Ponáhľate sa na nákup alebo na obchodné stretnutie, no ešte pred tým musíte stráviť dlhé minúty hľadaním parkovacieho miesta. Už čoskoro by ste túto starosť mohli prenechať niekomu inému a to bez toho, aby niekto cudzí fyzicky sedel vo vašom aute.
BMW pri obci Sokolov otvorilo svoje najväčšie testovacie centrum na svete. Areál s rozlohou 600 hektárov, do ktorého automobilka investuje vyše 300 miliónov eur, ponúka množstvo rôznych polygónov, na ktorých sa BMW zameria najmä na vývoj budúcich automatizovaných jazdných funkcií. Jednými z nich sú aj rôzne úrovne automatizovaného parkovania, na ktorých BMW spolupracuje so spoločnosťou Valeo. My sme mali možnosť vyskúšať asistované parkovanie na diaľku označované aj ako Teleoperated Valet Parking.
Spolupráca BMW a Valeo
Symbolicky len tento rok na Valentína BMW Group a Valeo posunuli novo uzavretým partnerstvom svoju vzájomnú dlhoročnú spoluprácu na ďalšiu úroveň. Po oznámení rozsiahlej kooperácie v oblasti pokročilých asistenčných systémov, senzorov a softvéru na parkovanie a manévrovanie, určených pre chystanú novú generáciu vozidiel BMW Neue Klasse, spoločnosti oznámili spoluprácu na spoločnom vývoji plne automatizovaných parkovacích systémov až do úrovne 4. To znamená, že parkovanie sa bude diať plne automatizovane, bez akéhokoľvek zásahu vodiča.
Všetky funkcie, od automatizovaného asistenta manévrovania až po automatické parkovanie s autonómiou úrovne 4, budú využívať technológie a senzory integrované vo vozidle. Spoločne budú vyvíjané aj služby využívajúce infraštruktúru, ktoré umožnia plne automatizované parkovanie a nabíjanie v zodpovedajúcim spôsobom vybavených verejných parkovacích zariadeniach a areáloch. Softvér budúcich funkcií bude postavený na súčasných softvérových celkoch, ktoré boli prvýkrát uvedené na trh v BMW iX. V ďalšej generácii budú tieto systémy rozšírené o výkonnejšiu výpočtovú platformu, hosťujúcu spoločne vyvinuté algoritmy.
Čo je systém automatizovaného parkovania bez vodiča – Automated Valet Parking?
Automated Valet Parking (AVP) ponúka vodičom a cestujúcim plne automatizované parkovanie bez nutnosti obsluhy. V určenej zóne vodič vystúpi z vozidla a automobil sám automatizovane prevezme úkony, ako je vyhľadanie parkovacieho miesta, nevyhnutné manévre pre zaparkovanie a vyjazdenie a prípadne aj následné dojatie späť do výdajnej zóny, kde si ho vodič opäť prevezme. Pre efektívne využitie doby parkovania je možné aplikovať aj ďalšie služby, ako je napríklad plne automatické nabíjanie alebo umytie vozidla. Tieto služby prinášajú zákazníkom viac komfortu a bezpečnosti pri používaní ich vozidiel.
Podľa návrhu pripravovanej normy ISO budú automatizované parkovacie riešenia rozdelené do dvoch hlavných kategórií, a to na systémy typu 1 a typu 2. Pri systéme typu 1 budú potrebné technológie (vrátane všetkých senzorov, výpočtových jednotiek a algoritmov) integrované vo vozidle, zatiaľ čo pri systémoch typu 2 bude používaná technika (vrátane senzorov a systému riadenia automatického parkovania) inštalovaná v príslušnej infraštruktúre, napr. v parkovacom zariadení, vozidlo teda bude riadené infraštruktúrou.
Asistované parkovanie na diaľku
Kým plne automatizované parkovania si vyžadujú inštaláciu drahých technológií, medzi stupňom sa môže stať asistované parkovanie. A práve toto sme si mohli v Sokole na jednom z polygónov vyskúšať na vlastnej koži.
Na fungovanie systému asistovaného parkovania stačí, že je vozidlo vybavené prednou a zadnou parkovacou kamerou, 360-stupňovou kamerou a podporuje 5G pripojenie. V určenom mieste môže vodič zapnúť túto funkciu a opustiť vozidlo. Riadenie vozidla prevezme na diaľku operátor, ktorý sa môže nachádzať v budove, v areáli, no pokojne i v úplnom inom meste. Prostredníctvom zariadenia, ktoré najviac pripomína výcvikový simulátor, má vďaka parkovacím kamerám prehľad o situácii okolo vozidla a prevezme jeho ovládanie. Maximálna rýchlosť je v takomto prípade obmedzená na 10 km/h, pričom treba počítať s určitým oneskorením. Operátor si môže prepínať pohľad medzi jednotlivými kamerami a podľa toho reagovať na prípadné prekážky.
Výhodou takéhoto riešenia, ktoré si môže nájsť uplatnenie napríklad v obchodných centrách, na letiskách, v hotelových rezortoch, v logistických centrách či v prístavoch je to, že cudzia osoba ovláda vaše vozidlo bez toho, aby sedela vnútri. Operátor tiež môže týmto spôsobom ovládať v priebehu určitého času množstvo vozidiel rozmiestnených ďaleko od seba.
Skoro ako playstation s volantom
Takéto asistované parkovanie na diaľku sme si aj vyskúšali. Za volantom ovládacieho zariadenia to nepôsobí nijak dramaticky, pretože máte pocit, že hráte nejakú videohru. Avšak rozdiel je ten, že vaše konanie reálne ovplyvňuje pohyb skutočného auta niekde, kde naň skutočne nevidíte. Napriek miernemu oneskoreniu v reakciách na stlačenie plynu je ovládanie vcelku intuitívne a simulovanú trať pozostávajúcu z kužeľov a dvoch parkovacích manévrov sme prešli bez jediného zaváhania.
Kým plne automatizované parkovanie môže zniesť pre niekoho trochu sci-fi, asistované parkovanie na diaľku znie oveľa uveriteľnejšie. Je veľmi pravdepodobné, že podobné technológie sa už čoskoro rozšíria do špecializovaných zariadení i bežne verejne dostupných miest. Dôsledkom toho môžu byť nové, komfortné služby, ktoré vám ušetria čas, ktorý by ste inak strávili hľadaním parkovacieho miesta a takisto vznik nových pracovných pozícií.