Projekt BMW Neue Klasse je jedným z najočakávanejších v súčasnom automobilovom priemysle. Úplne nová generácia vozidiel BMW využívajúca nový prístup k dizajnu, udržateľnosti či multimédií príde na cesty v roku 2025. V tomto článku sumarizujeme všetko, čo o tomto projekte zatiaľ vieme.
Nie je žiadnym tajomstvom, že automobilky si nové riešenia a ich odozvu u verejnosti skúšajú na koncepčných vozidlách, a teda svojich zákazníkov vopred pripravujú na niečo nové. Platí to aj v prípade projektu BMW Neue Klasse, ktorý by mal vyústiť do úplne nového automobilu veľkosti radu 3.
BMW i Vision Circular
Prvým konceptom naznačujúcim podobu a technické riešenia BMW Neue Klasse bol koncept i Vision Circular predstavený na autosalóne vo Frankfurte na jeseň 2021. Tento koncept sa zameral predovšetkým na princípy obehového hospodárstva a na využívanie druhotných materiálov. Koncept bol vyrobený zo 100 % recyklovaných materiálov, ktoré boli zároveň 100 % recyklovateľné. Takúto mieru recyklovaných materiálov produkčné auto pravdepodobne nebude obsahovať, ale ich podiel bude určite výrazne vyšší ako teraz.
BMW i Vision Circular naznačuje aj možnú podobu prednej časti. Obličky a svetlomety sú spracované ako digitálny povrch. Toto riešenie nielenže umožňuje vytvoriť rôzne svetelné efekty (napr. uvítacie sekvencie), ale zároveň znižuje množstvo potrebného materiálu. Namiesto doplnkových ozdobných prvkov alebo označenia modelu, ktoré sa v súčasnosti používajú na zvýraznenie kvality a hodnoty, bolo logo BMW vyryté na prednej časti a označenie vozidla je vytvorené laserom. Tým sa odstránilo použitie niekoľkých dielov.
O tom, aké presne materiály a spôsob ich spracovania ponúkne BMW v sériovej podobe, je zatiaľ predčasné hovoriť. Všetky riešenia najprv musia prejsť dôkladným testovaním, ale koncept načrtol nejaké riešenia, ktoré by sme v blízkej či vzdialenejšej budúcnosti mohli očakávať a ktoré je možné zapracovať do produkčného automobilu. Napríklad spodná časť nárazníka je vyrobená z recyklovaného plastu. Pre zvýšenie optickej atraktívnosti je táto časť vyhotovená s mramorovým povrchom. Všetky povrchy konceptu sú namiesto lakovania vyrobené zo svetlo-zlatého eloxovaného druhotného hliníka.
Mierne priehľadné pneumatiky sú vyrobené z udržateľným spôsobom pestovaného prírodného kaučuku. Aj disky kolies sú navrhnuté tak, aby používali minimum materiálov. Stredy ráfika poskytujú dostatočné chladenie bŕzd, zatiaľ čo uzavretejšie povrchy smerom k vonkajším častiam diskov kolies zaisťujú čo najväčšiu aerodynamickú účinnosť. Takýto dizajn diskov kolies budeme na elektromobiloch vidieť čoraz častejšie, pretože poskytujú ideálny kompromis medzi chladením brzdového systému a aerodynamickej účinnosti. Úlohou dizajnérov potom bude, aby toto riešenie bolo aj vizuálne atraktívne.
BMW i Vision Dee
Podobu interiéru bližšie naznačil ďalší koncept s názvom BMW i Vision Dee, ktorý sa predstavil začiatkom tohto roka v Las Vegas. Generálny riaditeľ BMW Oliver Zipse počas svojej prezentácie potvrdil, že vozidlo postavené na platforme Neue Klasse dostane v roku 2025 veľký head-up rozprestierajúci cez celú šírku čelného okna. Údaje, ktoré sa budú na tomto head-up displeji zobrazovať, budú konfigurovateľné a bude teda na každom vodičovi, aby si zvolil, aké údaje chce mať dostupne vo svojom zornom poli. Nekonvenčný je aj dizajn volantu so stredovými vertikálnymi ramenami vytvárajúcimi dotykové body, ktoré po priblížení, prípadne dotyku, ožívajú a dajú sa ovládať pohybom palca. Ak v BMW budú chcieť, aby vodič nepokladal preč ruky z volantu, takéto riešenie zrejme prenesú aj do sériového vozidla.
Auto prejavujúce emócie
Do konceptu i Vision Dee boli zakomponované uvítacie animácie spájajúce grafické prvky so svetelnými a zvukovými efektmi. Rôzne svetelné šou tak pravdepodobne budú súčasťou aj sériového vozidla, najmä keď prihliadneme na skutočnosť, že výrobcovia z Číny sa takémuto riešeniu pravdepodobne nebudú báť použiť.
BMW už dávnejšie potvrdilo, že pre Neue Klasse vyvíja batérie, ktoré budú mať o 30 % vyšší dojazd a o 30 % rýchlejšie nabíjanie. To by znamenalo, že na jedno nabitie by nové BMW mohlo prejsť okolo 700 až 720 kilometrov. Batérie sa budú vyrábať v maďarskom Debrecíne, kde BMW od polovice roka 2022 stavia nový závod z takmer 2 miliardy eur. Rozprestierať sa bude na ploche 140 000 metrov štvorcových.
Rádovo vyššiu investíciu realizuje BMW v susednom Maďarsku. V závode na výrobu vozidiel v Debrecíne, ktorý sa začal stavať približne pred pol rokom, BMW vybuduje aj montážnu linku na výrobu vysokonapäťových batérií pre vozidlá Neue Klasse. Spoločnosť vytvorí viac ako 500 ďalších pracovných miest a do konca roka 2025 investuje do výstavby a spustenia celého závodu viac ako dve miliardy eur. Nový výrobný závod sa bude rozprestierať na ploche približne 140 000 metrov štvorcových. V Debrecíne sa články batérií novej generácie zabudujú priamo do krytu batérie – kovového rámu, ktorý sa neskôr integruje do spodnej časti vozidla. Oficiálny začiatok výroby šiestej generácie vysokonapäťových batérií sa odštartuje v roku 2025, teda súbežne so spustením výroby vozidiel.