Predajné čísla elektromobilov sú jedno veľké klamstvo. Teda, minimálne v Číne. Automobilky robia umelé predaje a tisícky elektrických vozidiel chátrajú na parkovisku. Prečo sa to deje?
Elektromobilita naberá v Číne na obrátkach. Tamojšie automobilky sa v posledných rokoch vo veľkom pustili do elektrického pohonu a už teraz sú dávno pred európskou konkurenciou. Už dnes dokážu vyrobiť rovnaký elektromobil výrazne lacnejšie a postupne sa so svojimi modelmi derú aj na starý kontinent, čo môže predstavovať veľkú hrozbu pre európske značky. Čo hľadať za ich úspechom? Vo veľkej miere štátne dotácie.
Dotácie deformujú trh
V Číne je elektromobilita výraznou mierou podporovaná štátom, ktorý dotuje nielen predaj, ale aj výrobu. Najľudnatejšia krajina sveta sa tak chváli ohromujúcimi predajnými číslami elektrických vozidiel, no ako sa ukazuje, nie všetko je úplne s kostolným poriadkom.
Princíp dotácií a rôznych finančných úľav na výrobu elektromobilov je v Číne založený na predaji určitého počtu vozidiel. V systéme je však v tomto smere veľká diera a obdobne je to aj u nás na Slovensku. Keď sa auto prihlási na značky, štát ho automaticky považuje za predané, nehľadiac na to, či si vozidlo niekto aj reálne kúpil alebo či skutočne aj niekde jazdí. Veľmi dobre si to uvedomujú aj samotné automobilky a naplno túto „dieru“ využívajú. Pokojne to môžeme nazvať aj ako „legálny podvod“.
Ekologický podvod?
Na internete sa totiž objavili zábery z dronu, ktoré odhaľujú tisícky nových elektromobilov hnijúcich na obrovských parkoviskách. Pochopiteľne, všetky majú tabuľky s evidenčným číslom, takže na papieri sú tieto vozidlá predané a výrobcovia týmto spôsobom napĺňajú potrebnú kvótu pre získanie dotácií a rôznych úľav. Spomínané video od Youtubera menom serpentza konkrétne ukazuje odstavnú plochu čínskej značky BYD, kde sa nachádzajú tisícky nových elektrických áut. V interiéri sú dokonca ešte aj ochranné fólie. Ide pritom o vozidlá vyrobené v roku 2021 a tak na danom parkovisku chátrajú už dva roky. Okrem elektromobilov značky BYD tu nájdeme aj autá koncernu Geely či značky Neta.
Systém dotácií je totiž natoľko štedrý, že výrobcom elektromobilov sa jednoducho viac oplatí auto vyrobiť, nechať ho hniť na parkovisku a nikdy nepredať, ako nesplniť potrebné predajné čísla pre získanie dotácií. Ekológia, za ktorú sa skrýva nejeden priaznivec elektromobilov, tak dostáva v Číne poriadne na frak a celý význam prechodu na „zelený pohon“ prestáva dávať akýkoľvek zmysel.
Pravda bude niekde uprostred…
Podobné “hory šrotu” boli možné vidieť v roku 2018 v súvislosti s bicyklami v Šanghaji. Po tom, čo v roku 2017 trend zdieľaných bicyklov dosiahol svoj vrchol, ponuka výrazne prevýšila dopyt. Výsledkom boli kopy prebytočných bicyklov. Podobný osud môžu mať aj opustené autá. Berte teda tvrdenia vo videu s rezervou. Automobily mohli pôvodne patriť neúspešnej službe zdieľania áut s názvom Microcity. V rovnakom období v Číne zbankrotovalo viacero požičovní áut, čo by mohlo vysvetliť existenciu týchto automobilových cintorínov.