Pred 10 rokmi predstavovali automobilky koncepčné vozidlá najmä na svetovo významných autosalónoch. Ukazovali nimi dizajnový smer, ktorým sa budú uberať v budúcnosti. Mnohé súčasné automobily sú ovplyvnené štúdiami práve z tohto obdobia. Aké koncepty boli pred 10 rokmi tými najkrajšími?
Audi Sport Quattro
V roku 2013 na oslavu 30 rokov vzniku rally špeciálu Audi Quattro predstavilo Audi koncept s názvom Sport Quattro. Na rozdiel od originálu, ktorý poháňal benzínový motor s výkonom 306 koní, mal koncept plug-in hybridný pohon s výkonom 700 koní. Quattro je v ponímaní značky Audi filozofia, nie iba technológia. A práve preto si koncept odniesol to najlepšie z pôvodného pra-quattra a pridal do takmer bezchybného šatu kus súdobej elegancie. Dizajn konceptu sa veľmi podaril, no možno zadná časť okolo “C stĺpika” by si z úcty k predkom zaslúžila ešte agresívnejší styling. Predok auta ľahko zapadol do modelovej rodiny Audi, no mäkko-oblé blatníky zmäkčovali vzhľad a trochu sa vzdialili od toho, čo “Quattro” symbolizuje.
Audi pri predstavení konceptu uviedlo, že predná maska prešla kompletným re-dizajnom a mala sa stať predzvesťou budúcich športovo ladených modelov nemeckej značky. Hranatý dizajn doplnený elegantnými svetlami s množstvom LED-diód a 21-palcové disky, ktoré majú 5-krát po dvoch lúčoch, oživujú športového ducha. Zadok auta je skrášlený veľkým krídlom, podčiarkujúcim šírku vozidla a CFRP difúzorom, ťahajúcim sa vysoko hore. V Audi, samozrejme, mysleli aj na funkčnosť a každodennú použiteľnosť vozidla, a preto ho vybavili kufrom s objemom 300 litrov.
Koncept dlhý 4602 milimetrov a s rázvorom takmer 2,8 metra má tie správne proporcie športiaku. Elegancia a športový duch vítajú pasažierov aj v kabíne, kde sa dizajnérom podarilo spojiť jednoduchosť a presnosť’ s eleganciou a kvalitou. Tmavé odtiene a čisté línie navodzovali dojem rýchlosti a použiteľnosti. Interiér ako taký bol zameraný na vodiča. Koncept bol vybavený škrupinami s výrazným bočným vedením. Na volante sa dajú meniť informácie zobrazovaných na virtuálnych displejoch. Originálny je koncept regulácie klimatizácie s ovládaním v jednotlivých výduchoch, čo umožňuje individuálne nastavenie pre všetkých pasažierov.
Audi namontovalo do konceptu Quattro plug-in hybrid s celkovým výkonom až 700 koní a krútiacim momentom 800 Nm, ktorý je posielaný cez 8-stupňovú prevodovku Tiptronic na všetky štyri kolesá. Pod kapotou spolupracuje štvorlitrová V8-čka dopovaná dvoma turbami s výkonom 560 koní a elektromotor s výkonom 140 koní. Lítium-iónová batéria vystačila na dojazd približne 50 km. Osemvalec bol vybavený funkciou vypínania štyroch valcov, pokiaľ’ neboli pre dosiahnutie požadovaných výkonov potrebné.
Napriek širokej aplikácii hliníka a karbónu bola hmotnosť konceptu postaveného na oceľovej platforme Audi A6 na dané obdobie veľmi vysoká. 1 850 kg sa nám na športovú jazdu zdalo pred 10 rokmi ako príliš, teraz sme pri mnohých športovo orientovaných vozidlách radi, ak ich hmotnosť neprekročí 2 tony. Ani tučnejšie proporcie nezabránili konceptu zrýchliť z pokoja na 100 km/h za 3,7 sekundy a dosiahnuť maximálnu rýchlosť za hranicou 300 km/h.
Hybridný osemvalec zatiaľ Audi do sériovej výroby ešte neprenieslo. Najsilnejšie plug-in hybridné pohonné systémy, ktoré nájdeme napríklad v modeloch A8 či Q8, dosahujú najvyšší výkon “len” 462 koní a s elektromotorom spolupracuje vidlicový benzínový šesťvalec.
POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE