Značku TVR môžeme neodmysliteľne zaradiť medzi legendy automobilizmu. A práve v rokoch deväťdesiatych zažíval automobilizmus svoju zlatú éru. V tej dobe sa nebral motor V12 ako niečo, čo malo pobúriť. A do tohto časového priestoru patrí aj model Cerbera Speed 12.
V časoch minulých sa dvanásťvalce pod kapotou vyskytovali oveľa častejšie ako dnes. Možno aj práve preto vznikol automobil TVR Cerbera Speed 12. Vtedajší šéf značky TVR, Peter Wheeler, mal víziu vytvoriť niečo ako nirvánu na kolesách. Chcel prostredníctvom tohto modelu osláviť rýchlosť, zvuk a výkon. A ako to už býva zvykom, ten, čo niečo stvorí, to nakoniec aj zničí.
V12 a 85 koní
Jedna a jedinečná Cerbera Speed 12 si prešla špeciálnou úpravou a je prispôsobená k bežnej prevádzke. Zaujímavé je, že aj napriek technike starej už viac menej štvrťstoročie, si toto auto stále drží svoju charizmu a budí rešpekt. A nie iba to, dokonca viacero dnešných moderných kúskov by za TVR absolútne nestíhalo.
Základom tohto konkrétneho kúsku je štandardný model TVR Cerbera Speed Six. Pod kapotou skrýva 4-litrový šesťvalec. Má to však jeden háčik. Tomuto autu totiž nestačí jeden, potrebuje rovno dva motory. A tak vznikol 7,7-litrový atmosférický motor V12 s výkonom 1 000 koní. Minimálne to tvrdili papiere. Realita však ukázala výkon 850 koní, čo aj napriek tomu budí obrovský rešpekt.
Zmena pravidiel zmenila plány
Pri takomto špeciálnom kúsku nesmie chýbať karbón a kevlar. Jeho celková hmotnosť tak len jemne presahuje 1 000 kilogramov. Účasť v pretekoch modelov GT a rovnako aj v seriáli GT1 museli výkon ešte viac obmedziť na 675 koní. Po zmenách v pravidlách zanikla séria GT1, a tak sa britskí konštruktéri rozhodli sústrediť na triedu GT2.
Pre túto sériu následne postavili niekoľko špeciálov, ktoré aj napriek výkonovo priškrtenému modelu zbierali víťazstvá v pretekoch. Pravidlá sú nekompromisné a tak musel vzniknúť aj istý počet civilných modelov. Bežná verzia však nemusela spĺňať až tak prísne kritériá, a preto TVR ponúkalo automobil, ktorý v tej dobe nemal na svete páru.
Za volantom iba profík
V roku 1999 jeho cena dosiahla niečo cez 245 tisíc libier. Ako to však býva, po úspechu prichádza pád. Peter Wheeler, šéf značky TVR, sa na prelome milénia vracal z práce práve na jednom z testovacích prototypov. Za volantom však dostal strach, keďže si uvedomil, že tento model je pre bežnú premávku až príliš rýchly a výkonný. A tak nastal koniec výroby modelu Cerbera Speed 12.
O pár rokov neskôr, v roku 2003, sa však v TVR rozhodli, že vznikne oficiálny cestný model Speed 12. Ide o jediný model, ktorého majiteľa vyberal samotný Peter Wheeler. Ideálnym adeptom sa stal človek, ktorý mal dostatočné informácie o význame tohto vozidla a musel mať aj veľmi dobré zručnosti za volantom. Vozidlo dostalo svoju finálnu podobu v roku 2005 a od roku 2010 ju vlastní druhý majiteľ.
Zlatá éra
Tento model si zažil aj kompletnú renováciu, objavil sa na Festivale rýchlosti v Goodwoode, ale aj na iných udalostiach. Ide o auto, ktoré malo poraziť McLaren F1 v rýchlosti na okruhu, ale všetko nakoniec dopadlo inak. Jediný unikátny kúsok si aktuálne hľadá svojho majiteľa. Výkon a jeho váha vytvárajú neskutočný koktejl divokosti a nespútanej rýchlosti.