Americký General Motors sa rozhodol nechať si patentovať novú, revolučnú technológiu. Ide o samočistiace displeje, ktoré zaručia, že vo vašich autách viac neuvidíte zaprášené a dochytané obrazovky.
Americký General Motors, pod ktorý spadá viacero automobiliek, prišiel s vývojom kompletne novej technológie. Táto novinka by mala priniesť a zaručiť čistotu displejov v nových automobiloch. Mala by dokázať odstrániť dokonca aj odtlačky prstov, čiastočky prachu a ďalšie často vyskytujúce sa nečistoty v našich automobiloch. Paradoxom je, že na čistenie takéhoto displeja nemusíte ani pohnúť prstom. On to dokáže totiž všetko urobiť za vás.
Svetlo, ktoré nevidíme
Na princíp fungovania samočistiacich displejov upozornili ľudia z Autoevolution. Názov „self-cleaning system for displays using light emitting diodes invisible violet light“ hovorí o tom, že by malo byť uvoľňované ultrafialové svetlo, ktoré vo svojom neviditeľnom spektre dokáže vyčistiť obrazovku v automobile. A aj napriek dlhému a komplikovanému názvu by malo ísť o pomerne jednoducho fungujúcu technológiu.
Moderné LED obrazovky tvoria červené, modré a zelené LEDky. Koncept General Motors však obohacuje tento systém pridaním štvrtej diódy, ktorá by vysielala fialové svetlo. Súčasne by dochádzalo k vyžarovaniu ultrafialového žiarenia, ktoré produkuje napríklad aj Slnko. Vlnová dĺžka ultrafialového svetla je pre oko neviditeľná.
Trochu chémie
Displej by dostal následne špeciálny fotokatalytický transparentný povlak. Čiže schopnosť samočistenia by nijak viditeľne neodlišovala bežný od špeciálneho displeja. Tento povlak by však dokázal pohltiť svetlo a následne začať chemickú reakciu. Tým by došlo k vyčisteniu displeja a odstráneniu odtlačkov prstov či prachu. Automobilka pracuje s viacerými konceptmi. Jedným z nich je pridanie oxidov železa do fotokatalyzátoru. Následnou reakciou vďaka molekulám vody vo vzduchu by začal proces čistenia.
Fialové LED diódy, ktoré by produkovali ultrafialové svetlo, by umožňovali fungovanie samočistenia prakticky kedykoľvek. Na užívateľovi by následne bolo nastavenie intervalov čistení, ktoré by mohli prebiehať aj napríklad počas noci či parkovania v garáži, kedy do vozidla nepreniká prirodzené ultrafialové svetlo. Takáto novinka by mohla odbremeniť vodičov od čistenia dochytaných a zaprášených obrazoviek svojich miláčikov. Tento projekt sa zatiaľ nachádza vo fáze patentu. Či sa dostane aj do praxe, ešte visí vo hviezdach. Javí sa to však ako dobrý nápad.