startstop

Lightship ukazuje budúcnosť kempovania s elektromobilmi

Mladý americký startup ponúka riešenie na krátky dojazd elektromobilov. S týmto riešením dokážu aj batériové vozidlá ťahať príves na dlhé vzdialenosti.

Dojazd súčasných elektromobilov nie je príliš veľký. A aj tie, ktoré dokážu prejsť po diaľnici súvislo 300 až 400 kilometrov, sú závislé na peknom počasí. Nie je tak žiadnym tajomstvom, že ak by ste za elektromobil zapriahli obytný príves, jeho dojazd by sa podstatne skrátil. Rôzne testy zatiaľ ukazujú, že priemerný príves znižuje dojazd elektromobilu približne o polovicu. A stáť každých 150 km kvôli nabíjaniu môže byť s prívesom počas dlhých ciest naozaj otravné. Jedine, ak by príves dojazd elektromobilu nijakým spôsobom neobmedzoval. Množstvo výrobcov obytných prívesov sa preto snaží integrovať batériový elektrický pohon priamo do svojich produktov. Novým žralokom v tomto modrom oceáne je americká spoločnosť Lightship.

Batérie aj do karavanu

Jej zakladatelia Ben Parker a Toby Kraus odpracovali niekoľko rokov v Tesle. Čo sa týka výroby a vývoja batériových vozidiel, majú s nimi už určité skúsenosti. Prvým produktom ich vlastnej firmy má byť solárny elektrický obytný príves s názvom L1. Začiatok jeho produkcie je naplánovaný na koniec roka 2024. Bude obsahovať batériu s kapacitou 80 kWh, takže sa môže sám poháňať bez toho, aby zaťažoval elektromotor(y) alebo spaľovací motor vozidla, ku ktorému je pripojený. Teoreticky to znamená, že vozidlo, ku ktorému bude príves L1 pripojený, nezaznamená žiadne zníženie energetickej účinnosti alebo dojazdu. Kapacita batérie by mala byť dostatočná na to, aby umožnila prívesu prejsť minimálne 300 km diaľničnou rýchlosťou.

Nabíjanie oboch vozidiel súčasne… ako?

Spoločnosť tiež plánuje vybaviť príves množstvom solárnych panelov, ktoré budú generovať približne 3 kW energie. Hoci solárne panely dokážu nabiť batériu, oveľa častejšie bude využívané nabíjanie na rýchlonabíjačke. Aj keď bude celkom zaujímavé vidieť, ako sa bude na nabíjacej stanici dobíjať elektromobil aj príves súčasne.

Elektrické hnacie ústrojenstvo L1 tak môže byť skôr prínosom pre ťažné vozidlá poháňané iným druhom energie, ako výhradne elektrinou. Spoločnosť Lightship už otvorila dvere smerujúce k rezerváciám, rezervačný poplatok stojí 500 dolárov. Odhadovaná predajná cena prívesu L1 je 125 tisíc dolárov. Ďalšie technické údaje nie sú zatiaľ známe.

Exit mobile version