Už len niekoľko dní nás delí od premiéry nového superšportového vozidla s logom Alfa Romeo. Pôjde pravdepodobne o rozlúčku s dvakrát preplňovaným vidlicových šesťvalcom s objemom 2,9 litra, pretože v nasledujúcich rokoch sa talianska značka sústredí na vývoj elektromobilov.
Značka Alfa Romeo predáva najviac áut vo svojej histórii. Má to jednoduché odôvodnenie – kompaktné SUV Tonale. Celosvetovo vzrástli Alfa Romeo registrácie vozidiel za prvý polrok roka 2023 o 57 % v porovnaní s prvým polrokom 2022, pričom Európa zaznamenala silný rast až o 100 %. V regióne Blízkeho východu a Afriky talianska značka rástla o 173 %, pričom v Izraeli to bolo o 40 % a v Dubaji a Spojených arabských emirátoch o 37 %. Presné čísla však správa automobilky neuvádza.
Dvere vysokým predajom otvára Alfe Romeo aj Čína, automobilka nedávno otvorila prvý showroom v Hong Kongu a predstavila tu tiež vo svetovej premiére facelift Stelvia a Giulie. V americkom prieskume spokojnosti JD Power zaznamenala Alfa Romeo celkové tretie miesto, SUV Stelvio bolo vo svojej kategórií prémiových SUV dokonca na úplnej špičke.
Jean-Philippe Imparato, generálny riaditeľ Alfy Romeo, k aktuálnym hospodárskym výsledkom povedal: „Výsledky za prvý polrok potvrdzujú prácu, ktorú vykonal celý tím. Ciele, ktoré sme si stanovili, dosahujeme s veľkou pokorou a obetavosťou. Disciplína, s ktorou napĺňame našu stratégiu, je založená na túžbe etablovať sa ako líder v prémiovom sektore z hľadiska kvality a získané ocenenia sú toho dôkazom. Preto si zachovávame našu vášeň a odhodlanie zabezpečiť, aby sa rok 2023 skončil s výsledkami, ktoré zostanú na dobrej ceste a budú ešte lepšie ako mimoriadne pozitívna prvá polovica roka.“
Klop-klop, superšport klope na dvere
Už len niekoľko dní nás delí od oficiálnej premiéry úplne nového superšportového vozidla so znakom Alfa Romeo. Pritom ešte len pred niekoľkými mesiacmi nebolo celkom isté, či materský koncern Stellantis tomuto projektu dá zelenú. Ako sa bude nový superšport volať, však stále nevieme. V kuloároch sa dlhodobo hovorí o mene 6C, ktoré dáva zmysel. Model 8C mal pod kapotou vidlicový osemvalec a 4C zase radový štvorvalec. Ich mená teda vychádzali z počtu valcov motora. Je totiž vysoko pravdepodobné, že novinka dostane 2,9-litrovú V6-ku twin turbo, ktorú využívajú ostré modely Quadrifoglio. Najvýkonnejšou konfiguráciou spomínanej V6 disponuje limitovaná Giulia GTA s výkonom 397 kW (540 k) a 600 Nm krútiaceho momentu. Pri Alfe 6C by sme mali počítať s obdobnými parametrami. Avšak podľa zdrojov magazínu Autocar dostane vozidlo pomenovanie “33”. Automobil bude mať totiž dizajnovo blízko modelu 33 Stradale z roku 1967. Alfa Romeo vraj vyrobí iba 33 kusov, každý za milión eur bez dane.
Plány na najbližšie roky
Podľa Imparata pôjde o „ikonické, super-sexi a rozpoznateľné“ vozidlo. Auto by sa malo objaviť v Monze na Veľkej cene Talianska. „Tento projekt je splneným snom, inšpirovaný odvážnym tímom, ktorý chcel dosiahnuť niečo jedinečné,“ povedal pre Autocar Imparato. V roku 2024 uvedie Alfa Romeo na trh ďalšie SUV, ktoré veľkosťou podlezie aktuálne Tonale. Automobil by mal zdieľať podvozkovú platformu s modelom Jeep Avenger. Nástupca Stelvia sa pripravuje na rok 2026, pôjde však už výlučne o elektromobil. V roku 2025 sa očakáva nasledovník modelu Giulia. Je zatiaľ otázne, či si táto novinka ponechá meno Giulia, alebo príde s nejakým novým označením. Už dlhšie sa hovorí o tom, že vo svojej najvýkonnejšej verzii bude dosahovať výkon až tisíc konských síl. Automobil bude stáť na úplne novej podvozkovej platforme určenej pre budúce elektrické vozidlá.
Hlboká studnica inšpirácie
Pokiaľ by boli hospodárske výsledky naďalej dobré, Imparato by si prial novodobého nástupcu modelu Spider. Šéfdizajnér značky Alejandro Mesonero-Romanos by si naopak želal vidieť vo vývoji náhradu za kupé GTV. Jedno je však jasné – po roku 2025 budú všetky vozidlá uvádzané značkou Alfa Romeo na trh, výlučne elektrické. Od roku 2027 chce potom predávať iba elektromobily. Na to, že v polovici roku 2023 Alfa Romeo nemá v portfóliu žiadny elektromobil a iba jeden jediný plug-in hybrid (Tonale), ide o veľmi ambiciózny plán. Uvidíme, či bude úspešný. Podľa Imparata žiadny plán B neexistuje. „V otázkach legislatívy, globálneho otepľovania a globálneho ekosystému neexistuje žiadna alternatíva,“ uzavrel Imparato.