Spoločnosť AURES Holdings, prevádzkovateľ siete AAA AUTO a Mototechna a najväčší obchodník s ojazdenými a zánovnými vozidlami v strednej Európe, predala v prvom štvrťroku tohto roku 23 231 automobilov, čo je najvyšší objem áut predaný v prvom štvrťroku v celej tridsaťjedenročnej histórii firmy.
Celkové tržby skupiny AURES Holdings sa v minulom roku medziročne zvýšili o 19 % a prvýkrát presiahli miliardu eur – celkom dosiahli 1,013 miliardy. „Pokiaľ ide o zisk, podarilo sa nám úspešne zmierniť globálne inflačné tlaky a vďaka nášmu starostlivému obmedzovaniu nákladov a zavádzaniu automatizácie a digitalizácie, dosiahla naša upravená EBITDA za rok 2022 celkom 50,1 milióna eur a oproti roku 2021 vzrástla o 2 %,“ uviedla Karolína Topolová, generálna riaditeľka a predsedníčka predstavenstva spoločnosti AURES Holdings, prevádzkovateľa siete autocentier AAA AUTO, Mototechna, Auto Diskont a Driverama.

260 predaných vozidiel denne
Skupina v súčasnosti pôsobí na viac ako šesťdesiatich miestach. Vďaka postupnému navyšovaniu kapacít a rastu trhu ojazdených áut má za sebou sieť AAA AUTO, Mototechna a Auto Diskont najsilnejší predajný prvý štvrťrok za celých 31 rokov na trhu. „Za prvé tri mesiace tohto roku sme v skupine predali 23 231 áut, čo je absolútny rekord za prvý štvrťrok počas celej doby existencie spoločnosti a rast oproti rovnakému obdobiu minulého roka o 7 %,“ zdôraznila Karolína Topolová. Skupina tak v 1. štvrťroku predávala v priemere vyše 260 vozidiel denne. V Českej republike sa predalo takmer 13 000 áut, v Poľsku 5 390 a na Slovensku 4 836. Ide o najvyšší počet vozidiel predaných v 1. štvrťroku za celých 19 rokov pôsobenia AURES Holdings na Slovensku.
„Vo všetkých krajinách, kde pôsobíme, sa v prvom štvrťroku najlepšie predávajú benzínové vozidlá, ktoré zákazníci vnímajú ako ďaleko úspornejšie pri obstaraní aj na prevádzku. Záujem o alternatívne palivá každým rokom významne stúpa. Napríklad v ČR sme tento rok za prvý štvrťrok predali už takmer 400 hybridov, čo je polovica toho čo vlani za celý rok. Záujem o LPG alebo CNG stále klesá,“ uviedol prevádzkový riaditeľ AURES Holdings Petr Vaněček.
Poradie | Palivo | Česko | Poľsko | Slovensko |
1. | Benzín | 49,3 % | 61,2 % | 48,3 % |
2. | Nafta | 46,4 % | 29,1 % | 48,2 % |
3. | Hybrid | 2,7 % | 2,0 % | 2,3 % |
4. | LPG | 1,2 % | 7,7 % | 1,0 % |
5. | Elektromotor | 0,4 % | 0,02 % | 0,1 % |
6. | CNG | 0,1 % | – | – |
Rastúca úroveň spokojnosti
Rastúce predaje sú podľa Petra Vanečka okrem mnohých externých faktorov aj výsledkom stratégie posilňovania zákazníckej spokojnosti, ktorú AURES Holdings spustil v roku 2022. „Úroveň spokojnosti sledujeme pomocou dvoch parametrov – NPS, teda Net Promoter Score, a recenzií pobočiek vo vyhľadávači Google. V sektore ojazdených vozidiel sme úplnými priekopníkmi, pretože ani v jednej z krajín, kde pôsobíme, žiadny predajca ojazdených áut NPS nezverejňuje,“ povedal Petr Vaněček.
Najpredávanejšie vozidlá v sieti AAA AUTO
a Mototechna v 1. štvrťroku 2023 |
|||
Poradie | Česko | Poľsko | Slovensko |
1. | Škoda Octavia | Opel Astra | Škoda Octavia |
2. | Škoda Fabia | Škoda Octavia | Škoda Fabia |
3. | Škoda Superb | Ford Focus | VW Passat |
4. | VW Passat | Toyota Yaris | VW Golf |
5. | VW Golf | Dacia Duster | Kia Ceed |
6. | Hyundai i30 | Renault Megane | Škoda Superb |
7. | Ford Focus | Kia Sportage | Kia Sportage |
8. | Kia Sportage | Škoda Fabia | Suzuki Vitara |
9. | Kia Ceed | Opel Insignia | Hyundai i30 |
10. | Hyundai Tucson | VW Golf | Opel Astra |
Mediány veku a ceny
Z analýzy celkového trhu jazdených vozidiel v strednej Európe v prvom kvartáli 2023 vyplýva, že ponuka ojazdených automobilov sa v 1. štvrťroku 2023 v stredoeurópskom priestore (CZ, SK, PL, HU) v porovnaní s prvým kvartálom minulého roka znížila o 40 000 áut. V porovnaní s rovnakým obdobím pred covidovým rokom 2019 potom stále chýba takmer 300 000 áut. Medián ceny ponúkaných automobilov medziročne v prvom štvrťroku opäť významne vzrástol vo všetkých krajinách. Najviac v Poľsku, kde došlo k historicky najvyššiemu nárastu ceny, a to o 36,5 %.
Česko | 199 800 Kč | rast o 11,6 % |
Slovensko | 7 990 EUR | rast o 19,2 % |
Poľsko | 29 900 PLN | rast o 36,5 % |
Maďarsko | 2 540 000 HUF | rast o 15,5 % |
Automobily v stredoeurópskej ponuke zároveň ale nestarnú a nie sú ani v priemere viac ojazdené. Medziročne je vek ponúkaných áut na jednotlivých trhoch stabilný. Na jednej strane síce rastie podiel zánovných automobilov na trhu, ale zároveň sa zvyšuje počet dovážaných starých a nevyhovujúcich ojazdených áut zo zahraničia. Najstaršie autá všeobecne pochádzajú od súkromníkov a dovozcov, najmladšie od dílerov a bazárov.
ČR | 10,3 rokov | 156 000 km |
SR | 10,6 rokov | 172 000 km |
Poľsko | 12 rokov | 180 000 km |
Maďarsko | 12,9 rokov | 179 000 km |
Skupina od roku 1992 pri výkupe a predaji vozidiel dohromady obslúžila už vyše 2,9 milióna zákazníkov a tento rok v lete by mala dosiahnuť hranicu 3 miliónov. “Historicky sme vykúpili zhruba 1,45 milióna áut. Našou kontrolou väčšinou neprejde 65 % vozidiel, čo znamená, že sme historicky odmietli vykúpiť zhruba 2,7 milióna áut, ktoré skončili u iných predajcov alebo na neorganizovanom trhu,” poznamenáva Karolína Topolová.