Maluch, a.k.a. Polski Fiat alebo Fiat 126p, vznikol už v roku 1973. Aktuálne sa z neho stáva vyzretý člen automobilovej rodiny a oslavuje 50 rokov.
Pôvodne išlo o malé autíčko z Talianska. Prežilo pád komunizmu na našom území a na juhu Poľska, v meste Bielsko-Biala sa táto legenda vyrábala až do roku 2000. Za celú éru sa vyrobilo viac ako 3,3 milióna kusov. Posledná, rozlúčková edícia bola iba tisíckusová – 500 z nich bolo červených a 500 žltých.
Hlavne vďaka tomuto vozidlu sa z Poľska stala krajina, kde sa začali sériovo vyrábať automobily. Maluch mal podobný scenár ako Fiat 500 Nuova v Taliansku, iba s oneskorením 20 rokov. Talianske autíčko sa zrodilo v polovici 50-tych rokov ako alternatíva pre skúter Vespa, len s tým rozdielom, že mal štyri kolesá. Fiat 126 priamo úmerne nadväzoval na Fiat 500, nie iba rozmermi ale aj technickým prevedením. Rovnako ako 500-ka dostala aj 126-ka dvojvalec chladený vzduchom umiestnený vzadu s pohonom zadnej nápravy.
Roky, kedy sa Maluch vyrábal sú, samozrejme, za nami a vtedy práve Fiat 126 aj navzdory svojich rozmerov spĺňal účinnosť rodinného vozidla. Na toto auto doteraz množstvo Poliakov spomína s nostalgiou. V dnešnej dobe si však málokto dokáže predstaviť ísť v tomto type vozidla na rodinnú dovolenku napríklad do Chorvátska či Talianska.
Talianske vozidlo pre východný trh
Pôvodný Fiat 126 bol predstavený v talianskom Turíne v novembri 1972. Dodatok „p“ za názvom hovoril o tom, že vozidlo je vyrábané v Poľsku. O rok a mesiac neskôr zástupcovia poľskej komunistickej vlády podpísali licenčnú dohodu, ktorá, ako sa javilo, nebola krokom vedľa. Fiaty sa tak v Poľsku začali vyrábať už medzi svetovými vojnami.
Hlavné mesto Poľska bolo tejto továrni otvorené, nakoľko dokázala priniesť a pozdvihnúť priemysel a ekonómiu krajiny. O tom, že komunistický predstavitelia boli rozhodnutí, svedčí aj to, že výrobné linky v Bielsku-Biale boli rozšírené a dokonca sa v meste Tychy začala stavať nová továreň. Prvotný Fiat 126p sa však konštruoval v Bielsku-Biale z talianskych dielov.
Extrémny dopyt
Fabryka Samochodów Malolitražowych dlho vyrábala iba základný variant modelu, s menšou obmenou a vylepšenými motormi. Až v druhej polovici 80-tych rokov prišla verzia Bis, ktorá mala výklopné tretie dvere, kvapalinou chladený motor, prípadne vo verzii kabrio. Takýchto áut bolo vyrobených iba 500 kusov.
Tak, ako tomu je aj v dnešných dobách, rovnako to bolo aj predtým. Dopyt prevyšoval ponuku a na vozidlá tak bolo nutné dlho čakať. Boli doslova poradovníky na vozidlá. Systém fungoval tak, že človek musel vozidlo najskôr zaplatiť a potom čakať niekoľko mesiacov či dokonca rokov na obálku s pozvaním k odberu.
Fiat 126p však nebol lacný špás. V roku 1973 jeho cena v Poľsku odpovedala dvom priemerným ročným platom. Pokiaľ ho niekto chcel, musel jednoducho siahnuť veľmi hlboko do vrecka. Auto sa však okrem iného vyvážalo aj do západných krajín Európy.