startstop

Hyundai IONIQ 5 N sa predstaví v júli – čo o ňom zatiaľ vieme?

Prvý elektromobil z radu N bude mať nižšiu svetlú výšku, typický športový bodykit a bude oveľa výkonnejší ako doterajšie benzínové modely N. V tomto článku sme zhrnuli všetko, čo o Hyundai IONIQ 5 N zatiaľ vieme.

Hyundai sa pripravuje na uvedenie prvého čisto elektrického vysokovýkonného modelu radu N. Výkonový skok bude skutočne veľký. Kým doterajšie benzínové modely radu N sa pohybovali kolo hodnoty 280 koní, výkon IONIQ 5 N bude viac než dvojnásobný. Pokiaľ vezmeme do úvahy hierarchiu automobilov Kia a Hyundai a skutočnosť, že Kia EV6 GT má výkon 585 koní a z 0 na 100 km/h zrýchli za 3,5 sekundy, IONIQ 5 N by mal tieto parametre mierne prekonať. Očakávať tak môžeme elektrické vozidlo s dvoma elektromotormi so systémovým výkonom na hranici 600 koní. Vysoký výkon však zďaleka nebude jediným lákadlom tohto automobilu.

Dva elektromotory už naznačujú, že IONIQ 5 N bude štvorkolka. A to nie hocijaká, ale plne prispôsobiteľná. Nebude to len ultimatívne športové náčinie na rýchlu jazdu, ale vozidlo, ktoré bez problémov zvládne každý druh bežných denných činností. Aj preto dostane podobne ako civilné prevedenie minimálne tri jazdné režimy – normal, eco a sport. Voliť bude možné tiež medzi rôznymi úrovňami regeneratívneho brzdenia, vrátane možnosti jazdy s jedným pedálom. Z automobilky už aj prenikli hlasy, že stabilizačný systém pôjde kompletne deaktivovať.

Zo zadokolky predokolka

To je mimoriadne dôležité pre správne fungovanie režimu Drift. Ten zmenami charakteristiky zadného elektronického samosvorného diferenciálu a pomeru rozdeľovania krútiaceho momentu na prednú a zadnú nápravu pripraví vozidlo na vykúzlenie efektných driftov. Podľa portálu Motortrend, ktorý mal možnosť sa aj zviezť na vývojovom prototype, dostane IONIQ 5 N funkciu “kopnutia do spojky”, ktorá sa aktivuje potiahnutím pádla pod volantom a ktorá má uľahčiť dostať IONIQ do zákruty bokom. Rozsah nastavení vozidla bud tak široký, že pomer prenosu krútiaceho momentu na jednotlivé nápravy bude plne v kompetencii vodiča. Ten môže zvoliť pomer 50:50, 40:60 alebo 0:100 či dokonca naopak. Takéto možnosti zatiaľ žiadne iné športové vozidlo neponúka.

Čo sa týka zvuku, Hyundai použije tzv. N sound. Na výber budú tri rôzne zvuky “motora” a taktiež falošné radenie prevodových stupňov vytvorené softvérom. Aj keď pôjde o umelý zvuk, z hľadiska autenticity ovládania pôjde o vítanú funkciu, pretože nárast a pokles hluku motora bude poskytovať užitočnú koreláciu medzi tlakom na plynový pedál a pretáčaním kolies. Toto zvýši angažovanosť vodiča a zabezpečí to, že bude mať vozidlo pod kontrolou v akejkoľvek jazdnej situácii.

Ako dlho bude IONIQ 5 N schopný zabávať posádku? Albert Biermann, ktorý sa podieľal na vývoji všetkých doterajších vozidiel radu N, hovorí, že novinka zvládne obkrúžiť 2 kolá na Nordschleife v plnom tempe bez akéhokoľvek zníženia výkonu.

Exit mobile version