Domov SPRÁVY News Preteky v Goodwoode ovládol McLaren Solus GT. Na trati sme videli aj...

Preteky v Goodwoode ovládol McLaren Solus GT. Na trati sme videli aj Mr. Beana

McLaren Solus GT
Zdroj: Goodwood Road & Racing

Legendárne preteky, ktoré sú súčasťou Festivalu rýchlosti v Goodwoode, ovládol v roku 2023 McLaren Solus GT. Historicky ide o tretie najrýchlejšie produkčné auto, ktoré tu jazdilo.

Tradičný Festival rýchlosti v Goodwoode je poriadnou oslavou sveta rýchlych kolies. Každoročne sa tu predstavia tie najzaujímavejšie a najrýchlejšie vozidlá sveta a automobilky toto podujatie často využívajú aj na predstavenie svojich nových športových modelov. Jedným z najočakávanejších noviniek tohto ročníka bol Hyundai IONIQ 5 N, ktorý debutoval so šialenými 478 kW, teda 650 koňmi. Svoju premiéru tu však zažilo aj mnoho ďalších vozidiel.

Tretie najrýchlejšie produkčné auto histórie

Každoročnou súčasťou festivalu v Goodwoode sú aj preteky do vrchu, kde ikonickú trať lemujú len balíky slamy. Pre pilotov tak ide o poriadnu výzvu. Jednotlivé vozidlá a pretekárske špeciály si merajú sily v takzvanom „Shootoute“. Tomu v roku 2023 možno trochu prekvapivo dominoval McLaren Solus GT a z Goodwoodu si odnáša celkové prvenstvo. S časom 45,34 sekundy nielen preteky vyhral, ale historicky sa dokonca zaradil na tretie miesto medzi produkčnými autami. Rýchlejšiu jazdu tu totiž predviedli len modely Nio EP9 (44,32 s) a McMurtry Speirling (39,08 s).

Screaming V10 McLaren Solus GT makes flying debut on Goodwood Hill

McLaren Solus GT absolvoval v priebehu týždňa niekoľko tréningových jázd, ktoré síce ukazovali veľmi dobré tempo, no ani raz nedosiahol na TOP 3. Konkurencia bola tvrdá a o prvenstvo chcel zabojovať aj Travis Pastrana so svojim šialeným Subaru GL Family Huckster, elektrický Rimac Nevera, súčasné WRC špeciály či Porsche 911 GT3 Cup. V ostrom pokuse však McLaren deklasoval konkurenciu a druhému naložil zhruba sekundu. TOP 10 tak vyzerala nasledovne:

1. Marvin Kirchhöfer McLaren Solus GT 45.34
2. Travis Pastrana Subaru GL Family Huckster 46.37
3. Michael Lyons McLaren-Cosworth M26 46.89
4. Adam Smalley Porsche 911 GT3 Cup 47.40
5. Jake Hill  Nissan Skyline GT-R R32 (Calsonic) 48.18
6. Florent Moulin Chrysler Viper GTS-R 48.29
7. Miro Zrncevic Rimac Nevera 49.32
8. Adrien Fourmaux Ford Puma WRC 49.47
9. Andrew Morrow Ferrari 488 Challenge 49.88
10. Olaf Manthey Porsche 911 GT2 RS Clubsport 25 51.44

Solus GT poháňa 5,2-litrový motor V10 s pôsobivým výkonom 618 kW (840 k) a krútiacim momentom 649 Nm, ktorý sa prenáša na zadné kolesá prostredníctvom sedemstupňovej sekvenčnej prevodovky. Agregát navyše točí až 10 000 ot./min. a ponúka tak neskutočné zvukové predstavenie. McLaren váži len 1 000 kg, pričom dokáže generovať prítlak až 1 200 kg! Zaujímavosťou je, že aerodynamiku má Solus GT inšpirovanú videohrou, a to doslova. Sériové vozidlo totiž bolo vytvorené podľa konceptu Vision Gran Turismo z roku 2017 pre pretekársku hru Gran Turismo. Výroba bude obmedzená len na 25 kusov s cenovkou takmer 3 milióny eur.

Mr. Bean za volantom vodíkového špeciálu

Jednou z ďalších zaujímavostí tohtoročného Goodwoode je určite aj účasť Rowana Atkinsona, ktorého väčšina ľudí pozná ako predstaviteľa populárnych postáv Mr. Bean a Johnny English. Usadol za volant špeciálu Toyota GR Yaris H2, ktorý už ako názov napovedá, spaľuje vodík. Ako veľký automobilový entuziasta a petrolhead chcel svojou účasťou podporiť alternatívne palivá v snahe udržať spaľovacie motory nažive.

Rowan Atkinson drives hydrogen-powered Toyota GR Yaris H2 Concept at Goodwood
Jaguar Mark 1 prišiel o koleso

Fanúšikov zaujala aj účasť legendárneho Jaguar Mk1, avšak nie úplne pre tie správne dôvody. Britskej ikone totiž počas jazdy odpadlo ľavé zadné koleso na výjazde už z druhej zákruty. Čo však bolo ešte horšie, koleso si to namierilo priamo do davu divákov, kde zasiahlo dvoch ľudí. Zástupcovia pretekov v Goodwoode však potvrdili, že incident sa, našťastie, obišiel bez vážnych zranení.

Hyundai RN22e si to namieril priamo do slamy

Nehoda, o ktorej sme vás pred pár dňami už informovali. Krásny prototyp od Hyundaiu z neznámych príčin nezvládol jednu zo zákrut a v plnej rýchlosti to napálil do slamených zábran. Vodič, traťoví maršali ani diváci našťastie neboli zranení, no koncept RN22e bol prakticky na odpis.

Goodwood nás však všeobecne aj tento rok veľmi bavil. Priniesol nielen niekoľko svetových premiér, ale aj parádnu akciu na trati, ktorá bola pravou oslavu sveta rýchlych kolies.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokModerný veterán, Bentley Speed Six Continuation
Nasledujúci článokTEST Cupra Born eBoost – dáva zmysel