Mercedes-Benz na približne 900.000 vozidlách v USA začal testovať potenciál umelej inteligencie ChatGPT na rozvoj svojho hlasového asistenta MBUX. Výsledkom má byť schopnosť posádky viesť s autom zrozumiteľný dialóg.
Hlasový asistent MBUX je vo vozidlách značky Mercedes-Benz známy rozsiahlym portfóliom komunikácie s cestujúcimi. Tí si napríklad už v súčasnosti môžu vypočuť odpovede na otázky týkajúce sa športových výsledkov, počasia alebo okolia, a dokonca môžu riadiť svoju inteligentnú domácnosť.
Lepšie porozumie prirodzenému jazyku
ChatGPT teraz dopĺňa toto hlasové ovládanie prostredníctvom hlasového asistenta Hey Mercedes. Zatiaľ čo väčšina hlasových asistentov je obmedzená na vopred definované úlohy a odpovede, ChatGPT využíva tzv. veľký jazykový model. Vďaka tomu sa výrazne zlepší schopnosť rozumieť prirodzenému jazyku. Rozšírila sa aj rozmanitosť tém, na ktoré dokáže hlasový asistent odpovedať.
Mercedes tak chce spojiť hlasového asistenta MBUX s jeho overenými údajmi s prirodzenejšími dialógmi modelu ChatGPT. Posádka tak môže využívať hlasového asistenta, ktorý nielen prijíma konkrétne prirodzené hlasové príkazy týkajúce sa vozidla, ale dokáže aj viesť konverzácie. V budúcnosti tak dostane odpoveď každý, kto hlasové ovládanie požiada, aby mu povedalo zaujímavé fakty o cieľovej lokalite, prípadne navrhlo nové nápady na recept alebo odpovedalo na otázky týkajúce sa vedomostí. Vozidlo poskytuje všetky informácie hlasom, takže vodič môže ustavične sledovať dopravnú situáciu.
Spolupráca s Microsoftom
Základom integrácie ChatGPT je spolupráca so spoločnosťou Microsoft. Mercedes-Benz využíva službu Azure OpenAI Service, prostredníctvom ktorej má prístup k rozsiahlym generatívnym modelom umelej inteligencie od spoločnosti OpenAI v kombinácii s funkciami na zabezpečenie, ochranu údajov a spoľahlivosť cloudovej platformy Azure. Hlasové vstupy osôb sa ukladajú v Mercedes-Benz Intelligent Cloud, kde sa anonymizujú a následne analyzujú.
„Integrácia jazykového modelu ChatGPT spolu so spoločnosťou Microsoft do nášho chráneného cloudového prostredia je skutočným míľnikom na ceste k tomu, aby sme z auta urobili centrum digitálneho života. Existujúce funkcie hlasového asistenta Hey Mercedes, napríklad zadávanie údajov do navigácie, vyhľadávanie počasia a iné, sa v rámci nášho beta programu rozširujú o schopnosti ChatGPT. Týmto spôsobom chceme umožniť rozhovory s prirodzenými dialógmi a doplňujúcimi otázkami. Naši zákazníci sa pritom vždy môžu spoľahnúť, že zabezpečíme najlepšiu možnú ochranu ich údajov. Všetko je zamerané na veľký cieľ: nanovo definovať vzťah s vaším vozidlom Mercedes,” povedal Markus Schäfer, člen predstavenstva spoločnosti Mercedes-Benz Group AG a vedúci oddelenia technológií, vývoja a nákupu.
V rámci beta programu, ktorého testovanie má trvať predbežne tri mesiace, sa Mercedes-Benz bude usilovať o to, aby si zákazníci v USA mohli vo svojich vozidlách vyskúšať najnovšie technológie. Vývojári na základe toho dúfajú, že získajú užitočné poznatky o určitých otázkach, čo im umožní určiť presné priority pri ďalšom vývoji hlasového ovládania. Získané poznatky majú byť zapracované do stratégie zavádzania veľkého jazykového modelu na ďalších trhoch a v ďalších jazykoch.
Čo je ChatGPT?
GPT je skratka pre pojem „Generative Pre-trained Transformer“ (generatívny vopred natrénovaný transformátor). Za týmto označením stoja sofistikované neurónové siete, ktoré boli trénované na vytváranie textov. ChatGPT je založený na veľkom jazykovom modeli spoločnosti OpenAI. Systém odpovedá na otázky, vytvára alebo sumarizuje texty, dokáže prekladať a dokonca generovať programovacie kódy.