Počet elektrických vozidiel na slovenskom trhu narastá každý mesiac. S tým súvisí aj intenzívnejší záujem motoristov o elektromobily a vyslovene praktické otázky týkajúce sa kontroly, diagnostiky či servisu akumulátorov. Navštívili sme preto v Nitre školiace stredisko značky Škoda, aby sme sa bližšie pozreli na túto aktuálnu tému.
Škoda ako najpredávanejšia značka u nás má vo svojom portfóliu aj najpredávanejší elektromobil, po ktorom Slováci či tuzemské firmy siahajú najčastejšie – Enyaq iV. Už čoskoro to nebude jediný elektromobil v portfóliu Škody, keďže vieme, že do roku 2026 predstaví Škoda ďalších 6 plne elektrických modelov.
Investícia vo výške 500.000 eur
Prechod na elektromobilitu si vyžaduje nemalé investície a veľké zmeny aj v predajných a servisných sieťach. Servis elektromobilov totiž vyžaduje iné postupy, technológie, zariadenia i vzdelanie ako opravy konvenčných vozidiel so spaľovacími motormi. Vďaka investíciám do vybavenia a preškolenia personálu v hodnote viac ako pol milióna eur je značka Škoda schopná prijať a opraviť všetky elektrifikované vozidlá z rodiny Škoda iV vo všetkých svojich celkovo 74 autorizovaných servisoch. „Servis elektromobilov síce vďaka absencii mnohých súčastí pohonného ústrojenstva zaberie v priemere menej času, na druhej strane však vyžaduje špecifické technické vybavenie a vzdelanie technikov. To kladie na servisnú sieť vysoké nároky, ktoré sa čiastočne líšia od tých doterajších. Aj servisné úkony majú spravidla iný charakter,“ hovorí Róbert Hukel, vedúci servisných služieb spoločnosti Škoda Auto Slovensko.
Výnimkou zo servisných úkonov sú špecializované práce na vysokonapäťovom systéme elektromobilu. V prípade, keď je potrebné vykonať zásah do vysokonapäťového vedenia a batérie, má Škoda Auto zavedený proces transportu vozidiel medzi prevádzkami. To znamená, že zákazníci môžu svoje vozidlo odovzdať u svojho preferovaného servisného partnera, ktorý sa postará o všetko ostatné a vozidlo v prípade potreby odovzdá do starostlivosti servisu na zodpovedajúcej úrovni.
Partneri investujú do špeciálneho vybavenia
Servisní partneri majú k dispozícii množstvo zariadení, ktoré sa predtým uplatňovali len v elektrotechnických odboroch. Ide hlavne o vysokonapäťové skúšobné adaptéry, ktoré sa používajú na meranie napätia a izolačných odporov, kontrolu regulácie a testovanie článkov či teplotných senzorov a mnoho ďalších úkonov. Keďže požiadavky na obstaranie niektorých vysoko špeciálnych zariadení sú pre autorizované servisy náročné finančne i časovo, v rámci zoznamov predpísaných položiek sú niektoré označené ako nepovinné. Tie si potom autorizovaný servis môže zapožičať z internej požičovne, pričom zariadenia sú doručované do druhého dňa od objednania.
Manipulácia s batériou má prísne bezpečnostné pravidlá
Vzhľadom k veľkej odlišnosti medzi batériovými elektromobilmi a vozidlami so spaľovacími motormi musí byť servisná pripravenosť komplexná. Jedným z krokov je okrem preškoleného personálu aj zriadenie tzv. karanténnej zóny. Tá je určená pre vozidlá, u ktorých existuje podozrenie na poškodenie batérie.
Pre bezpečné zaobchádzanie s elektromobilmi a ich servis musia zamestnanci autorizovaných servisných partnerov absolvovať odborné školenia. Tie prebiehajú v troch úrovniach podľa požiadaviek na prácu s vysokonapäťovými systémami. Základným kvalifikačným stupňom je eMobility poučená osoba (EPO), ktorá je povinná pre všetkých pracovníkov servisu. Kvalifikačný stupeň vysokonapäťový technik (VNT) oprávňuje preškolenú osobu k diagnostike vysokonapäťových batérií, k ich demontáži a montáži, k baleniu batérií v normálnom režime a k práci na odpojenom vysokonapäťovom systéme. Získanie najvyššieho kvalifikačného stupňa vysokonapäťový expert (VNE) umožňuje opravy vysokonapäťových batérií, balenie batérií v kritickom režime i riešenie neštandardných situácií. Súčasťou kvalifikácie VNT a VNE je aj splnenie požiadaviek zákona 508/2009 Zb. (§21 a §22) o Odbornej spôsobilosti na činnosť na technickom zariadení elektrickom.
V sieti autorizovaných servisov Škoda aktuálne pracuje 43 vysokonapäťových technikov a 35 vysokonapäťových expertov, pričom v každom regióne funguje aspoň jeden expertný servis z celkového počtu 18, ktorý môže vykonávať zásahy do vysokonapäťového systému vozidla.
Postup demontáže batérie z vozidla
Pred demontovaním batérie z vozidla je najprv potrebné vytvoriť beznapäťový stav, čo je záležitosť približne 45 minút. To, či batéria nie je pod napätím, sa pred demontážou dôkladne kontroluje a vyhotovuje sa o tom protokol a certifikát, ktoré sa zakladajú do vozidla. Protokol podpisuje technik, ktorý meranie vykonal. Certifikát je vydaný diagnostickým systémom a podpisuje ho vysokonapäťový technik.
Najprv sa z vozidla musí demontovať kryt batérie. Potom prichádza na rad demontáž samotnej batérie. Pre zrýchlenie času našej ukážky boli už vopred niektoré skrutky z batérie demontované a bola taktiež vypustená chladiaca kvapalina či odpojené všetky konektory.
Servisný poradca akékoľvek elektrické auto prijíma cez tzv. aktívny príjem. Najprv skontroluje spodný plechový kryt či sú na ňom škrabance alebo preliačiny. Ak je všetko v poriadku, vozidlo ide na bežný servis. Demontáž akumulátora z vozidla vykonáva vysokonapäťový technik. Meracie zariadenia, ktorými sa meria beznapäťový stav, musia byť každoročne kalibrované. Jedno z meracích zariadení slúži na overenie beznapäťového stavu príslušenstva vozidla ako je kompresor, klimatizácia či 12-voltová batéria. Po obvode akumulátora sa v prípade Škody Enyaq iV nachádza 24 skrutiek. 4 skrutky prechádzajú akumulátorom a sú pripevnené ku kostre karosérie. Pri demontáži batérie sa ešte môžu používať elektrické zariadenia, no pri manipulácii so samotnou batériou už potom budú prebiehať všetky práce iba s ručnými nástrojmi.
Batéria s celkovou kapacitou 82 kW má v sebe 12 modulov.
Batéria sa prepravuje vždy samostatne, nikdy nemôže byť zmiešaná s iným tovarom alebo inými náhradnými dielmi.
Simulácia výmeny článkového modulu batérie
Servisný technik si pred manipuláciou s modulmi akumulátora nasadí dvojo rukavíc – jedny latexové, ktoré zabraňujú prenikaniu potu a jedny kožené. Táto konkrétna batéria pochádza z elektromobilu, ktorý má najazdených už vyše 160 tisíc km. Keďže medzi moduly batérie nie je možné vopchať ruky, modul batérie je potrebné vybrať pomocou žeriava.
Pri opätovnom vrátení modulu do batérie sa pod neho najprv nanesie tmel. Modul môže napríklad putovať do Mladej Boleslavi na diagnostiku alebo do spoločnosti zaoberajúcej sa recykláciou. Náhradný modul je do servisu doručený do 24 hodín.
Nový modul je však pred vložením do akumulátora potrebné na externom balanseri vybalansovať na napätie, ktoré je rovnaké ako v prípade ostatných článkov, resp. modulov. Ak by sa to neurobilo, samotnému autu by to trvalo asi jeden rok. Každý modul nesie štítok s dátumom výroby a QR kódom, ktorý sa pred tým, ako sa uloží do vozidla, naskenuje. Vedie sa tak prehľadná evidencia o tom, aké moduly boli použité v konkrétnom akumulátore.