V predvečer Monterey Car Week odhalila dánska malosériová automobilka Zenvo svoj najnovší športiak s menom Aurora. Ide o najľahšie a najvýkonnejšie cestné auto, aké kedy táto pomerne neznáma značka postavila.
Športiak Zenvo Aurora, pomenovaný po nádhernom a vzácnom svetelnom úkaze polárnej žiary Aurora Borealis, je navrhnutý s ohľadom na radosť z jazdy a nefiltrované spojenie vodiča s vozovkou. Automobil je postavený na novom modulárnom monokoku ZM1, ktorý bol vyvinutý v spolupráci s odborníkmi na uhlíkovú štruktúru Managing Composites. Aurora príde na trh v dvoch verziách – agresívne štylizovaná Aurora Agil je doplnená elegantnejším variantom Aurora Tur.
Dizajn
Obe verzie sa vyznačujú plynulým, aerodynamicky vedeným dizajnom podvozku, ktorý riadi prúdenie vzduchu nad, pod a cez samotnú konštrukciu. Čisté línie Tur s nádherne tvarovaným exteriérom sú navrhnuté pre stabilitu a pohodlnú jazdu na ceste. Naproti tomu karoséria Agil sa riadi rovnakou filozofiou zjednodušeného a elegantného dizajnu, ale ide o extrémnejšiu interpretáciu, pretože karoséria šikovne riadi prúdenie vzduchu. To poskytuje vysokú úroveň prítlaku s jasným zameraním na jazdu na okruhu.
Dánsky dizajn je celosvetovo uznávaný pre svoju štýlovú jednoduchosť a čisté línie. Filozofia „forma nasleduje funkciu“, ktorá sa preslávila elegantným dizajnom dizajnérov ako Arne Jacobson, je jazykom, ktorý presahuje odvetvia a žánre. Teraz tento prístup použilo Zenvo na trhu hyperautomobilov, keďže modely Aurora predvádzajú princípy dvoma rôznymi spôsobmi.
Hybridný pohon
Srdcom oboch modelov Aurora je 6,6-litrový motor V12 preplňovaný štyrmi turbodúchadlami a vyvinutý spoločnosťou MAHLE Powertrain. Táto na mieru šitá pohonná jednotka s výkonom 1 250 koní a obmedzovačom otáčok pri 9 800 ot./min. je umiestnená v strede za kokpitom. Benzínový motor dopĺňa ľahký elektromotor generujúci ďalších 600 koní v závislosti od konfigurácie hnacieho ústrojenstva.
Systém pohonu zadných kolies vo verzii Agil je vybavený jedným integrovaným elektromotorom s výkonom 200 koní, zatiaľ čo pohon všetkých štyroch kolies štandardne dodávaný pre variant Tur a voliteľný pre Agil pridáva ďalší elektromotor na každé z predných kolies, čím spoločne ponúkajú kombinovaný výkon až 1850 koní. Výsledkom je bezproblémové spojenie okamžitého výkonu a krútiaceho momentu poskytujúce okamžitú reakciu na stlačenie plynu a robí z tohto hnacieho ústrojenstva najvýkonnejší dvanásťvalcový motor, aký bol kedy namontovaný v cestnom aute. Spaľovací motor váži 260 kg a spĺňa emisnú normu Euro 7.
Prevodovka
Motor je spojený so sedemstupňovou prevodovkou s elektrickou spiatočkou. Prevodovka s jedným hriadeľom umožňuje plynulejšie radenie prevodových stupňov. Prevodovka obsahuje e-diferenciál, pričom každý z e-motorov produkuje výkon 150 kW. S jedným motorom namontovaným v prevodovke v oboch konfiguráciách hnacieho ústrojenstva je potom ďalší motor umiestnený na každom z predných kolies. Predné motory fungujú ako elektrický systém vektorovania krútiaceho momentu, ktorý generuje výkon 400 kW. Slúžia najmä ako zdroj krútiaceho momentu v čase, kým sa roztáčajú turbá.
Toto riešenie použili v Zenvo na základe spätnej väzby od vodičov. Tí totiž privítali okamžitú odozvu plynu s prirodzeným zvukom nasávania spaľovacieho motora bez obáv o vysokú hmotnosť či dojazd. Značné množstvo práce sa preto venovalo integrácii medzi elektromotormi a spaľovacím motorom, aby bola ich spolupráca čo možno najplynulejšia. To je tiež dôvod, prečo má hnacie ústrojenstvo štyri menšie turbá namiesto konvenčných dvoch. Znamená to, že sa dokážu rýchlejšie roztočiť a konečným výsledkom je hnacia sústava, ktorá spája najlepšie časti konvenčného spaľovania a hybridnej technológie. Zo skúseností s bežnými plug-in hybridnými vozidlami vieme, že spolupráca motorov niekedy vedie k nepríjemnému trhaniu a problematickému prenosu krútiaceho momentu na cestu, no Aurora by tieto nedokonalosti mohla eliminovať.
Hmotnosti
Verzie Agil a Tur sú postavené na rovnakom podvozku, no nastavené sú odlišne. S aerodynamicky agresívnejším postojom a profilom je Agil ľahším modelom, ktorý sa viac zameriava na okruhy. Má tiež špičkové zadné krídlo s funkciou vzduchovej brzdy. Hnacie ústrojenstvo štandardne prenáša všetku silu na zadné kolesá, pričom k dispozícii je aj možnosť pohonu všetkých štyroch kolies. Vnútro kabíny je zbavené komfortu a zbytočného luxusu, pričom karbónový podvozok je v niekoľkých oblastiach odhalený, zatiaľ čo na čalúnenie sedadiel a vybraných častí dverí a palubnej dosky je použitý ultraľahký technický materiál. S týmto prístupom váži Aurora Agil menej ako 1 300 kg.
Elegantné línie Tur zvládajú prúdenie vzduchu nad, pod a cez monokok mimoriadne efektívne, čím vytvárajú efektívnejšie prúdenie vzduchom s nižším súčiniteľom odporu než jeho súrodenec. Aerodynamiku podvozku dopĺňajú aktívne prieduchy zadného krídla, ktoré poskytujú vyššiu úroveň stability. Okrem toho sa dizajn kombinuje so štandardným systémom pohonu všetkých štyroch kolies, čím sa zvyšuje úroveň priľnavosti. Hmotnosť tohto variantu je síce až 1450 kg, no aerodynamicky efektívnejší tvar vozidla dokáže vyvinúť vyššiu maximálnu rýchlosť, a to až 450 km/h. Kabína je vybavená luxusnejšími prvkami, príjemnými materiálmi a zvýšenou úrovňou zvukovej izolácie.
Výroba oboch modelov Aurora sa začne v roku 2025, pričom každý model sa vyrobí ručne v centrále Zenvo v Præstø v Dánsku.