startstop

Čínsky trh ignoruje japonské elektromobily, ich predaj je žalostný

Toyota vo februári znížila cenu modelu bZ4X o 15 %, no jeho predaj v marci narástol len nepatrne. Honda a Nissan sú na tom ešte horšie.

Toyota China vo februári oznámila výrazné zníženie ceny svojho elektrického crossoveru bZ4X s cieľom zvýšiť predaj v Číne. Zníženie ceny bolo celkom výrazné, základná cena zletela nadol o 15 % (cca 4.300 dolárov). V prepočte tak ľudia v Číne dokážu elektrickú Toyotu bZ4X kúpiť už za 24.800 dolárov. Dva spoločné podniky FAW-Toyota a GAC-Toyota, ktoré predávajú bZ4X, navzájom synchronizovali úpravu cien.

Zníženie ceny neprinieslo očakávané ovocie

Napriek tejto korekcii cien predaj bZ4X v Číne zaostáva za očakávaniami Toyoty. Tá za celý prvý kvartál roka 2023 predala v Číne 4 794 kusov bZ4X, z toho 1 054 v januári, 1 549 vo februári a 2 191 v marci. Predaj tohto modelu začal mierne stúpať vďaka zlacneniu v polovici februára. Toyota v prvom štvrťroku predala v Číne celkovo 5 144 elektromobilov. Avšak počas 1. štvrťroka sa v Číne predalo celkovo až 891.000 elektromobilov. Trhový podiel Toyoty v Číne tak je mizerných 0,58 %, čo stačí len na 25. miesto spomedzi všetkých značiek. Elektrické vozidlá tvoria len 1,5 % predajnej štruktúry Toyoty, zatiaľ čo u niektorých čínskych značkách už tvoria viac ako 20 %.

Toyota bZ4X je totálny prepadák, v Škandinávii sa z nej smejú

Toyota bZ4X je na čínskom trhu k dispozícii v dvoch rôznych verziách. Variant s pohonom predných kolies má elektromotor s výkonom 150 kW (204 koní) a krútiacim momentom 266 Nm. Verzia s pohonom všetkých kolies s dvoma elektromotormi generuje kombinovaný krútiaci moment 337 Nm. Obe verzie sa dodávajú s akumulátormi s kapacitami 50,3 kWh alebo 66,7 kWh, pričom verzia s výkonom 66,7 kWh poskytuje dojazd až 615 km v podmienkach čínskej normy CLTC.

Trhový podiel 1 percento

Japonskí výrobcovia automobilov vstupovali na trh s elektrickými automobilmi pomerne pomaly, pričom v prvom štvrťroku 2023 sa v Číne predalo približne 9 000 čisto elektrických vozidiel, čo predstavuje približne 1 % podielu na trhu. Naopak, japonské spoločnosti majú až 16 % podiel na celkovom trhu, ktorý zahŕňa aj vozidlá so spaľovacím motorom. Toyota v prvom štvrťroku predala v Číne 5 144 elektromobilov, Honda 3 115 a Nissan 460.

Čínsky trh elektromobilov aktuálne čelí silnej konkurencii a prudkým cenovým vojnám. Okrem Tesly, ktorá má približne 15 % podiel na trhu čínskych elektromobilov, majú ostatné zahraničné značky podiel na trhu menší ako 3 %. Japonské aj nemecké spoločnosti preto zvyšujú svoje investície do elektromobilov, aby získali v Číne väčší trhový podiel.

Exit mobile version