Urobili to naschvál? Toyota ako najväčší výrobca automobilov na svete, ktorý má najbohatšie skúsenosti s výrobou hybridov, pustila na trh elektromobil bZ4X, ktorý evidentne nie je hodný niesť logo Toyoty. Bude za to niekto niesť zodpovednosť?
Toyota bZ4X zaznamenala problémy už pri uvedení na trh. Jednotlivým automobilom sa uvoľňovali skrutky kolies, čo mohlo viesť počas jazdy k úplnému odtrhnutiu kolies. Toyota tento problém v priebehu niekoľkých mesiacov síce vyriešila, no pozdržala tým napríklad uvedenie dvojičky v podobe Subaru Solterra. Majitelia Solterry však musia prísť kvôli kolesám do servisov opäť.
Po vyriešení prvých problémov sa elektromobil dostal na klasický test prvým európskych motoristickým médiám. Nórsky webový portál elbil24 špecializujúci sa na testovanie elektromobilov konštatoval, že „bZ4X je solídne v mnohých oblastiach, ale výrazne zaostáva v oblastiach, na ktorých najviac záleží.“ Elektromobil nijako neohromil dojazdom v chladných podmienkach, čo je však podstatnejšie, na základe testu sa zdá, že Toyota zavádza vo veľkosti kapacity akumulátora. Podrobnejšie sme sa tejto téme venovali v TOMTO článku.
Čo ďalšie je zlé?
Teraz sa Toyota bZ4X dostala do rúk nórskeho youtubera Bjorna Nylanda. A ten prišiel na ďalšiu zaujímavú skutočnosť, o ktorej sa Toyota nejakým spôsobom zabudla zmieniť. Nyland sa špecializuje na 1000-kilometrové testy s elektromobilmi. Aj keď elektromobily všeobecne nie sú ešte v súčasnosti považované za ideálne dopravné prostriedky na dlhé vzdialenosti, ak sa s baterkovým autom predsa len rozhodnete vydať na skutočne dlhú cestu, určite budete po trase hľadať rýchlonabíjačky s vysokým výkonom, nech sú vaše zastávky na nabíjanie čo najkratšie. To isté robí aj Nyland, no pri teste bZ4X prišiel na zaujímavú skutočnosť.
Toyota nastavila manažment batérie tak, že vodičovi umožní začať iba 2 rýchle nabíjania s maximálnym výkonom. Potom každé ďalšie DC nabíjanie bude obmedzené na maximálne 40-50 kW, čo je iba tretina z maximálneho teoretického výkonu. Od 50 % stavu nabitia batérie nabíjací výkon dokonca klesol len na 30 kW. Také pomalé nabíjanie pri dlhých trasách môže byť skutočne frustrujúce.
Priepastný rozdiel
Na to, aby ste mohli Toyotu bZ4X opäť nabíjať plným výkonom, musíte najprv batérie nabiť na pomalšej AC nabíjačke. Toyota tvrdí, že takýmto spôsobom chce chrániť životnosť batérie. To na jednu stranu dáva zmysel, no na tú druhú musíte s touto vlastnosťou automobilu pri dlhých cestách počítať. Cestovanie na dlhé vzdialenosti sa tak môže výrazne predĺžiť, o čom svedčí aj výsledok Nylandovho testu. Prejsť 1000 kilometrov mu trvalo 14 hodín a 25 minút. Na porovnanie, taká Tesla Model Y to zvládla za necelých 10 hodín a NIO ES8 vďaka využitiu staníc na výmenu batérií len za 8 hodín.
Toyota reagovala tak, že obmedzenie iba dvoch rýchlych nabíjaní aktualizáciou zvýši celkovo na 3,8 nabíjania. Uvidíme, či to bude stačiť. Priazeň zákazníkov totiž bZ4X nemá. Napríklad v USA sa v decembri 2022 predalo len 634 kusov. Takej Tesly Model Y sa predalo vyše 20 tisíc kusov. Môžeme tak len dúfať, že ak Toyota opäť vyšle na cesty nejaký elektromobil, bude oveľa dokonalejší.