startstop

Tatra odmieta batérie, skúsi to s vodíkom

Legendárna Tatra alebo tatrovka bola, resp. stále je symbolom každého jedného malého dieťaťa. Ich veľký kamarát v skutočnej veľkosti však aktuálne prechádza na alternatívny pohon.

Česká značka nákladných vozidiel Tatra čoskoro prinesie na trh svoj prvý model s výhradne ekologickým typom pohonu. Vodíková Tatra podľa portálu Agroportal24h bude vychádzať z modelu Force, ktorý sa už teraz nachádza v hasičských službách. Nedávno Tatra svetu predstavila úplne novú generáciu vozidiel typu Force. Model bol predstavený počas hasičského veľtrhu PYROS 2023. S týmito typmi modelov sa môžete stretnúť pri slovenských hasičoch, ale aj pri tých českých.

Tieto nákladné vozidlá však majú svoje uplatnenie aj mimo zásahových služieb ako napríklad v stavebníctve a tlačiarenskom priemysle. Automobilka Tatra má v pláne poslať svoje modely do baní a lomov, nakoľko vozidlá chcú otestovať v tých najhorších možných podmienkach.

Batérie nemajú zmysel

Vodík je pre Tatru alfou a omegou. Automobilka sa vyjadrila, že je pre nich oveľa jednoduchšie umiestniť vodíkové nádrže do vozidiel namiesto toho, aby pod podlahy zakomponovávali batérie. Vozidlá tak nebudú závislé od nabíjacích staníc a aktuálnej infraštruktúry. Vodík sa totiž dá dopraviť takmer všade. Vozidlá, ktoré pracujú v tých najnáročnejších podmienkach aj niekoľko hodín, musia nosiť so sebou dostatok energie. A tu je vodíkový pohon lepším riešením aj ako náhrada naftového pohonu.

Rozdiel medzi vodíkovým pohonom a baterkovým pohonom je stále v laickej verejnosti diskutabilný a často preberaný. Pre verejnosť v mestách sú lepšie batérie, pre ťažobný priemysel v doloch sa vodík javí ako najlepšia náhrada nafty. Priemerné ťažobné vozidlo je schopné spáliť až 3000 litrov nafty, pričom vygeneruje až 8 ton CO2.

Ako to vyzerá inde?

Obhliadnuc sa do sveta, spoločnosť Anglo American dala do prevádzky do bane v Južnej Afrike svoje nákladné vozidlo nuGen. Vozidlo disponuje až 2 MWh hybridným úložiskom, ktoré pozostáva z batérií a vodíkových článkov. Samotné batérie majú kapacitu až 1,2 MWh, teda 1.200 kWh. Priemerné osobné elektromobily disponujú batériami cca 60 kWh. Nákladiak takéhoto typu však musí mať aj výkon. Ten je 800 kW/1.072 koní. Nový vodíkový model je tak výkonnejší, než jeho dieselový predchodca.

Exit mobile version