Hyundai IONIQ 5 N sa dnes predstavil v Goodwoode ako prvý vysokovýkonný a plne elektrický model značky N.
IONIQ 5 N etabluje Hyundai N v rámci Hyundai Motor ako technologickú veľmoc a je lídrom pokročilých technológií, ktoré budú využívať všetky elektromobily Hyundai so strategickým cieľom zvýšiť celkovú konkurencieschopnosť automobilky Hyundai. Model IONIQ 5 N predstavuje prvý krok k tomuto strategickému posunu a ďalšie elektrické modely N budú nasledovať.
„Víťazná kombinácia technologického know-how a skúseností značky N z motoristického športu posúvajú hranice výkonu vozidla. Výsledkom je najnovší model IONIQ 5 N, ktorý mení hru medzi vysoko výkonnými vozidlami s elektrickým pohonom. Kľúčový vývoj okolo tohto vozidla opätovne posilní konkurencieschopnosť všetkých modelov Hyundai. To je dôvod, prečo existuje značka N,” povedal Jaehoon Chang, prezident a generálny riaditeľ spoločnosti Hyundai Motor Company.
IONIQ 5 N kombinuje elektrifikovanú globálnu modulárnu platformu (E-GMP) štandardného modelu s technológiami N pochádzajúcimi z motoristického športu a využíva odborné znalosti N z elektrifikovaných pojazdných laboratórií Rolling Labs (ako napríklad štúdie RM20e, RN22e a N Vision 74).
Riadenie
Schopnosti modelu IONIQ 5 N ako špecialistu na zákruty sa začínajú vylepšeniami štruktúry základnej karosérie so 42 dodatočnými zváracími bodmi a 2,1 m dodatočných lepidiel. Zosilnenia dostali uloženia motora a batérie, zatiaľ čo vylepšenia predného a zadného pomocného rámu sa zamerali na zvýšenie bočnej tuhosti. Vpredu aj vzadu pracujú zosilnené integrované hnacie nápravy (IDA) inšpirované majstrovstvami sveta v rely, aby vydržali vyšší krútiaci moment elektromotora a zároveň spolu s 21-palcovými kovanými hliníkovými kolesami znížili podiel neodpruženej hmoty.
Zosilnený stĺpik riadenia modelu IONIQ 5 N prispieva k zlepšeniu odozvy riadenia a spätnej väzby, ako aj k zvýšeniu tuhosti. Vozidlo navyše dostalo špeciálne vyladený systém N R-MDPS (Rack-Mounted Motor-Driven Power Steering — elektronický posilňovač riadenia upevnený na hrebeni) s vyšším pomerom riadenia a vylepšenou spätnou väzbou krútiaceho momentu. Výsledkom týchto vylepšení je priamejší a komunikatívnejší zážitok z riadenia, ktorý dáva vodičom väčšiu dôveru.
N Pedal
N Pedal vznikol ako riešenie, ktoré rieši prirodzenú hmotnosť a veľkosť elektromobilov a zároveň sa snaží dosiahnuť citlivé jazdné vlastnosti porovnateľné s modelom Hyundai i20 N WRC, víťazom majstrovstiev sveta v rely. Táto softvérová funkcia je v modeli IONIQ 5 N navrhnutá tak, aby poskytovala okamžité reakcie pri zatáčaní a zvýšenú citlivosť škrtiacej klapky. N Pedal, ktorý vychádza z podobnej technológie použitej v rekuperačnom brzdovom systéme i-Pedal, uprednostňuje rýchle prejazdy zákrutami pred energetickou účinnosťou. Využitím spomaľovacej sily sa vytvorí agresívny prenos hmotnosti, čo vedie k ostrejšiemu nájazdu do zákruty.
N Drift Optimizer pomáha udržiavať uhol driftu vyvážením viacerých ovládacích prvkov vozidla reagujúcich na vstupy v reálnom čase. Integrovaná funkcia Torque Kick Drift umožňuje vodičovi simulovať impulzy spojky vozidiel so spaľovacími motormi a pohonom zadných kolies pre jazdné situácie, ktoré pošlú vozidlo do driftu. Ide o výsledok sofistikovanej technológie riadiacej elektroniky.
N Torque Distribution poskytuje plne variabilné rozdelenie krútiaceho momentu medzi predné a zadné kolesá s možnosťou nastavenia v 11 úrovniach. Elektronický samosvorný diferenciál e-LSD na zadnej náprave upravuje výkon a ovládanie v zákrutách. Rozsah výkonu elektronicky riadeného pruženia rozširujú dodatočné snímače na kolesách a širší rozsah tlmenia s väčšími tlmičmi.
Výkon
Výkonný elektromobil ťaží z niekoľkých technických vylepšení. Jeho elektromotory dosahujú až 21 000 ot./min. a so zapnutým systémom N Grin Boost poskytujú výkon 478 kW (650 koní). Ide o výsledok práce dvojstupňového meniča so zvýšenou energetickou účinnosťou pre dosiahnutie vyššieho výkonu z novej 84 kWh batérie.
Schopnosti na pretekárskom okruhu podporuje niekoľko funkcií. N Grin Boost maximalizuje zrýchlenie zvýšením výkonu na 10 sekúnd a systém pre ideálny štart N Launch Control poskytuje tri rôzne úrovne trakcie pre najrýchlejší možný štart. Track SOC (stav nabitia) automaticky vypočítava spotrebu batérie na kolo.
IONIQ 5 N nastavuje nový štandard pre tepelný manažment v náročných podmienkach pretekárskej trate. V porovnaní s konkurentmi sa IONIQ 5 N môže pochváliť vyššou odolnosťou voči tepelnej degradácii výkonu, čiže strate maximálneho výkonu v dôsledku prehriatia. To znamená vylepšený systém riadenia teploty batérie so zväčšenou chladiacou plochou, s lepším chladičom motorového oleja a s chladičom batérie. Nezávislé chladiče batérie a motora zvyšujú odolnosť modelu IONIQ 5 N voči zníženiu výkonu pred a počas ostrej jazdy na trati.
Tepelný manažment batérie
Pred jazdou môže vodič využiť tepelnú prípravu batérie N Battery Pre-conditioning pre úpravu článkov batérie na energeticky najefektívnejšiu teplotu výberom medzi režimom Drag pre krátke spustenie plného výkonu, alebo režimom Track, ktorý nastaví najnižšiu možnú teplotu batérie na viac kôl.
Funkcia N Race upraví výdrž vozidla na okruhu a poskytuje vodičom priamu kontrolu nad spotrebou energie vozidla. N Race uplatňuje prístup odvodený od motoristického športu na maximalizáciu zdrojov pre čo najrýchlejšie časy. Zatiaľ čo tento typ zmeny nastavenia by si za normálnych okolností vyžadoval tím mechanikov a vybavenie, IONIQ 5 N to ponúka pohodlne na pár stlačení tlačidla. S N Race majú vodiči strategickú možnosť zvoliť si nastavenie Endurance alebo Sprint. Endurance maximalizuje dojazd na pretekárskej dráhe. To sa dosiahne obmedzením špičkového výkonu, čo má za následok pomalší nárast teploty. Sprint zase uprednostňuje výkon a poskytuje kratšie dávky plnej energie. To pomôže vodičom presne riadiť spotrebu energie a vytvoriť ideálne výkonnostné okno pre dosiahnutie ich cieľov jazdeckého výkonu.
Brzdy
IONIQ 5 N sa môže pochváliť upravenými brzdami, ktoré predstavujú najvýkonnejší brzdový systém značky Hyundai. Vpredu používa kotúče s priemerom 400 mm so štvorpiestikovými jednodielnymi strmeňmi a vzadu 360 mm kotúče. Tieto brzdy sú vyrobené z nových ľahkých materiálov a pre účinnejšie chladenie dostali upravené prúdenie vzduchu. Rekuperačný brzdový systém, ktorý sa zvyčajne používa na zvýšenie účinnosti, prešiel v modeli IONIQ 5 N úpravami tak, aby zvýšil brzdný výkon. Slúži ako primárny zdroj brzdnej sily, zatiaľ čo mechanické brzdy v prípade potreby dopĺňajú dodatočnú brzdnú silu, čím zaisťujú zvýšenú odolnosť na trati.
Inžinieri Hyundai N vytvorili systém N Brake Regen pre riešenie vysokých nárokov na brzdenie na okruhu Nürburgring Nordschleife. Ponúka brzdnú silu na úrovni až 0,6 G. Využíva samotný systém N Brake Regen a zostáva zapnutý aj pri aktivácii ABS s najvyšším účinkom na úrovni 0,2 G. Riziko vädnutia bŕzd v dôsledku hmotnosti elektromobilu sa podarilo obmedziť maximalizáciou rekuperačného brzdného výkonu, čo vedie k nižšiemu brzdnému výkonu mechanických bŕzd. Plynulý prechod medzi N Brake Regen a hydraulickými brzdami vodič ani nepostrehne. Brzdenie ľavou nohou navyše umožňuje, aby pri jazde na trati fungoval súčasne brzdový a plynový pedál.
Zvukové simulátory
Ako športové vozidlo na každý deň ponúka model IONIQ 5 N emocionálnu jazdu prostredníctvom systémov N e-shift a N Active Sound +. Systém N e-shift poskytuje pocit kontroly nad nárastom výkonu a pocitom radenia, zatiaľ čo N Active Sound + poskytuje nielen futuristický zvuk elektromobilu, ale aj zvuky motora a výfuku podobné vozidlu so spaľovacím motorom, ktoré poskytujú pohlcujúci zážitok za volantom. Spoločne zvyšujú zábavu a radosť z jazdy simuláciou pocitu z ostrého radenia a zvuku vozidla so spaľovacím motorom.
Mnoho milovníkov výkonu otvorene hovorilo o nedostatku spätnej väzby za volantom mnohých elektromobilov. Preto inžinieri Hyundai N vyvinuli funkcie N e-shift a N Active Sound +, ktoré vodičovi poskytujú lepšiu spätnú väzbu a tým aj presnejšie ovládanie dynamiky jazdy. Dôraz na presné ovládanie výkonu odlišuje od predošlých modelov prístup N k zvuku elektromobilov.
N e-shift simuluje osemstupňovú dvojspojkovú prevodovku (DCT) vozidiel N so spaľovacím motorom. Simuluje radenie pomocou ovládania krútiaceho momentu motora a vytvára pocit trhnutia pri radení. Výsledok prináša presnejší a interaktívny zážitok z jazdy, ktorý pripomína skôr vozidlá so spaľovacím motorom ako predchádzajúce elektromobily.
N Active Sound+ spolupracuje so systémom N e-shift pre zlepšenie zážitku z jazdy s elektromobilom vytvorením pútavejšieho a vzrušujúcejšieho zmyslového zážitku vodiča. Systém obsahuje 10 reproduktorov (osem interných, dva externé) a ponúka tri odlišné zvukové režimy. Režim Ignition simuluje zvuk motorov N 2.0T a Evolution poskytuje charakteristický vysoko výkonný zvuk inšpirovaný modelom RN22e. Režim Supersonic predstavuje unikátny koncept s variabilnou hlasitosťou pri prejazde zákrutami inšpirovaný dvojmotorovými stíhačkami. N Active Sound+ chce poskytnúť vodičom akustickú odozvu, aby lepšie precítili mieru využívaného výkonu. IONIQ 5 N využíva aj systém N Road Sense, ktorý automaticky odporúča aktiváciu režimu N, keď rozpozná dopravné značky s dvojitými zákrutami, čo umožní vodičom, aby si vychutnali každú sekundu jazdy naplno.
V2L
Rovnako ako štandardný model IONIQ 5, aj jeho verzia N dostala systém Vehicle-to-Load (V2L), ktorý umožňuje vodičovi využiť energiu uloženú vo vysokonapäťovej batérii elektromobilu na nabíjanie zariadení, ako sú e-biky, elektrické spotrebiče potrebné pri kempovaní, alebo domáce spotrebiče, a to aj v momente, keď je vozidlo vypnuté.
Dizajn
Exteriér modelu IONIQ 5 N pridáva mnoho dizajnových prvkov, ako sú kontrastné čierne ozdobné dielce a zadný spojler v tvare krídla, ktoré zdôrazňujú športové vlastnosti štandardného modelu a maximalizujú jeho potenciál pre jazdu na okruhu. Model N sa od štandardného vozidla IONIQ 5 odlišuje aj zmenou proporcií. Celkovo je o 20 mm nižší, s blatníkmi rozšírenými o 50 mm, aby sa do neho zmestili širšie pneumatiky, a vďaka výraznejšiemu difúzoru aj o 80 mm dlhší.
Vpredu sa nachádza graficky spracovaná predná maska N Mask s funkčnou sieťovinou spolu so vzduchovou clonou a vzduchovými klapkami pre extra chladenie. Cez spodnú časť nárazníka
sa tiahne spojler, ktorý zdôrazňuje nízky postoj vozidla a vyjadruje jeho výkonnostné ambície. Na elektromobilu upúta aj špeciálny N prvok v podobe oranžovej linky Luminous Orange v spodnej čiernej časti predného nárazníka. Športový dojem ešte umocňujú kované 21-palcové hliníkové disky kolies s pneumatikami Pirelli P-Zero s rozmerom 275/35 R21.
Výrazný zadný krídlový spojler spolu s oranžovým zadným difúzorom a výstupom vzduchu pomáhajú regulovať prúdenie vzduchu na podporu optimálneho aerodynamického výkonu. V spojleri modelu N sa nachádza zabudované trojuholníkové brzdové svetlo HMSL. Pod zadným výklopným vekom batožinového priestoru dominuje čierny kryt nárazníka N s grafickým motívom šachovnice. Nechýba ani stierač zadného okna.
Kabína
Interiér modelu IONIQ 5 N úhľadne vyjadruje príslušnosť k rodine N použitím prvkov značky N, vrátane volantu, sedadiel, prahov dverí, kovových pedálov a mnohých iných, pričom prešiel úpravami pre jazdu na trati. Novo navrhnutý volant N prvý raz zdobí výrazné logo N lemované tlačidlami N, ktoré nastavujú požadovaný jazdný režim a sú usporiadané tak, aby vyhovovali preferenciám vodiča. Jazdné režimy si možno prispôsobiť a priradiť ku každému tlačidlu v rôznych kombináciách, aby sa maximalizoval duch modelu IONIQ 5 N zameraný na zábavu z jazdy. Tlačidlo N Grin Boost umiestnené na 3. hodine umožňuje okamžitý a intuitívny prístup k maximalizácii zrýchlenia a zábavy z jazdy. Pádla sú optimálne umiestnené na končekoch prstov vodiča, aby sprístupnili funkcie N e-shift a N Pedal.
Úpravy stredovej konzoly modelu IONIQ 5 N podporujú jazdu na okruhu s chráničmi kolien a opierkou na nohy, ako aj posuvnou lakťovou opierkou. Predĺženie spodnej časti konzoly zvyšuje tuhosť pre podporu športovej jazdy. Pre každodenné použitie ponúka konektor USB-C, bezdrôtovú nabíjačku na mobilné telefóny a držiaky na nápoje.
Sedadlá
Sedadlá N majú zosilnené bočné vedenie, takže aj keď dôjde pri ostrom prejazde zákrut k silnému priečnemu zrýchleniu, pevne podopierajú hornú aj spodnú časť tela, aby si vodič za každých okolností zachoval stabilný posed. Škrupinové sedadlá N sú v porovnaní so základnou verziou umiestnené asi o 20 mm nižšie a sú určené pre zákazníkov, ktorí požadujú vysokovýkonné jazdné vlastnosti. Znaky N našli miesto na prednej aj zadnej časti sedadla, pričom vpredu majú aj uvítacie osvetlenie. Dvojfarebný dizajn sedadiel sa preniesol aj dozadu.
Vzhľadom na N spôsob jazdy dostali pedále modelu IONIQ 5 N úpravy pre kontakt s nohami počas momentov jazdy na trati, ktoré zahŕňajú pretáčanie, driftovanie a kontrolované šmyky, čím sa znižuje riziko skĺznutia nohy. Opierka nôh je optimalizovaná tak, aby za každých okolností udržala stabilnú polohu pri riadení vrátane momentov pri výraznom spomalení.
[…] Hyundai IONIQ 5 N má výkon… to vážne pustia do ulíc? […]