V priebehu mája Bratislavský samosprávny kraj zrekonštruoval časť cesty II/503 zo strany od Pezinka k lyžiarskemu stredisku Pezinská Baba. Obľúbené miesto vodičov automobilov i motorkárov nielen z Bratislavy a okolia, na ktorom aj my mnohokrát skúšame testovacie vozidlá, sme niekoľko dní po ukončení opráv navštívili so 700-koňovým Audi RS 7 Sportback.
Úsek Pezinok – Pernek je pre svoje prevýšenie a množstvo zákrut útočiskom mnohých vodičov športových vozidiel či motorkárov, ktorí si sem chodia užívať jazdu so svojim miláčikom. Takisto je to miesto stretnutí komunít, členom ktorých koluje v žilách vysokooktánový benzín. Pezinská Baba bola v minulosti taktiež strediskom mnohých medzinárodných pretekov, vrátane populárnych pretekov do vrchu. Z hľadiska cestnej siete je to však aj dôležitý úsek spájajúci diaľnicu D1 s diaľnicou D2. Vysoká intenzita premávky sa už podpísala pod zlý stav vozovky, ktorý bol na niektorých miestach už naozaj kritický, priam až nebezpečný.
Bratislavský samosprávny kraj preto pristúpil k oprave časti tohto úseku. Od kameňolomu až po vrchol pri lyžiarskom stredisku je položený úplne nový asfaltový povrch, ktorý bol zrekonštruovaný technológiou recyklácie za horúca. Takmer ihneď po dokončení bola Pezinská Baba svedkom pretekov jazdy pravidelnosti veteránov a je veľmi pravdepodobné, že populárne motoristické podujatia sa sem budú vracať. Historicky to je totiž miesto, kde má rev motorov a pískanie pneumatík svoj domov.
Túto kultúru pravidelne udržiavajú aj motoristi, ktorí sem chodia tráviť svoj voľný čas. Aj keď už niekoľko rokov je z tohto miesta vylúčená ťažká nákladná doprava, stav vozovky bol už na niektorých miestach naozaj žalostný, čo bolo aj bezpečnostné riziko.
700 koní v luxusnom štvordverovom kupé
Nový asfalt tak praje aj vodičom luxusnejších športových vozidiel. Jedným z nich je aj Maroš, ktorého garáž obsahuje viaceré zaujímavé kúsky, ale v jedno sobotné ráno sme sa tu s ním stretli, aby sme videli v akcii jeho Audi RS 7 Sportback. Nie je to celkom sériový model. Výkon preplňovaného osemvalca je zvýšený až na 700 koní, ktoré si poriadne hlasno odfukujú do výfukov.
Maroš už so silnými Audinami skúsenosti má. Kvôli príchodu RS 7 Sportback musela jeho garáž opustiť RS 5. Na prvý pohľad možno nelogické rozhodnutie vymeniť atmosférický osemvalec v relatívne kompaktnom aute za preplňovaný motor v niečom, čo sa podobá skôr na prezidentskú limuzínu. “Viacerí ľudia ma upozorňovali na hmotnosť RS 7, že ju jednoducho musím brať do úvahy. Ale ja som tvrdohlavo išiel po koňoch, po výkone a zvukovom prejave, ktorý tento 4 miestny, pomerne praktický Sportback ponúka.” Atmosférická RS 5 má 450 koní a rozhodne ju nejde označiť slovom pomalá. Aj ona vie poriadne zatlačiť do sedačky, no v porovnaní s RS 7 to nie je až také dramatické.
Aj po roku, odkedy Maroš urobil túto výmenu, má z toho zmiešané pocity. “Ten pocitový výkon je v RS 7 prudko návykový. Priebeh výkonu RS 5 nebol taký, aký majú preplňované motory, čo je pochopiteľné. Avšak vyššiu hmotnosť RS 7 nedokáže zakryť. Pri prejazdoch zákrut s RS 7 je najviac cítiť rozdiel vo váhe. Audi RS 5 bola výrazne zábavnejšia.”
Brzdy ako Achillova päta
Rozdiel v hmotnosti oboch áut je niečo vyše 300 kg. Obe vozidlá majú pohon všetkých kolies quattro, ale výrazný rozdiel je v použití brzdového systému. Kým RS 5 bola vybavená karbón-keramickými brzdami, táto RS 7 má obyčajné oceľové. Maroš vie, že na taký výkon a hmotnosť nie sú dostatočne adekvátne výkonné. “Stačí na niekoľko sekúnd podržať plyn na podlahe a auto letí ohromnou rýchlosťou.” To vyvoláva potrebu oveľa viac znížiť rýchlosť pred zákrutou, čo pri opakovaných brzdeniach môže byť problém. Stačí pár brzdení z vyšších rýchlostí a brzdy začnú vädnúť. Nehovoriac o tom, že celé auto pri intenzívnom brzdení nie je dostatočné tuhé.
V zákrutách treba počítať aj s dlhým rázvorom. “RS 5 bola vyslovene presnejšia a, povedzme, taká zábavnejšia. Mal som ju lepšie v ruke. V prípade RS 7 musí človek dobre premýšľať, koľko majú brzdy najazdené, či už sú prehriate, zohriate alebo melú z posledného. Jednoducho sa na ne nedokážem kedykoľvek spoľahnúť. Na toto auto treba keramiky, tak ako na RS 5. Avšak keď som si dal urobiť cenovú ponuku v Audi na karbón-keramickú brzdovú sústavu, tak to vyšlo na viac než 35-tisíc eur. To je takmer dvojnásobok hodnoty auta, nehovoriac o tom, že za tie peniaze si viem kúpiť tak štyri iné autá na zábavu.”
Uvedené je dôkazom, že k úpravám výkonných vozidiel je potrebné pristupovať komplexne. Nestačí len zvýšiť výkon motora, pretože zaostávať budú ostatné komponenty. “Je tam naladený výkon na 700 koní, možno aj to je ten dôvod, prečo sú tie brzdy trocha poddimenzované. Auto má upravený výfuk od MG Motorsport, podvozok je sériový.” Spoločne sa zhodneme, že v tejto konfigurácii to nie je ideálne auto na vymetanie okresiek, ale skôr na prekonávanie dlhých diaľničných kilometrov.
Nedotáčavosť? Kde?
Maroš nesúhlasí s dogmou, že športové Audiny sú na limite nedotáčavé. “Všetko záleží od toho, ako človek pracuje s váhou tohto auta. Ak si dokážem auto správne nabrzdiť pred zákrutou, nie je problém na výjazde vyosiť zadnú nápravu. Párkrát ma to dokonca až nepríjemne prekvapilo. Samozrejme, tieto autá nie sú stavané na nejaké prehnané drifty s veľkým uhlom natočenia zadnej nápravy. S takýmto autom má človek potrebu jazdiť skôr čistú stopu a precízne pracovať s volantom.” Odozva na plyn je tiež prijateľná, aj keď sa atmosférickému motoru v RS 5 nemôže rovnať. Červené pole RS 5 je pri 8500 ot./min., RS 7 dokáže točiť maximálne 7000 ot./min. “Kvôli turbám trvá asi sekundu, kým sa to všetko nadýchne, ale potom to má záťah lokomotívy.”
Audi RS 7 poskytuje relatívne široké možnosti nastavenia. “Na slovenské cesty sa mi osvedčilo nastavenie Individual. S tým, že všetko mám v režime komfort a zvuk motora sport.” Vtedy sa z kanónov ozývajú skutočné “šlehy”, zvukom pripomína pretekárske cestovné auto.
Keď auto uvidel na čínskych gumách, skoro odpadol
Auto kúpil minulý rok, bolo v dosť biednom stave. “Ešte som s ním nebol na žiadnom poriadnom výlete. Ale cez prázdniny plánujem výlet do talianskych Dolomitov. Na aute bolo veľa práce. Stálo na lacných čínskych pneumatík, ktoré nedokázali dostať na cestu potenciál tohto auta. Brzdy aj kardan boli uvoľnené, každú chvíľu som sa bál, že sa mi auto rozsype pod rukami. Teraz však už je v takom stave, v akom si takéto auto byť zaslúži. Achillovou pätou však zostávajú brzdy.”
Spotrebu riešia aj vodiči výkonných áut
Čo sa týka spotreby, Audi RS 7 potvrdzuje všeobecnú mantru o preplňovaných motoroch. Ak sa s plynom zaobchádza jemne, sú úspornejšie ako atmosférické jednotky. Výhodou je, že RS 7 disponuje technológiou odpájania polovice valcov pri nízkej záťaži. “Čo sa týka dlhodobej spotreby, s RS 7 jazdím za približne 12,5 litra. Dlhodobá spotreba RS 5 bola tak o liter vyššia. Pri pokojnom tempe sa však RS 7 vie pohybovať aj za 9 l/100 km. Na tempomate pri 130 km/h jazdí za 9,5 l.”
Hovorí sa, že ľudia s výkonnými autami spotrebu neriešia. Nezainteresovaní predpokladajú, že kto má na drahšie autá, ten má aj na palivo. “Nejde o to, či na to mám alebo nie, nemám problém natankovať plnú nádrž. Ale pokiaľ idem na nejakú dlhšiu cestu, nechce sa mi za deň stáť 2-3x na pumpe. Oceňujem preto na RS 7 veľkú palivovú nádrž a rozumnú spotrebu, ktorá dovoľuje na jedno natankovanie urobiť relatívne veľký rádius.”
Pohon všetkých kolies pracuje maximálne efektívne. Nemá problém preniesť celý krútiaci moment na kolesá. Ani v nižších rýchlostiach neprichádza k stratám trakcie, čo umožňuje byť rýchly na výjazdoch zo zákrut. Rovinky sa strácajú v časopriestore. Po prvom zošliapnutí plynového pedálu na podlahu mi vypadávajú veci z vreciek nohavíc a cítim silný tlak na hrudi. Zvuk je fenomenálny. Rozumiem Marošovi, že sa nechal opantať zrýchlením a zvukom. Široká cesta je k RS 7 milosrdná, na užších okreskách to už musí pripomínať slona v porceláne.
Z nového asfaltu na Pezinskej Babe musí mať každý fanúšik jazdenia radosť. Ak sem prídete, užite si výkon svojich dvoj- i štvorkolesových miláčikov, no zároveň jazdite zodpovedne, opatrne a tolerantne voči ostatným.
Jazdíte aj vy na nejakom zaujímavom aute a chcete sa s ostatnými podeliť o svoje skúsenosti? Napíšte nám na bily@startstop.sk
[…] Panenský asfalt na Pezinskej Babe sme pokrstili s Audi RS 7 Sportback […]