Trio veľkých európskych správcov aktív, ktoré spoločne vlastnia podiely Toyoty v celkovej hodnote približne 400 miliónov dolárov, predložilo akcionársky návrh, ktorým chce Toyotu zaviazať k výrobe väčšieho počtu elektromobilov.
Nový generálny riaditeľ japonskej automobilky Koji Sato od začiatku nástupu do svojej funkcie čelí masívnemu tlaku zo strany “zelených” investorov a klimatických aktivistov. Predstavenstvo Toyoty odporučilo akcionárom hlasovať proti uzneseniu, ktoré sa má predložiť na júnové valné zhromaždenie. Toyota bola kedysi nesporným svetovým lídrom v oblasti ekologických áut, najmä s hybridným Priusom, no v poslednej dobe je neustále kritizovaná za to, že čisto elektrické vozidlá prináša na trh veľmi pomaly. Kým európska či kórejská konkurencia disponuje relatívne ucelených portfóliom batériových vozidiel, Toyota doteraz uviedla na svetové trhy jediný elektromobil – crossover bZ4X. A ten zákazníkov nijako neoslnil. V Európe bolo jeho prijatie veľmi vlažné a slabo sa predáva v USA aj v Číne.
Toyota v reakcii na tlak európskych fondov, medzi ktorými sú dánsky penzijný fond AkademikerPension, nórsky Storebrand Asset Management a holandská dôchodková investičná spoločnosť APG Asset Management, oznámila, že v tomto obchodnom roku očakáva päťnásobný nárast predaja čisto elektrických vozidiel. „Obávame sa, že Toyota prichádza o zisky z prudkého nárastu predaja elektrických vozidiel, čo ohrozuje jej hodnotnú značku a upevňuje jej globálny zaostávajúci status,“ povedal Anders Schelde, investičný riaditeľ AkademikerPension.
Začnite najprv vyrábať 100 % čistú elektrickú energiu, kontruje Toyota
Predstavenstvo Toyoty vyzvalo akcionárov, aby hlasovali proti návrhu s tým, že stále existuje veľa prekážok, ktoré bránia masovému prijatiu elektrifikovaných vozidiel na trh, vrátane nedostatočných dodávok čistej energie v niektorých krajinách. Predstavenstvo ďalej uviedlo, že spoločnosť plánuje tento rok vylepšiť výročnú správu, ktorú vydáva od roku 2021 a ktorá podrobne popisuje jej úsilie v oblasti vzťahov s verejnosťou v oblasti klímy. Tá bude zahŕňať vymenovanie „akreditovanej tretej strany“, ktorá preskúma hodnotenie jej práce s priemyselnými združeniami.
AkademikerPension v tejto záležitosti spolupracuje s Toyotou už dva roky. Prvýkrát plánovala predložiť akcionársky návrh v roku 2021, ale stiahla ho po tom, čo dostala ubezpečenia, že Toyota prehodnotí svoj lobing v oblasti klímy. Fond tiež uviedol, že vlastné správy Toyoty o jej angažovanosti v klimatickej politike „ďaleko zaostávajú za očakávaniami investorov“ v porovnaní s benchmarkmi stanovenými pomocou InfluenceMap a používanými veľkým počtom investorov.
Hovorca Toyoty uviedol, že žiadna iná japonská spoločnosť a ani veľa z nich na celom svete nezverejnilo informácie o politike v oblasti klímy tak, ako to urobila Toyota, a dodal, že za to získala určité uznanie. Toyota spochybnila metódy hodnotenia InfluenceMap a skutočnosť, že jej ciele v oblasti elektromobility sa neberú do úvahy. Toyota do roku 2026 plánuje uviesť na trh celkovo až 10 nových elektrických vozidiel a predaj čisto batériových vozidiel plánuje zvýšiť na 1,5 milióna EV ročne. Za minulý rok pritom predala len okolo 25-tisíc elektromobilov.