V redakcii sme využili prítomnosť Cupry Leon 1,5 e-TSI a Kie XCeed 1,5 T-GDi v rámci jedného týždňa a postavili sme ich v bratislavských uliciach bok po boku na 30-kilometrový okruh. Otázka znie nasledovne: o koľko bude mild hybrid úspornejší?
Uvedené motorizácie sú dostupné v širokej škále modelov koncernu Volkswagen, resp. Kia a Hyundai. Oba motory sú benzínové štvorvalce s rovnakým objemom. Papierovo je síce výkonnejší motor 1,5 T-GDi, ktorý poskytuje najvyšší výkon 160 koní, ale 1,5 e-TSI je vďaka elektrickému dopingu pružnejší v nízkych aj v stredných otáčkach. Dynamicky boli testované modely takmer totožné, pri meraní zrýchlenia z 0 na 200 metrov dosiahli oba zhodný čas 8,7 sekundy.
Šetrí, kde sa dá
Mild hybrid používa všetky možné fígle, aby znížil spotrebu. Vodič z takéhoto riešenia môže iba profitovať. Cenovo ide o takmer zanedbateľný rozdiel, hmotnostne taktiež, ale pomoc malej batérie a elektromotora je v konečnom dôsledku dosť výrazná. Najviac sa to prejavuje v režime plachtenia, keď sa systém snaží udržiavať konštantnú rýchlosť, resp. k spomaleniu dochádza pozvoľna.
Po rozbehnutí sa stačí dosiahnuť rýchlosť okolo 50-55 km/h a pustiť nohu z plynu. Automobil prejde desiatky až stovky metrov kým rýchlosť klesne niekde pod 48 km/h. Potom opäť stačí trochu zrýchliť a opakovať tento proces. V hustej mestskej premávke sa tento spôsob jazdy dá aplikovať celkom jednoducho. Ak máte radi plynulejšiu jazdu konštantnou rýchlosťou, tak motor v prípade nízkej záťaže odpája dvojicu valcov. To okamžitú spotrebu zníži aj o polovicu. Pri rýchlosti 50 km/h tak pokojne palubný počítať ukazuje aktuálnu spotrebu okolo 2 l/100 km.
Treba vyzdvihnúť kvality mild hybridu v tejto konfigurácii, k plachteniu prichádzalo po každom pustení plynu, a to aj na diaľnici. Jediným drobným negatívom bol postrehnuteľný prechod medzi rekuperatívnym brzdením a brzdením klasickým mechanickým spôsobom. Tento prechod neraz sprevádza drobné šklbnutie, na čo si treba zvyknúť. Účinok bŕzd tým nie je nijakým spôsobom dotknutý.
Motor 1,5 T-GDi v roku 2021 nahradil v automobiloch značiek Kia a Hyundai motor 1,4 T-GDi. 1,5 T-GDi má oproti svojmu predchodcovi vyšší výkon o 20 koní. Jednotka s najvyšším výkonom 160 koní a krútiacim momentom 253 N.m. za sprievodu zaujímavého zvukového prejavu ukazuje svoju silu najmä v stredných a vysokých otáčkach. V Cupre je prejav motora podfarbený umelým zvukom z reproduktorov. Kia takúto pomoc nepotrebuje, lebo zvuk motora je už sám osebe zaujímavý. V automobiloch značky Hyundai sa táto pohonná jednotka dodáva aj v mild-hybridnej verzii, dokonca aj v spojení s manuálnou prevodovkou. V Kii takúto kombináciu nenájdete. Automatická prevodovka v tomto prípade nie je prekážkou úspornej jazdy. Počas tohto porovnania sme s modelom XCeed zajazdili nižšiu spotrebu, ako počas testu Ceedu SW s manuálnou prevodovkou.
Ako to dopadlo?
Zámerne sme vybrali trasu dlhú 30 km vedúcu najmä po hlavných dopravných tepnách Bratislavy, avšak bez začlenenia diaľničného obchvatu. V drvivej väčšine prípadov sme sa tak pohybovali ulicami s maximálnou povolenou rýchlosťou 50 km/h. Súčasťou trasy bolo aj jedno stúpanie v Karlovke a následné klesanie k dunajskému nábrežiu. Kia XCeed 1,5 T-GDi absolvovala trasu s priemernou spotrebou 5,3 litra/100 km. Leon 1,5 e-TSI to zvládol za 4,7 litra/100 km. Samostatné testy uvedených vozidiel vám prinesieme už čoskoro.