startstop

632 koní a spotreba benzínového dvojlitra. Dva úsporné rýchliky, ktoré vás nezoderú z kože

Plug-in hybrid BMW 330e sme postavili proti prvej hybridnej trojke vôbec – ActiveHybrid 3 so šesťvalcovým benzínovým motorom. Ktorá adaptácia kompaktného manažérskeho sedanu orientovaného na nôtu nízkych prevádzkových nákladov má nižšiu spotrebu a lepšie jazdné vlastnosti?

Motor BMW 330e vystrelí do otáčok, krútiaci moment benzínového štvorvalca aj elektromotora roztáča zadné kolesá na maximum, zadok auta sa zvlní, ruky na volante reflexívne dávajú kontru a BMW vystrelí po rovinke smerom k ďalšej zákrute. Sila zrýchlenia tlačí telo do sedadla, tá ale postupne poľavuje a syntetický zvuk motora prehlušuje radový šesťvalec, spôsobujúci zvláštny chlad na zátylku. Dámy a páni, toto je správa o stave kompromisu strednej automobilovej triedy, jej vývoja počas posledných 10 rokov a ceste hľadania ideálneho pomeru spoločenskej zodpovednosti a zábavy jednotlivca na mieste, na ktorom sa hranice slobody čoraz stenčujú, ale ešte úplne nezmizli. Teda na zakrútenej okreske s minimálnou frekvenciou premávky.

Postavilo by BMW v ideálnom, utopistickom svete, v ktorom by sa nemusela riešiť trvalá udržateľnosť, plug-in hybrid? Určite nie. Z konštruktérskeho hľadiska totiž nedáva absolútne žiadny zmysel. Postavilo by hybrid? Asi áno. Pretože ten zmysel dáva.

Náskok Mercedesu

BMW 330e je typom auta, ktoré vodičom v mestách prísne strážiacim kvalitu ovzdušia, dovoľuje vstúpiť do nízko emisných zón, no zároveň si stále zachovať výhody automobilu so spaľovacím motorom. Vývoj elektromobilov však rapídne pokročil a medzi stanica, ktorú sa snažili plug-in hybridy postaviť medzi spaľovacími automobilmi a elektromobilmi, pomaly stráca na svojom význame. Už to nie je hlavný dopravný uzol, ale zastávka na znamenie. Teda aspoň v podaní BMW, ktoré či chce alebo nie, musí sa vyrovnať aj s konkurenciou v podobe Mercedesu C300e/C400e.

BMW 330e kombinuje dva typy pohonu – benzínový štvorvalec s výkonom 184 koní a elektromotor s výkonom 109 koní. Celkový výkon takto poskladanej pohonnej sústavy je 292 koní a 420 Nm. Kapacita batérie je 12 kWh. BMW 330e aj po facelifte zostalo verné palubnej nabíjačke s výkonom iba 3,7 kW. To toto vozidlo predurčuje k používaniu len pre tých, ktorí majú možnosť nabíjať auto pravidelne doma. Pretože na AC nabíjačke trvá nabitie batérie na 100 % dlhé 4 hodiny. Mercedes umožňuje nabíjanie jednosmerným prúdom s výkonom až 50 kW. Reálny dojazd na elektrický pohon je v meste 42 km. Po vyčerpaní kapacity batérie sa systém prepne do hybridného režimu. Ten funguje relatívne efektívne, približne štvrtinu času sa snaží využívať brzdením nazhromaždenú elektrickú energiu. Opakované aktivovanie spaľovacieho motora je mimoriadne tiché a plynulé.

Kde sa vzal ActiveHybrid?

BMW začalo v tomto storočí experimentovať s elektrinou vo svojich najpredávanejších modelových radoch na začiatku jeho druhého desaťročia. Elektrická výpomoc tu však nemala zachraňovať život kvetinkám, ale podporiť dynamiku jednotlivých modelov. ActiveHybrid 3 sa tak v čase uvedenia na trh stal najvýkonnejšou trojkou, aká sa vtedy dala kúpiť, pretože čistokrvná M3 bola v tom čase ešte len vo vývoji. Pod kapotou sa tak nachádza radový šesťvalec z verzie 335i doplnený o elektromotor zabudovaný v automatickej prevodovke. Malá batéria s kapacitou 0,675 kWh je uložená v batožinovom priestore. Podobne ako variant 335i má aj ActiveHybrid parádnu dvojitú koncovku výfuku s hrdelným zvukom. Ten vždy stíchne len na niekoľko kilometrov, maximálne na štyri, keď sa opäť musí zapnúť šesťvalec.

ActiveHybrid 3 je od verzie 335i prakticky na nerozoznanie. Spoznáte ho snáď len podľa nápisu na C-stĺpiku. Žiadny ďalší detail nenasvedčuje tomu, že pod povrchom sa nachádza hybridné ústrojenstvo. BMW vyrobilo len 5.105 kusov ActiveHybrid 3 (z toho 1.592 ich bolo dovezených do USA), takže ide o relatívne vzácne auto.

Byt nekúpil, ale BMW áno

Na Slovensku sa model BMW ActiveHybrid 3 na predaj takmer nevyskytuje. Juraj Kubín, spolumajiteľ spoločnosti Eqit zaoberajúcej sa IT recruitmentom a outsourcingom, je jedným z mála (ak nie vôbec jediný), kto na Slovensku s týmto typom vozidla jazdí. Dostal sa k nemu viac menej náhodou. “S manželkou sme akurát hľadali nové bývanie. Boli sme na obhliadke bytu u jedného staršieho pána z Talianska, ktorý na Slovensku žil už niekoľko rokov, ale chcel sa už vrátiť do svojej rodnej vlasti. Potreboval tak predať byt aj auto. Byt sa nám nepáčil, ale auto ma zaujalo. Dovtedy som o žiadnom podobnom BMW ani nepočul, až po tejto skúsenosti som si o ňom začal zháňať prvé informácie. Bolo takmer v perfektnom stave, nemalo najazdených veľa kilometrov a mne sa mimoriadne zapáčila kombinácia silného šesťvalca so skvelým zvukom s malou, samonabíjateľnou batériou.

Juraj Kubín
Test spotreby

Teraz tu stoja obe autá bok po boku a my ideme vyskúšať dve veci – spotrebu a jazdný zážitok na okreskách. Trojka už dlhé desaťročia zostáva verná svojim klasickým proporciám. A perfektnou pozíciou za volantom. Či je to civilná trojka alebo divoká M3, vždy máte pocit, že auto si “obliekate”. Priľne k vášmu telu ako na mieru ušitý oblek. Veľký volant, prehľadné prístroje, nízky posed, dobrý výhľad, ideálne rozmiestnenie a veľkosť pedálov – základné predpoklady kvalitného zážitku z jazdy.

 

Pokrok vo vývoji multimediálnych systémov a prístrojových panelov je evidentný. Uberá sa nesprávnym smerom? Od áut požadujeme, aby vykonávalo čoraz viac funkcií. Chceme perfektnú konektivitu, s mobilnými zariadeniami trávime čoraz viac času. S odstupom času a v porovnaní s konkurenčnými systémami to BMW zvládlo na jednotku. Grafika obrazoviek je moderná, prehľadná a univerzálne dobre čitateľná počas dňa aj v noci. Jedinými mínusom bolo, že obrazovka v konkrétne našom BMW 330e sa prehrievala – na jej zadnej strane by sa dali uvariť vajíčka…

Po nabití batérie 330e na 100 % dokáže vozidlo v elektrickom režime prejsť v mestskej premávke skutočných 40 až 42 km. Potom výborne pracuje v hybridnom režime. Elektrickú energiu využíva najmä na rozjazd, kedy je spotreba spaľovacieho motora najvyššia. Počas testovacej trasy dlhej 62 km prešiel plug-in hybrid na elektrinu niečo vyše 15 km. Vo výsledku dosiahlo BMW 330e spotrebu 6,2 l/100 km. Ako sa darilo šesťvalcovému hybridu?

ActiveHybrid je o čosi ľahší, no skromná kapacita batérie mu nedovoľuje prejsť tak veľa na elektrinu ako 330e. Aj on sa však zmestil pod 7 litrov. Na rovnakom úseku v tom istom čase dosiahol spotrebu 6,8 l/100km.

Keď ide spotreba do úzadia

Porovnali sme aj šprint z miesta. To už sme realizovali s nabitou batériou plug-in hybridu, pretože inak by proti asertívnejšiemu ActiveHybridu nemalo veľkú šancu. Plug-in hybrid 330e sa dá kúpiť aj s pohonom všetkých kolies, naše vozidlo však všetok krútiaci moment presúvalo len na kolesá zadnej nápravy. ActiveHybrid 3 je tiež čistokrvná zadokolka. Ani jedno auto nemá problémy s trakciou. 330e menší výkonový deficit dobieha rýchlejšími reakciami automatickej prevodovky v športovom režime, takže až do 140 km/h je ActiveHybrid vpredu len o dĺžku kapoty.

Dvakrát prepĺňaný šesťvalec z 335i ovenčený titulmi v minulosti prestížnej súťaže Engine of the Year s výkonom 306 koní dopĺňa v ActiveHybride elektromotor s výkonom 55 koní a krútiacim momentom 210 N.m. Celkový výkon pohonnej sústavy tak je 340 koní BMW udáva zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,3 sekundy a oficiálnu kombinovanú spotrebu len 5,9 l/100 km. To je síce optimistický údaj, ale zďaleka nie tak optimistický ako oficiálne udávaná spotreba 330e na úrovni 1,8-1,3 l/100 km. Ale veď poznáme, ako to s plug-in hybridmi chodí…

ActiveHybrid pod lupou

Akumulátor s kapacitou 675 Wh je umiestnený pod podlahou batožinového priestoru a je k nemu ľahký prístup. Základný objem batožinového priestoru trojky sa však tým pádom zmenšil na 390 litrov. Stále je to však dosť na to, aby v ňom Juraj mohol prepravovať detský kočík a viac, ako ponúka nový plug-in hybrid. Čisto na elektrinu sa dá cestovať najvyššou rýchlosťou 75 km/h. V reálnom svete sa približne o prekročení rýchlosti 50 km/h už aktivuje benzínový motor. Nechýba ani režim plachtenia, ktorý je aktívny do rýchlosti 160 km/h.

Riadiaca jednotka hybridného systému je prepojená s dátami navigácie a na základe jej údajov a mapových podkladov s predstihom prispôsobuje aktiváciu oboch pohonných jednotiek tak, aby bola jazda v danej oblasti a na danej ceste čo najúspornejšia. Na dosiahnutie tohto efektu treba mať v navigácii zvolenú trasu a zapnutý jazdný režim Eco Pro. Ten výrazne otupí reakcie na stlačenie plynového pedála, ale v tomto režime je oveľa jednoduchšie udržať auto v pohybe na elektrinu.

Cesta sa začína krútiť…

Podvozok 330e je delikátny. BMW radu 3 ešte nikdy neposkytovalo takú vysokú úroveň komfortu, ako práve teraz. Zážitok zo športovej jazdy tým nijak neutrpel, ale práve sofistikovanosť podvozka a rýchlosť prevodovky v športovom režime sú najväčšími rozdielmi v jazdných vlastnostiach týchto dvoch vozidiel. Samozrejme, pokiaľ neberieme do úvahy bezpečnostnú a komfortnú výbavu, ktorá sa za jedno desaťročie posunula míľovými krokmi vpred. V automatickom režime prevodovky a dokonca ani v športovom móde sa nedá naplno využiť potenciál ActiveHybridu. Prevodovka podraďuje neskoro, vyššie prevodové stupne radí, naopak, príliš skoro a svižná jazda preto nie je plynulá. Prevodovku preto treba prepnúť do manuálneho režimu a meniť prevodové stupne ručne, pádlami pod volantom alebo voličom prevodovky.

Tieto možnosti ponúka aj 330e, ale na rozdiel od hybridu, to nie je nevyhnutne potrebné. Stačí zvoliť športový režim, prípadne vypnúť kontrolu stability aj trakcie a chytiť auto pod krk. 330e poslúcha na slovo, prevodovka sa naladí na rovnakú vlnu ako vodič a skrz volant komunikuje všetko podstatné o dianí pod kolesami. Napriek vycibrenejšej ovládateľnosti a rýchlejšej prevodovke sa hybridu nie je možné vzdialiť, pretože na dlhších rovinkách dochádza 330e šťava. Akonáhle má auto potiahnuť len benzínový štvorvalec, dynamika je čisto priemerná a s výborne fungujúcimi brzdami hybridu s ostrým nástupom sa pred zákrutou prilepí na zadné svetlá pluginu.

Záver

Kto by chcel silné a rýchle auto, ale možno sa trochu bojí divokého charakteru M3 a jej vysokých prevádzkových nákladov, toho ActiveHybrid určite zaujme. Hybrid v prípade BMW nie je synonymom nudnej a sterilnej jazdy, počas ktorej hypnotizujete palubný počítač, sledujete priemernú spotrebu a neustále premýšľate o tom, kedy sa vám vráti investícia do hybridného pohonu. Hybridné technológie v tomto BMW tu nie sú kvôli ekológii, ale nachádzajú sa tu na zvýšenie zábavy za volantom.

Novodobý plug-in hybrid sa, napriek enormnej snahe inžinierov z Mníchova, nedokáže zbaviť nálepky “úradníckeho auta”, ktoré vytvoril len niekto z povinnosti, aby vyhovovalo tabuľkám. Ak hľadáte nové, úsporné auto s výbornými jazdnými vlastnosťami, v našich podmienkach bude 330d vo všetkých smeroch určite lepšou voľbou.

Exit mobile version