Kedysi jedno z najlacnejších európskych áut s pohonom všetkých štyroch kolies sa ľudia z talianskej spoločnosti Inglourious Basterds Cycles rozhodli zmeniť na moderné SUV pre smotánku.
Pôvodná Panda 4×4 debutovala v roku 1983. Systém pohonu všetkých kolies jej vyvinula rakúska spoločnosť Steyr-Daimler-Puch (teraz Magna Styer). Jednoduchá technika pohonu v kombinácii s vyššou svetlou výškou a nízkou hmotnosťou len okolo 850 kg umožnili Pande prekonávať nástrahy krajiny rovnako dobre, ako oveľa vyspelejším terénnym vozidlám.
Spoločnosť Inglourious Basterds Cycles sídliaca na predmestí talianskeho mesta Ferrara v oblasti Emilia-Romagna, je známa skôr ručnými stavbami motocyklov. Pikantný názov si firma požičala z rovnomenného filmu Quentina Tarantina Nehanební bastardi z roku 2009. Restomod založený na klasickom Fiate Panda 4×4 ohlásili ešte vlani na jeseň a tento týždeň sa začali predobjednávky áut z prvej várky. V tej bude vyrobených len 10 kusov, každý za cenu približne 60 tisíc eur. Oficiálne by sa malo toto vozidlo volať P4ND4 Restomod Hybrid.
Diferenciály a mildhybrid
Restomod síce zatiaľ existuje len vo forme počítačových renderov, no už v marci spoločnosť sľubuje prvé testy so skutočným vozidlom a plnohodnotná premiéra by mala prebehnúť v júni. Súdiac podľa obrázkov, konštruktéri pôvodný hatchback s pohonom všetkých kolies dôkladne prekreslili a pokúsili sa z neho urobiť plnohodnotné SUV na veľkých kolesách. Nová predná časť s veľkými okrúhlymi svetlometmi a predným nárazníkom pôsobí pomerne agresívne a pod kyprou kapotou sa skrýva nové hnacie ústrojenstvo.
Určite uznáte, že pôvodné sériové motory s výkonom do 55 koní by už dnes neboli akceptovateľné. Aj keď, o žiadny trhač asfaltu rozhodne nepôjde. Pohon by mal obstarať mild-hybridný benzínový motor s objemom 1,2 litra a výkonom okolo 90 koní. Prevodovka zostane manuálna, no v budúcich plánoch je aj verzia s automatickou prevodovkou. Za príplatok budú k dispozícii samosvorné medzinápravové diferenciály. Mechanizmus riadenia bude vybavený hydraulickým posilňovačom. Nájazdové a výjazdové uhly budú presahovať 44 stupňov.
Originálny sparťanský interiér Fiatu Panda 4×4 bude kompletne prerobený. Bastardi sľubujú moderný digitálny prístrojový panel, mäkké plasty, klimatizáciu, niekoľko možností koženého čalúnenia a praktické doplnky ako dáždnik uložený v obložení dverí. Za uvedenú sumu na trhu samozrejme nájdete množstvo iných SUV. Ale treba si uvedomiť, že restomod je ručná a exkluzívna výroba. Optikou tohto pohľadu ide teda skôr o takú Daciu medzi exkluzivitkami.