Udržiavanie letísk v zimnom období plného snehu a námrazy je prekvapivo nákladná práca, ktorej cieľom je minimalizovať ešte drahšie zrušenia letov.
Aby sa celý proces zefektívnil, švédska technická spoločnosť SEMCON vyvinula Yeti – autonómny pluh, ktorý sa prvý zbaví snehu z prevádzkovej dráhy.
Demonštrácia sa uskutočnila na letisku Fagernes v meste Leirin, Nórsko, 200 km severne od Osla. Živá ukážka zahŕňala pár snežných pluhov, ktoré pracovali ako tím. Sneh predstavuje jedno z rizík, ktoré môže spôsobiť výpadok letiska vo veľmi krátkom čase. Preto musí byť vždy zabezpečený plynulý kolobeh starostlivosti o dráhu.
Keďže letiská svoj usporiadaný denný cyklus nestopnú, vyčistenie dráhy sa javí ako logická príležitosť pre vyskúšanie automatizácie. Tento týždeň boli na letisku rozmiestnené dve autá Yeti, ktoré predvádzali súčasný stav techniky. Každý stroj má dĺžku 20 metrov a šírku 5,5 metra. Behom hodiny dokázali odpratať plochu 670 futbalových ihrísk za rôznych poveternostných podmienok. Keby aj naši cestári boli takto pripravení, hneď by to vyzeralo inak.
Jedným z konkrétnych zámerov je, že Yeti je schopný skupinovej ,,orby“. Ak tím pluhov pracuje oddelene, všetko čo dokážu je zhrnúť sneh s jednej strany na druhú a späť. Pri tímovej spolupráci sa zaradia po celej dĺžke dráhy v uhlopriečke. Keď sa začnú pohybovať, prvý pluh tlačí sneh tesne pred druhým, ktorý ho tlačí pred tretí a tak ďalej, až kým sa neodstráni z asfaltu.
,,Navrhli sme systém riadenia, ktorý tvorí digitálne modely pre automatické odstraňovanie snehu na letiskách,“ hovorí John Emil Halde, manažét projektu Semcon.
Problémom ani nie je to, že takýto typ vozidla je náročný na financie. Háčik nastáva pri vyškolení posádky, ktorá musí byť k dispozícii 24 hodín denne 7 dní v týždni. Vo veľmi chladných regiónoch sú tieto náklady ešte vyššie, pretože pri nižších teplotách sa musí stroj držať neustále v prevádzke. Keďže nie všade majú autá vlastné garáže, posádka musí neprestajne dohliadať na to, aby stroj v prípade potreby nebol zamrznutý.