Jaguar E-Type je jedným z najdôležitejších cestných automobilov v histórii britského motorizmu. Prvý vyrobený exemplár s pravostranným riadením pôjde 1. septembra do aukcie v londýnskom Hampton Court Palace. Očakáva sa, že hodnota E-Type s pôvodným motorom aj ŠPZ by mohla presiahnuť milión eur.
V Británii bude spoločnosť Gooding & Company dražiť historicky prvý vyrobený Jaguar E-Type. Tento konkrétny kus s tmavomodrým exteriérom a červenou kožou vnútri má číslo podvozka 860001 a je stále vybavený pôvodným motorom a vtedajšími čiernymi poznávacími značkami.
Tento pomerne špeciálny E-Type, vybavený „klasickým“ 3,8-litrovým radovým šesťvalcom s tromi karburátormi, schopnými dodávať výkon až 265 koní, pohonom zadných kolies a štvorstupňovou manuálnou prevodovkou, je vybavený aj pomerne vyspelým kotúčovým brzdovým systémom Dunlop.
Automobil vyrobený 10. júla 1961 kúpil súčasný majiteľ v roku 1998. Ihneď začal s niekoľko rokov trvajúcim reštaurovaním vozidla, pričom sa mu podarilo vrátiť pôvodnú špecifikáciu aj vzhľad. Dokonca sa mu podarilo preregistrovať ho s dobovou ŠPZ “1 VHP” podľa oficiálnych záznamov z továrne Jaguaru.
Jedno z najkrajších áut svojej doby
Jaguar E-Type patrí medzi najznámejšie automobily 20. storočia. Na základe skúseností získaných pri vývoji a úspechu legendárneho pretekárskeho auta D-Type, ktoré vyhralo 24 hodín Le Mans tri roky po sebe, Jaguar vyvinul model E-Type ako svojho cestného bratranca. Model E-Type sa stal ikonou, vynikal zrýchlením z 0 na 100 km/h pod 7 sekúnd aj nezameniteľným vzhľadom. V mnohých rebríčkoch bol označovaný za najkrajší automobil storočia.
Na začiatku vývojového procesu povolil Sir William Lyons pridanie verzie kupé, ktorá bola neskôr vybraná ako debutový automobil na medzinárodnom autosalóne v Ženeve v marci 1961. Tieto predprodukčné kusy boli vyrobené ručne z karosérií roadsterov. V mesiacoch nasledujúcich po udalosti dokončil Jaguar karosárske časti pre kupé, zatiaľ čo výroba roadsteru už prebiehala.
V zberateľských kruhoch je dobre známe, že najžiadanejšie vozidlá typu E-Typy sú tie, ktoré majú plochú podlahu, zvárané žalúzie na prednej kapote či externé západky. Stovky roadsterov boli vyrobené v tejto konfigurácii, no len 20 kusov kupé s ľavostranným riadením a iba štyri modely s pravostranným riadením boli vyrobené s takýmito skorými skorými vonkajšími západkami.
Ostatné prvé vyrobené kusy už neexistujú
V 70. rokoch 20. storočia vlastnil automobil s podvozkom 860001 David Hamer a vystavoval ho po rôznych výstavách po celom Spojenom kráľovstve. V roku 1977 ho kúpil historik značky Jaguar Philip Porter. Uvedomujúc si jeho mimoriadny historický význam, udržal si vlastníctvo viac ako 20 rokov, kým ho nadobudol súčasný majiteľ. Ten poznamenáva, že prvé kupé aj roadster s ľavostranným riadením a vlastne aj prvý roadster s pravostranným riadením už neexistujú, takže 860001 je jediný zachovaný šesťvalcový sériový E-Type, ktorý je skutočne prvý svojho druhu. Súčasťou ponuky sú kópie jeho hlavných článkov, archívne fotografie, kópie záznamov továrne, certifikát Jaguar Daimler Heritage Trust dokumentujúci zachovanie pôvodného motora kupé, ako aj podrobnosti o jeho obnove a následnej údržbe.