Domov SPRÁVY News Návrat ako hrom! Ferrari vyhralo 24h Le Mans 2023

Návrat ako hrom! Ferrari vyhralo 24h Le Mans 2023

24h Le Mans

Výročná 24h Le Mans bola pravou oslavou motoršportu. Skvelé súboje, obrovská konkurencia a nepredvídateľné počasie. Tento rok sme sa rozhodne nenudili, práve naopak. Takto skvelé Le Mans sme nezažili už roky.

24-hodinovka v Le Mans patrí k najnáročnejším a najpopulárnejším pretekom sveta. Preteky, kde si musia na samé dno siahnuť nielen jazdci, ale aj technika. Okruh de la Sarthe totiž neodpúšťa žiadne chyby a aj najmenšie zaváhanie trestá. Niekoľko rokov nás v bývalej vrcholnej kategórii LMP1 bavil súboj trojlístka Audi, Porsche a Toyota. Prvé dve menované značky sa však zo sveta prototypov postupne stiahli a z továrenských tímov ostala v elitnej kategórii len Toyota. Konkurencia v podobe súkromných tímov pre ňu nepredstavovala veľkú výzvu, a tak bez seriózneho vyzývateľa vyhrala posledných 5 rokov v rade.

Zdroj: PlanetF1
Konkurencia, aká v Le Mans nebola roky

So sezónou 2022 sa však všetko zmenilo. Tá totiž priniesla zmenu pravidiel a zánik extrémne nákladnej kategórie LMP1. Miesto nej vznikla trieda LMH/LMDh, ktorá výrazne znížila náklady na vývoj a vzbudila obrovský záujem u automobiliek. Pre rok 2023 sa tak do vrcholnej kategórie World Endurance Championship (WEC) vrátilo Ferrari, Porsche, Peugeot či Cadillac. Okrem nich však o celkové víťazstvo chcela opäť zabojovať aj Toyota a tímy Glickenhaus a Vanwall. Konkurencia, akú sme v Le Mans nevideli snáď posledných 20 rokov.

Na štartový rošt výročných 100. pretekov 24h Le Mans sa tak postavilo až 16 vozidiel elitnej triedy LMH/LMDh, 24 áut kategórie LMP2 a 21 GTE-čiek. Zabúdať by sme však nemali ani na Chevrolet Camaro ZL1 zo sveta NASCAR.

https://www.instagram.com/reel/CtUfTNpsmQb/?utm_source=ig_web_copy_link&igshid=MzRlODBiNWFlZA==

Hustý dážď zdramatizoval poradie

Hype pred týmito pretekmi bol preto obrovský a emócie a chuť zvíťaziť na maxime. Presne tak aj vyzerali prvé kolá. Jazdci akoby zabudli, že ide o 24-hodinový maratón a hneď od začiatku išli absolútnu hranu. Videli sme preto niekoľko pekných predbiehacích manévrov, no aj niekoľko výletov mimo trať. Poradie na čele pretekov sa niekoľkokrát menilo a inak tomu nebolo ani v ďalších hodinách. Zhruba po 5 hodinách z vedúcej pozície havaroval Hertz Team Jota #38 (Porsche), následkom čoho sa do vedenia dostalo Ferrari #51. Približne hodinu na to niektoré úseky trate zasiahol silný dážď, ktorý neskutočne zamiešal poradím. Ako vtipne poznamenal jeden z jazdcov v tímovej vysielačke, v niektorých miestach „pršali autá“. Na slickoch boli pretekári na mokrej vozovke len pasažiermi a boli sme svedkami hneď niekoľkých nehôd a množstva výletov mimo trať.

https://www.instagram.com/reel/CtUUQqHM4h6/?utm_source=ig_web_copy_link&igshid=MzRlODBiNWFlZA==

S prichádzajúcou nocou zasiahla okruh de la Sarthe opäť hustá prietrž mračien. Mimo trate sa v okamihu ocitlo opäť niekoľko vozidiel, vrátane Toyoty, Porsche či Ferrari. S klesajúcou viditeľnosťou a stúpajúcou únavou sa navyše chyby pilotov kopili. Ďalšia dráma nastala krátko po polnoci, kedy Toyotu #7 zrazu postihli technické problémy a auto zastalo na trati. Následne sa síce podarilo prísť do boxov, no o hodinu a pal neskôr sa len konštatovalo odstúpenie jedného z favoritov.

Druhá Toyota s číslom #8 sa dostala do čela pretekov o pol tretej ráno, kedy Sébastien Buemi predbehol a odsunul na druhú priečku Peugeot #94. To však netrvalo dlho a pred Francúzov sa dostalo aj Ferrari #51. Na posledné pódiové miesto však pomaly začal dobiedzať pomerne nenápadný, no skvelo idúci Cadillac #2. O pár minút neskôr tretí Peugeot #94 skončil v bariérach a nádej na celkové víťazstvo tak bola stratená.

Ferrari vs. Toyota

Vedúcu pozíciu si v nasledujúcich hodinách niekoľkokrát vymenilo Ferrari #51 s Toyotou #8 a tento súboj pokračoval aj ráno. Poradie na ďalších miestach sa pomerne ustálo s Cadillacom #2 a #3 na treťom a štvrtom mieste, prvú päťku uzatváralo Porsche Penske #5.

https://www.instagram.com/reel/CtWDToPRdd4/?utm_source=ig_web_copy_link&igshid=MzRlODBiNWFlZA==

Po takmer 19 hodinách pretekania bol ozdobou priamy súboj na trati o celkové prvenstvo, kedy Ferrari #51 prebehlo Toyotu #8 nádherným, no riskantným manévrom, po ktorom boli mechanici z Maranella v absolútnom vytržení. Toto poradie sa v nasledujúcich hodinách nemenilo, no Toyota bola vedúcemu Ferrari stále na dostrel. V žiadnej kategórii však o víťazovi ešte zďaleka nebolo rozhodnuté a boj o prvenstvo bol stále otvorený a veľmi tesný.

Zahodenie šance na víťazstvo

Veľký šok prišiel zhruba hodinu a 45 minút pred koncom pretekov. Keď Toyota #8 potrebovala sťahovať niekoľkosekundovú stratu na vedúce Ferrari #51, jej pilot spravil obrovskú chybu. Príliš dupol na brzdu, zablokoval kolesá a auto očesal o bariéru. Vynútená zástavka v boxoch znamenala nárast straty na vyše 3 minúty a veľké oddialenie sna o 6. víťazstve v rade na Le Mans.

https://www.instagram.com/reel/CtWbNlIsIN-/?utm_source=ig_web_copy_link&igshid=MzRlODBiNWFlZA==

Infarktový záver

Zdalo sa, že Ferrari už o víťazstvo nemôže obrať nik, len samo Ferrari. A to sa takmer aj stalo. Vedúci prototyp s číslom #51 totiž 24 minút pred koncom pretekov zamieril do boxov na poslednú plánovanú zastávku. Po pitstope však Ferrari nechcelo naštartovať, teda scenár, ktorý sa odohral už v skoršom priebehu pretekov. Po desiatkach sekúnd napätia a neveriacich pohľadoch mechanikov a fanúšikov však Ferrari napokon naskočilo a vydalo sa na záverečný stint.

Prekvapenie sa však už nekonalo a Ferrari #51 v zložení Antonio Giovinazzi, Alessandro Pier Guidi a James Calado, zvíťazilo v jubilejných 100. pretekoch 24h Le Mans. Tomu sa povie návrat po 50. rokoch ako hrom! Druhé miesto patrilo Toyote #8 a stupne víťazov uzavrel Cadillac #2. V kategórii LMP2 sa z výhry tešil poľský tím Inter Europol Competition #34. V triede GTE triumfoval Corvette Racing #33.

24h Le Mans 2023 bolo absolútnou ozdobou motoršportu a my sa už nevieme dočkať budúceho roka. K súčasným tímom v kategórii LMH/LMDh sa totiž pripojí Lamborghini, BMW a Alpine. Máme sa na čo tešiť!

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 5

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokTatra odmieta batérie, skúsi to s vodíkom
Nasledujúci článokFernando Alonso predáva svoje unikátne Ferrari Enzo