Elektrický hyperšport síce figuruje v plánoch talianskej značky Pagani, no v blízkej dobe ho rozhodne nepredstavia. Veľkým problémom je totiž hmotnosť.
Značka Pagani je stále pomerne mladá, nakoľko vznikla len v roku 1992. Napriek tomu si vcelku rýchlo získala silné renomé a dnes ju poznáme ako tradičného výrobcu superšportov, ktoré sú jednými z najlepšie znejúcich áut sveta. Mnohých preto zaskočil fakt, že Pagani plánuje prebádať aj vody elektromobility a symfóniu majestátnej V12-ky vymeniť za piskľavý zvuk elektromotora. Je tu však jedno veľké „ALE“.
Problémom je hmotnosť
Pagani aj naďalej usilovne pracuje na elektrickom hyperšporte, avšak priznáva, že ho vydá len vtedy, ak bude v súlade s filozofiou spoločnosti, ktorou je nízka hmotnosť. Súčasná technológia batérií však túto podmienku nespĺňa. Pre britský Top Gear to potvrdil Christopher Pagani, syn zakladateľa značky Horacia Paganiho. Podľa jeho slov navyše elektrický hyperšport vyvíjajú už od roku 2018, a tak rozhodne neplánujú prestať. Čo ich však brzdí, sú práve súčasné akumulátory.
„Našim cieľom je vytvoriť niečo, čo bude ľahké. Pri pohľade na vozidlá Pagani vidíte, že všetky sú navrhnuté s ohľadom na nízku hmotnosť. Musíte mať z jazdy špeciálny pocit, ktorý niekedy môžete nazvať aj “zábavou”. Môžete to nazvať aj potešením. Hmotnosť je ale určite náš prvý otáznik. V súčasnosti teda s existujúcou technológiou nemôžeme vytvoriť (elektrické) Pagani tak, ako by sme chceli.“ Christopher zároveň dodal, že výzva vývoja elektrických vozidiel je pre spoločnosť atraktívna. „Elektromobil ponúka veľa úžasných vecí, ktoré sa dajú inovovať – nebojíme sa inovácií.“
V rozhovore pre Top Gear sa dotkli aj témy dlhoročného partnerstva s Mercedesom a možnosti využitia elektrickej architektúry, batérií či elektromotorov nemeckej značky. „Neustále sa stretávame so zástupcami Mercedes-Benz a AMG a vyhodnocujeme to. Momentálne sú naším oficiálnym partnerom, takže keď budeme potrebovať (postaviť) plne elektrické vozidlo, prijmeme vtedy konečné rozhodnutie,“ tvrdí syn zakladateľa značky.
Čo však s tradičným motorom V12?
Podľa Paganiho si ho ponechajú tak dlho, ako budú môcť. Všetko však bude závisieť od nastavených regulácií. Uvedomujú si však, že ako malý výrobca automobilov môžu spaľovacie motory využívať najmenej do roku 2035. „Nebojíme sa však v budúcnosti pustiť aj do iného typu pohonu. Musíme len vedieť, aké sú pravidlá.” Dovtedy však budú mať plné ruky práce s novinkou menou Utopia.