startstop

Lamborghini Lanzador – prvé elektrické Lambo odhaľuje karty

Foto: Lamborghini

Lamborghini na Monterey Car Week predstavilo koncept Lanzador, konkrétnu víziu budúceho čisto elektrického vozidla, ktoré bude v poradí štvrtým modelovým radom talianskej značky. Lanzador je GT s vyššou svetlou výškou a usporiadaním sedadiel 2+2.

Lamborghini Lanzador zapadá do stratégie „Direzione Cor Tauri“ a plánu na dekarbonizáciu a elektrifikáciu, ktorú automobilka ohlásila už v roku 2021. Po predstavení plug-in hybridného modelu Revuelto poskytuje Lanzador konkrétny pohľad na sériový model, ktorý sa má vyrábať od roku 2028. “Konceptom štvrtého modelu otvárame nový segment automobilov: Ultra GT. Zákazníkom to ponúkne nový zážitok z jazdy na Lamborghini, ktorý nemá obdobu,“ povedal Stephan Winkelmann, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Automobili Lamborghini.

Foto: Lamborghini

Koncepčné vozidlo spája neodmysliteľný výkon superšportového vozidla Lamborghini so všestrannosťou, ktorú si zákazníci obľúbili už pri modeli Urus. Plne elektrický automobil je Gran Turismo s prekvapivým štýlom karosérie a novými proporciami.

Foto: Lamborghini

Lamborghini predstavuje koncepčný automobil, ktorý nie je len originálnym Gran Turismom, ale predovšetkým ukážkou budúcich technológií. Elektromotory umiestnené na oboch nápravách zabezpečujú permanentný plne elektrický pohon za každých podmienok, povrchu a štýlu jazdy a výkon cez 1000 kW. Pohon všetkých kolies ponúka aj aktívne vektorovanie krútiaceho momentu na zadnej náprave pre mimoriadne dynamické správanie v zákrutách. O energiu sa stará vysokovýkonná batéria novej generácie, ktorá zaisťuje aj dlhý dojazd. „Elektrifikácia pre nás neznamená obmedzenie, ale inteligentnú príležitosť na zvýšenie výkonu a jazdných vlastností,“ hovorí Rouven Mohr, technický riaditeľ Lamborghini.

Foto: Lamborghini
Tri základné faktory

Nie sú to však len hardvérové ​​komponenty, ktoré budú definovať budúce elektrifikované vysokovýkonné vozidlá Lamborghini, ale aj softvér a riadiace systémy. “Lamborghini sa bude v budúcnosti odlišovať prostredníctvom stratégie všetkých aktívnych riadiacich systémov. Integrované riadenie jazdnej dynamiky posúvame na úplne novú úroveň, čo doteraz nebolo možné pri sériových športových autách so spaľovacími motormi a ponúkneme našim zákazníkom úplne nový zážitok z jazdy,“ vysvetľuje Rouven Mohr. „Nájsť správnu rovnováhu medzi výkonom, dojazdom a aerodynamikou je určite jednou z najväčších výziev počas vývoja, ale výzva je základným kameňom výskumu a vývoja Lamborghini.

Foto: Lamborghini

Systémy si jazdec nastavuje počas jazdy prostredníctvom ovládačov na volante. Vodič môže aktívne ovplyvňovať správanie auta a vytvárať si tak svoj vlastný individuálny charakter vozidla. Pre koncepčný automobil a budúce vozidlá Lamborghini sú rozhodujúce tri faktory a riadiace systémy:

1. kontrola jazdnej dynamiky

Novo vyvinutý systém riadenia jazdnej dynamiky Lamborghini Dinamica Veicolo Integrata (LDVI) nastavuje nové meradlo pre budúce sériové vozidlá. V budúcnosti bude do LDVI integrovaných podstatne viac senzorov, aby sa vytvorilo ešte jemnejšie a presnejšie jazdné správanie, s kľúčovými inováciami nielen v hardvéri, ale aj v riadiacom algoritme, ktorý riadi komponenty. Čím viac senzorov a dát sa dostane do riadiaceho systému, tým prepracovanejší bude algoritmus pri poskytovaní pocitov z jazdy a spätnej väzby. To umožní presnejšie odlíšiť charakter jazdy pre jednotlivého vodiča. Tieto senzory sú umiestnené za sklenenými panelmi namontovanými v prednej časti vozidla.

Foto: Lamborghini
2. Aktívna aerodynamika

Aktívna aerodynamika hrá v elektrických vozidlách ešte väčšiu úlohu ako v superšportových autách: aktívna aerodynamika môže zvýšiť dojazd na jedno nabitie batérie a zároveň zlepšiť výkon. Prítlak aj odpor vzduchu možno na Lanzadore variabilne nastavovať, aby bol v každom prípade dosiahnutý najlepší výkon. Budúca filozofia Lamborghini „Vízia inteligentnej aerodynamiky“ je zdôraznená v koncepčnom vozidle s cieľom prispôsobiť aerodynamiku každej jazdnej situácii tak, aby bola v súlade s požiadavkami vodiča a potrebami dojazdu.

Foto: Lamborghini

Systém aktívnej aerodynamiky využíva prednú vzduchovú klapku a pohyblivý rozdeľovač, ktorý otvára kanály chladenia bŕzd. Lamborghini výduchmi vzduchu zabraňuje dynamickému tlaku v podbehoch, aby pri vysokých rýchlostiach zdvihol prednú časť auta. Vizuálne skryté žalúzie preto poskytujú prítlak bez vytvárania dodatočného odporu. Na 23-palcových kolesách dizajnéri kombinujú šesťuholníkové prvky s krytmi kolies, aby minimalizovali turbulencie na kolesách. Vzadu sa v závislosti od jazdného režimu z bokov a z difúzora rozširujú úzke vzduchové lamely, ktoré zlepšujú aerodynamický prítlak v spojení so zadným spojlerom.

Foto: Lamborghini
3. Aktívne odpruženie

Vďaka aktívnemu podvozku vrátane natáčacej zadnej nápravy a vzduchového odpruženia sa Lanzador optimálne prispôsobí každej situácii na ceste.

Kľúčovou výhodou elektrických športových vozidiel s dvoma elektromotormi je presné rozdeľovanie krútiaceho momentu pre lepšiu jazdnú dynamiku. V koncepte Lamborghini riadiaca jednotka vypočítava potrebný alebo požadovaný krútiaci moment pre každú nápravu individuálne v priebehu milisekúnd, pričom dva motory rozlišujú a obsluhujú ľavú a pravú stranu zadnej nápravy. So systémom Wheelspeed Control Lamborghini veľmi jemne reguluje výkon a silu na jednotlivých kolesách pre ešte presnejšie zatáčanie a priamu, ako aj rýchlu jazdu na obzvlášť kľukatých cestách.

Foto: Lamborghini

Kombinácia týchto systémov pozdvihuje jazdné správanie koncepčného vozidla na novú úroveň v porovnaní so superšportiakom so spaľovacím motorom: ide o elektrické, superinteligentné Ultra GT,“ hovorí Rouven Mohr„S novo vyvinutými a vysoko integrovanými jazdnými režimami, vrátane aktívnych ovládacích prvkov, zvyšuje Lamborghini radosť z jazdy a výkon a zvyšuje bezpečnosť a spätnú väzbu pre pilota. Som si istý, že s koncepčným vozidlom a technológiou, ktorú obsahuje, presvedčíme verných, ale aj technologických predchodcov, že nová generácia vozidiel Lamborghini otvorí novú kapitolu v oblasti technológií, výkonu, digitalizácie a dynamiky jazdy,“ vysvetľuje Rouven Mohr.

Foto: Lamborghini
Dizajn – očakávajte neočakávané

Lamborghini je synonymom jedinečného a absolútne rozpoznateľného dizajnu, pričom ikonickú siluetu jednej línie premieňa na vizionársky a perspektívny prístup. S Lanzadorom sa Lamborghini pozerá do budúcnosti. Dizajn konceptu je inšpirovaný vesmírnymi loďami. Napnuté línie sú autentické a plné napätia, inšpirované legendárnymi modelmi Lamborghini vrátane Sesto Elemento, Murciélago či Countach LPI 800-4. Pohľad zboku zachytáva líniu jedinej siluety Lamborghini v kombinácii s jedinečnou architektúrou vyvinutou pre koncepčné vozidlo s typickým sklonom kabíny jasne viditeľným spredu aj zozadu.

Foto: Lamborghini

S výškou strechy približne 1,5 metra sedí elektrifikované Grand Turismo na ceste relatívne nízko. Pod krátkou a prudko sklonenou prednou kapotou sa ukrýva kufor, zatiaľ čo veľké sklenené dvere batožinového priestoru sa otvárajú dokorán. Vďaka nastaviteľným zadným sedadlám a variabilnému batožinovému priestoru vzadu sa tento koncept prispôsobí takmer každej každodennej situácii.

Foto: Lamborghini

Detaily futuristického konceptu vozidla sú sofistikované a odzrkadľujú jeho charakter: tenké svetlomety sú inšpirované Countachom LPI 800-4, zatiaľ čo zadné svetlá v tvare šesťuholníka obsahujú charakteristický svetelný podpis s tromi prvkami LED na každej strane. Typické štylistické prvky ako Y a šesťuholník, ktoré charakterizujú dizajn Lamborghini od samého začiatku, nájdeme v celom aute vrátane zadných svetiel a v interiéri.

Foto: Lamborghini
Špeciálna farba

Pre mňa je Lamborghini Lanzador v súčasnosti naším najfuturistickejším koncepčným vozidlom, ktoré zároveň prináša úžasný vzhľad a nový druh krásy,“ hovorí Mitja Borkert. „Proporcie sú nové a nevídané, s potenciálom vytvoriť úplne nový automobilový segment. Lanzador prezentuje objemy superšportových vozidiel, ale s jazdcom sediacim v o niečo vyššej polohe, čo je ozvena z Huracánu Sterrato. Je navrhnutý pre novú generáciu vyrastajúcu v ére špičkových technológií a digitalizácie a demonštruje nové a svieže nápady v rámci Lamborghini, pokiaľ ide o náš prístup k autentickej integrácii udržateľnosti prostredníctvom interiéru, ktorý poskytuje viac priestoru a využíva inovatívne materiály.”

Foto: Lamborghini

Vodič a spolujazdec sedia v kabíne oddelení stredovou konzolou, ktorá vizuálne prechádza do palubnej dosky. V stredovej konzole a v dosahu vodiča sú ovládače zábavného systému, klimatizácie a nových digitálnych funkcií. Cestujúci dostávajú informácie prostredníctvom automaticky výsuvných displejov. Pomocou ovládača Lamborghini ANIMA vodič prepína medzi rôznymi jazdnými režimami vrátane Efficiency a Performance.

Koncept vozidla je nalakovaný farbou špeciálne navrhnutou a vyvinutou pre prezentáciu na Monterey Car Week a má názov Azzurro Abissale.

Foto: Lamborghini
Udržateľné materiály

Interiér je vyrobený takmer výlučne z udržateľných materiálov vyrobených v Taliansku. Zatiaľ čo špičková vlna Merino jemná na dotyk pokrýva palubnú dosku, sedadlá a výplne dverí sú vyrobené z recyklovaných materiálov (nylonu, plastov, 3D tlačených recyklovaných vlákien). Namiesto umelo spracovanej vlny používa Lamborghini vlnu z austrálskych oviec Merino. Každý rok ovce vypestujú nové rúno, vďaka čomu je vlna úplne obnoviteľným vláknom, na rozdiel od syntetických tkanín, ktoré sa priemyselne vyrábajú z neobnoviteľnej fosílnej energie. Do Európy sa dováža raz ročne loďou, čím sa znižuje uhlíková stopa. Textil potom vyrába jediná talianska látková spoločnosť, ktorá získala špeciálny certifikát.

Foto: Lamborghini
Syntetické vlákno z recyklovaného plastu

Lamborghini používa na mnohých komponentoch koncepčného vozidla nový typ syntetickej priadze, ktorá je čiastočne vyrobená z recyklovaného plastu získaného z oceánov. Je jemne nastrúhaná, umývaná, sušená, lisovaná pod vysokým tlakom a spracovávaná na tenké nylonové vlákna. Nakoniec tieto nite končia na veľkých kotúčoch na následnú výrobu plastových dielov. Výhodou je, že materiál sa dá vždy znovu použiť a niekoľkokrát prechádza výrobným cyklom. Takéto súčiastky je možné vyrábať bez spotrebovania nových zdrojov. V porovnaní s plastovými dielmi vyrobenými z ropy je to o 80 % ekologickejšie.

Foto: Lamborghini

Lamborghini plánuje do konca roka 2024 elektrifikovať celé svoje modelové portfólio: spoločnosť investuje viac ako 1,9 miliardy eur počas štyroch rokov do prechodu na hybridnú technológiu, čo je najväčšia investícia v histórii talianskej značky. Koncept štvrtého modelu nie je len technickou ukážkou, ale aj „laboratóriom na kolesách“ z hľadiska udržateľných materiálov. Sériová verzia koncepčného vozidla bude prítomná na cestách od roku 2028. Vyrábať sa bude v Sant’Agata Bolognese a za týmto účelom plánuje Lamborghini rozšírenie výrobných kapacít a prijatie ďalších zamestnancov.

Exit mobile version