Výročná 24h Le Mans bola pravou oslavou motoršportu. Skvelé súboje, obrovská konkurencia a nepredvídateľné počasie. Tento rok sme sa rozhodne nenudili, práve naopak. Takto skvelé Le Mans sme nezažili už roky.
24-hodinovka v Le Mans patrí k najnáročnejším a najpopulárnejším pretekom sveta. Preteky, kde si musia na samé dno siahnuť nielen jazdci, ale aj technika. Okruh de la Sarthe totiž neodpúšťa žiadne chyby a aj najmenšie zaváhanie trestá. Niekoľko rokov nás v bývalej vrcholnej kategórii LMP1 bavil súboj trojlístka Audi, Porsche a Toyota. Prvé dve menované značky sa však zo sveta prototypov postupne stiahli a z továrenských tímov ostala v elitnej kategórii len Toyota. Konkurencia v podobe súkromných tímov pre ňu nepredstavovala veľkú výzvu, a tak bez seriózneho vyzývateľa vyhrala posledných 5 rokov v rade.
Konkurencia, aká v Le Mans nebola roky
So sezónou 2022 sa však všetko zmenilo. Tá totiž priniesla zmenu pravidiel a zánik extrémne nákladnej kategórie LMP1. Miesto nej vznikla trieda LMH/LMDh, ktorá výrazne znížila náklady na vývoj a vzbudila obrovský záujem u automobiliek. Pre rok 2023 sa tak do vrcholnej kategórie World Endurance Championship (WEC) vrátilo Ferrari, Porsche, Peugeot či Cadillac. Okrem nich však o celkové víťazstvo chcela opäť zabojovať aj Toyota a tímy Glickenhaus a Vanwall. Konkurencia, akú sme v Le Mans nevideli snáď posledných 20 rokov.
Na štartový rošt výročných 100. pretekov 24h Le Mans sa tak postavilo až 16 vozidiel elitnej triedy LMH/LMDh, 24 áut kategórie LMP2 a 21 GTE-čiek. Zabúdať by sme však nemali ani na Chevrolet Camaro ZL1 zo sveta NASCAR.
https://www.instagram.com/reel/CtUfTNpsmQb/?utm_source=ig_web_copy_link&igshid=MzRlODBiNWFlZA==
Hustý dážď zdramatizoval poradie
Hype pred týmito pretekmi bol preto obrovský a emócie a chuť zvíťaziť na maxime. Presne tak aj vyzerali prvé kolá. Jazdci akoby zabudli, že ide o 24-hodinový maratón a hneď od začiatku išli absolútnu hranu. Videli sme preto niekoľko pekných predbiehacích manévrov, no aj niekoľko výletov mimo trať. Poradie na čele pretekov sa niekoľkokrát menilo a inak tomu nebolo ani v ďalších hodinách. Zhruba po 5 hodinách z vedúcej pozície havaroval Hertz Team Jota #38 (Porsche), následkom čoho sa do vedenia dostalo Ferrari #51. Približne hodinu na to niektoré úseky trate zasiahol silný dážď, ktorý neskutočne zamiešal poradím. Ako vtipne poznamenal jeden z jazdcov v tímovej vysielačke, v niektorých miestach „pršali autá“. Na slickoch boli pretekári na mokrej vozovke len pasažiermi a boli sme svedkami hneď niekoľkých nehôd a množstva výletov mimo trať.
https://www.instagram.com/reel/CtUUQqHM4h6/?utm_source=ig_web_copy_link&igshid=MzRlODBiNWFlZA==
S prichádzajúcou nocou zasiahla okruh de la Sarthe opäť hustá prietrž mračien. Mimo trate sa v okamihu ocitlo opäť niekoľko vozidiel, vrátane Toyoty, Porsche či Ferrari. S klesajúcou viditeľnosťou a stúpajúcou únavou sa navyše chyby pilotov kopili. Ďalšia dráma nastala krátko po polnoci, kedy Toyotu #7 zrazu postihli technické problémy a auto zastalo na trati. Následne sa síce podarilo prísť do boxov, no o hodinu a pal neskôr sa len konštatovalo odstúpenie jedného z favoritov.
Druhá Toyota s číslom #8 sa dostala do čela pretekov o pol tretej ráno, kedy Sébastien Buemi predbehol a odsunul na druhú priečku Peugeot #94. To však netrvalo dlho a pred Francúzov sa dostalo aj Ferrari #51. Na posledné pódiové miesto však pomaly začal dobiedzať pomerne nenápadný, no skvelo idúci Cadillac #2. O pár minút neskôr tretí Peugeot #94 skončil v bariérach a nádej na celkové víťazstvo tak bola stratená.
Ferrari vs. Toyota
Vedúcu pozíciu si v nasledujúcich hodinách niekoľkokrát vymenilo Ferrari #51 s Toyotou #8 a tento súboj pokračoval aj ráno. Poradie na ďalších miestach sa pomerne ustálo s Cadillacom #2 a #3 na treťom a štvrtom mieste, prvú päťku uzatváralo Porsche Penske #5.
https://www.instagram.com/reel/CtWDToPRdd4/?utm_source=ig_web_copy_link&igshid=MzRlODBiNWFlZA==
Po takmer 19 hodinách pretekania bol ozdobou priamy súboj na trati o celkové prvenstvo, kedy Ferrari #51 prebehlo Toyotu #8 nádherným, no riskantným manévrom, po ktorom boli mechanici z Maranella v absolútnom vytržení. Toto poradie sa v nasledujúcich hodinách nemenilo, no Toyota bola vedúcemu Ferrari stále na dostrel. V žiadnej kategórii však o víťazovi ešte zďaleka nebolo rozhodnuté a boj o prvenstvo bol stále otvorený a veľmi tesný.
Zahodenie šance na víťazstvo
Veľký šok prišiel zhruba hodinu a 45 minút pred koncom pretekov. Keď Toyota #8 potrebovala sťahovať niekoľkosekundovú stratu na vedúce Ferrari #51, jej pilot spravil obrovskú chybu. Príliš dupol na brzdu, zablokoval kolesá a auto očesal o bariéru. Vynútená zástavka v boxoch znamenala nárast straty na vyše 3 minúty a veľké oddialenie sna o 6. víťazstve v rade na Le Mans.
https://www.instagram.com/reel/CtWbNlIsIN-/?utm_source=ig_web_copy_link&igshid=MzRlODBiNWFlZA==
Infarktový záver
Zdalo sa, že Ferrari už o víťazstvo nemôže obrať nik, len samo Ferrari. A to sa takmer aj stalo. Vedúci prototyp s číslom #51 totiž 24 minút pred koncom pretekov zamieril do boxov na poslednú plánovanú zastávku. Po pitstope však Ferrari nechcelo naštartovať, teda scenár, ktorý sa odohral už v skoršom priebehu pretekov. Po desiatkach sekúnd napätia a neveriacich pohľadoch mechanikov a fanúšikov však Ferrari napokon naskočilo a vydalo sa na záverečný stint.
Prekvapenie sa však už nekonalo a Ferrari #51 v zložení Antonio Giovinazzi, Alessandro Pier Guidi a James Calado, zvíťazilo v jubilejných 100. pretekoch 24h Le Mans. Tomu sa povie návrat po 50. rokoch ako hrom! Druhé miesto patrilo Toyote #8 a stupne víťazov uzavrel Cadillac #2. V kategórii LMP2 sa z výhry tešil poľský tím Inter Europol Competition #34. V triede GTE triumfoval Corvette Racing #33.
24h Le Mans 2023 bolo absolútnou ozdobou motoršportu a my sa už nevieme dočkať budúceho roka. K súčasným tímom v kategórii LMH/LMDh sa totiž pripojí Lamborghini, BMW a Alpine. Máme sa na čo tešiť!