Prečo sú ceny rovnakého automobilu na rôznych svetových trhoch rozdielne? Dôležitú úlohu hrá daňové zaťaženie jednotlivých krajín. Portál motor1.com sa pozrel na to, koľko peňazí z ceny nového automobilu si ukrojí štát a ako dlho musí priemerný človek pracovať, aby si mohol dovoliť kúpiť nové auto. Ako je na tom Slovensko v porovnaní s ostatnými krajinami?
Ako referenčné auto bola zvolená momentálne najpopulárnejšia Alfa Romeo – kompaktné SUV Tonale. Dôvody rozdielnych cien toho istého auta je možné vysvetliť rôznymi obchodnými politikami samotných automobiliek či rozdielnych nákladoch na dopravu. No najpodstatnejšími faktormi sú určite rozdielne úrovne zdaňovania, od klasickej dane z pridanej hodnoty až po rôzne registračné dane, ktoré sa odvíjajú od rôznych premenných, či už ide i objem vypúšťaných emisií, hmotnosti alebo obstarávacej ceny a iných.
Daň z pridanej hodnoty
DPH je najčastejšie uplatňovanou daňou v Európe aj mimo nej. Ide o typickú daň pre odberateľov tovarov a služieb, ktorá je pre fyzické osoby neodpočítateľná a ktorá sa počíta ako definované percento z nadobúdacej ceny vozidla. DPH je rozšírená takmer vo všetkých krajinách sveta, s výnimkou niekoľkých výnimiek, ako sú napríklad niektoré štáty v USA, Hongkong, Gibraltár alebo Vatikán.
DPH na autá v Európskej únii
- Maďarsko: 27 %
- Dánsko: 25 %
- Chorvátsko: 25 %
- Švédsko: 25 %
- Fínsko: 24 %
- Grécko: 24 %
- Írsko: 23 %
- Poľsko: 23 %
- Portugalsko: 23 %
- Taliansko: 22 %
- Slovinsko: 22 %
- Belgicko: 21 %
- Lotyšsko: 21 %
- Litva: 21 %
- Holandsko: 21 %
- Česko: 21 %
- Španielsko: 21 %
- Rakúsko: 20 %
- Bulharsko: 20 %
- Estónsko: 20 %
- Francúzsko: 20 %
- Slovensko: 20 %
- Cyprus: 19 %
- Nemecko: 19 %
- Rumunsko: 19 %
- Malta: 18 %
- Luxembursko: 17 %
DPH na autá vo zvyšku sveta
- Argentína: 21 %
- Albánsko: 20 %
- Veľká Británia: 20 %
- Srbsko: 20 %
- Turecko: 18 %
- Izrael: 17 %
- Nový Zéland: 15 %
- Južná Afrika: 15 %
- Čína: 13 %
- Indonézia: 11 %
- Austrália: 10 %
- Japonsko: 10 %
- Južná Kórea: 10 %
- Švajčiarsko 7,7 %
- India: 5,5 %
- Kanada: 5 %
- Spojené štáty: 4,99 % (priemer medzi minimom 0 % a maximom 8,25 % v závislosti od konkrétneho štátu)
Na Slovensku je zdanenie kúpnej ceny auta prakticky obmedzené na DPH. Potom sa pripočítava ešte niekoľko stoviek, resp. tisícov eur za registračnú daň, ktorá sa od 1.7.2023 bude počítať po novom. V mnohých krajinách existujú aj ďalšie dane, ako napríklad dane z luxusu, dane z objemu motora, spotrebné dane alebo dane z CO2. Tieto dane ďalej predražujú konečnú cenu auta.
Krajiny s vysokým daňovým zaťažením
Napríklad v Turecku sa okrem 18 % DPH musí platiť aj špeciálna spotrebná daň, ktorá sa pohybuje od minimálne 45 % do maximálne 80 % v závislosti od ceny a objemu motora. Podobná situácia s jednou z najvyšších daní na svete je aj v Izraeli, kde sa k 17 % DPH pripočítava daň z nákupu vozidla, ktorá sa pohybuje od minimálne 10 % pre elektromobily až po maximálne 83 % pre benzínové a dieselové autá, plus daň z luxusu nad približne 76 000 eur. Takto nezdanené auto, ktoré stojí 30 000 eur, rýchlo presiahne sumu 60 000 eur.
Aj v Európe existuje krajina, ktorá zaťažuje auto nesmierne vysokými daňami. Dánsko uplatňuje 25 % DPH, no k tomu sa pripočítava registračný poplatok, ktorý je v závislosti od ceny auta rozdelený do troch pásiem: 25 %, 85 % a 150 %. To ešte zďaleka nie je všetko. Počítať ešte treba s daňou z CO2, aj keď sa táto daň pri elektrických a vodíkových autách znižuje. Dánska politika je momentálne nastavená tak, aby súkromným osobám poriadne znepríjemnila nákup nového spaľovacieho vozidla. Registračné dane založené na emisiách CO2 existujú aj vo Fínsku, Francúzsku, Grécku alebo Holandsku.
V niektorých krajinách platia na autá dovozné dane, ako napríklad v Južnej Afrike, kde okrem 15 % DPH musia ľudia zaplatiť daň vo výške 25 % (12 % ak je automobil dovezený z Európy), alebo v Číne, kde dovezené auto stojí o 15 % viac. Klasickým príkladom dane z luxusu je Austrália, ktorá ju uplatňuje v prípade všetkých áut s cenou vyššou ako približne 45 000 eur. Za tie sa platí daň 33 % z hodnoty, ktorá presahuje túto hranicu.
Ako sa tak v konečnom dôsledku líši obstarávacia cena nového auta v jednotlivých krajinách? Ako príklad pre portál motor1.com poslúžila Alfa Romeo Tonale. Tonale sa totiž predáva v mnohých krajinách sveta, od Európy cez Ameriku až po Áziu a Oceániu. Zobrali verziu Tonale 1,5 Hybrid 160 k Ti a dali dohromady všetky ceny nájdené v cenníkoch po celom svete, prepočítané na eurá v aktuálnom kurze.
Alfa Romeo Tonale 1.5 Hybrid 160 Ti
- Turecko: 78 047 eur (1 577 300 tureckých lír)
- Izrael: 67 892 eur (259 900 izraelských šekelov)
- Švajčiarsko: 52 987 eur (52 500 švajčiarskych frankov)
- Nórsko: 52 008 eur (585 900 nórskych korún)
- Fínsko: 51 676 eur
- Holandsko: 50 000 eur
- Maďarsko: 47 593 eur (18 080 000 maďarských forintov)
- Grécko: 47 292 eur
- Chorvátsko: 46 307 eur
- Česko: 46 052 eur (1 088 000 českých korún)
- Portugalsko: 45 300 eur
- Írsko: 44 990 eur (39 995 GBP)
- Veľká Británia: 44 990 eur (39 995 GBP)
- Bulharsko: 44 681 eur (87 390 bulharských leva)
- Španielsko: 44 050 eur
- Francúzsko: 43 400 eur
- Rakúsko: 43 243 eur
- Nemecko: 42 800 eur
- Taliansko: 42 800 eur
- Slovensko: 42 450 eur
- Belgicko: 41 400 eur
- Srbsko: 41 200 eur
- Estónsko: 40 990 eur
- Lotyšsko: 40 990 eur
- Litva: 40 990 eur
- Cyprus: 40 900 eur
- Poľsko: 40 483 eur (189 700 poľských zlotých)
- Švédsko: 40 085 eur (454 000 SEK)
- Rumunsko: 39 900 eur
- Luxembursko: 39 689 eur
- Slovinsko: 38 490 eur
- Južná Afrika: 37 685 eur (739 900 juhoafrických randov)
- Japonsko: 36 346 eur (5,24 milióna jenov)
- Nový Zéland: 34 741 eur (59 990 novozélandských dolárov)
- Austrália: 34 283 eur (54 854 austrálskych dolárov
Vychádzajúc z rovnakých cenníkov sa potom dá zistiť, koľko priemerných mesačných platov je potrebných na kúpu Tonale v jednotlivých krajinách sveta:
- Turecko: 207 mesačných platieb (78 047 eur / 377 eur mesačne)
- Bulharsko: 57,8 mesiaca (44 681 eur / 772 eur mesačne)
- Srbsko: 57,3 mesiaca (41 200 eur / 718 eur mesačne)
- Maďarsko: 48,1 mesiaca (47 593 eur / 988 eur mesačne)
- Grécko: 45 mesiacov (47 292 eur / 1 050 eur mesačne)
- Rumunsko: 44,6 mesiaca (39 900 eur / 893 eur mesačne)
- Chorvátsko: 44,1 mesiaca (46 307 eur / 1 050 eur mesačne)
- Slovensko: 39,7 mesiaca (42 450 eur / 1 067 eur mesačne)
- Portugalsko: 37,3 mesiaca (45 300 eur / 1 212 eur mesačne)
- Lotyšsko: 36,4 mesiaca (40 990 eur / 1 126 eur mesačne)
- Poľsko: 36,4 mesiaca (40 483 eur / 1 110 eur mesačne)
- Litva: 34,6 mesiaca (40 990 eur / 1 184 eur mesačne)
- Česká republika: 31,6 mesiaca (46 052 eur /1 457 eur mesačne)
- Estónsko: 30,2 mesiaca (40 990 eur / 1 356 eur mesačne)
- Južná Afrika: 29,6 mesiaca (37 685 eur / 1 270 eur mesačne)
- Slovinsko: 26 mesiacov (38 490 eur / 1 480 eur mesačne)
- Taliansko: 24,5 mesiaca (42 800 eur / 1 740 eur mesačne)
- Španielsko: 23,5 mesiaca (44 050 eur / 1 868 eur mesačne)
- Cyprus: 23,1 mesiaca (40 900 eur / 1 764 eur mesačne)
- Izrael: 21,7 mesiaca (67 892 eur / 3 127 eur mesačne)
- Fínsko: 20,5 mesiaca (51 676 eur / 2 509 eur mesačne)
- Belgicko: 19,3 mesiaca (41 400 eur / 2 136 eur mesačne)
- Francúzsko: 18,4 mesiaca (43 400 eur / 2 355 eur mesačne)
- Nemecko: 16,4 mesiaca (42 800 eur / 2 609 eur mesačne)
- Veľká Británia: 16,3 mesiaca (44 990 eur / 2 750 eur mesačne)
- Holandsko: 15,8 mesiaca (50 000 eur / 3 145 eur mesačne)
- Rakúsko: 15,4 mesiaca (43 243 eur / 2 807 eur mesačne)
- Nórsko: 15,1 mesiaca (52 008 eur / 3 435 eur mesačne)
- Švédsko: 13,8 mesiaca (40 085 eur / 2 900 eur mesačne)
- Japonsko: 12,8 mesiaca (36 346 eur / 2 835 eur mesačne)
- Nový Zéland: 12 mesiacov (34 741 eur / 2 878 eur mesačne)
- Luxembursko: 10,7 mesiaca (39 689 eur / 3 699 eur mesačne)
- Švajčiarsko: 9,9 mesiaca (52 987 eur / 5 308 eur mesačne)
- Austrália: 9,4 mesiaca (34 283 eur / 3 645 eur mesačne)