Deviata generácia VW Passat sa bude vyrábať už iba v kombi verzii Variant, pričom vznikať bude v bratislavskom závode v Devínskej Novej Vsi. Medzigeneračne si Passat polepšil na poli elektroniky a jazdných asistentov, zachoval si naftový motor a plug-in hybridné varianty dostali rýchle DC nabíjanie.
Začnime motormi, ktoré motoristov budú zaujímať asi najviac. Základnú motorizáciu tvorí dobre známa jednotka 1.5 TSI evo2 s novou generáciou odpájania valcov a mild-hybridom. Alternatívou sú dve verzie benzínového preplňovaného motora 2.0 TSI s výkonom buď 150 kW (204 k) alebo 195 kW (265 k). Fanúšikov naftových agregátov poteší, že v ponuke VW Passat Variant zostal turbodiesel 2.0 TDI s výkonom 90 kW (122 k), 110 kW (150 k) alebo 142 kW (193 k). Novinkou sú plug-in hybridné verzie eHybrid s výkonom 150 kW (204 k) alebo 200 kW (272 k). Všetky motory sa budú štandardne dodávať so 7-stupňovou automatickou prevodovkou DSG. Najvýkonnejšie verzie 2.0 TSI a 2.0 TDI dostanú v základe pohon všetkých kolies 4Motion.
Pluginy eHybrid majú výrazne vylepšené schopnosti nabíjania. Kým doteraz zvládli maximálne 3,6 kW pri nabíjaní striedavým prúdom, tento údaj stúpol na 11 kW, vďaka čomu sa nová a väčšia batéria s kapacitou 19,7 kWh nabije AC nabíjačkou za približne 2 hodiny. Auto však bude možné zapojiť aj do stojanu s rýchlym DC jednosmerným prúdom s výkonom až 50 kW, na ktorom sa batéria nabije z 10 na 80 % za približne 25 minút. VW Passat Variant potom na elektrinu dokáže prejsť vzdialenosť až 100 km.
Prepracovaná aerodynamika
Keď sa zadívate na fotografie, určite si všimnete, že nový Passat Variant má oveľa atletickejšiu postavu. Passat má historicky najlepšiu aerodynamiku akú kedy mal. Koeficient odporu vzduchu sa totiž z 0,31 znížil na 0,25. Automobil tak bude najmä vo vysokých, diaľničných rýchlostiach jazdiť s oveľa menšou spotrebou paliva. K dosiahnutiu tohto výsledku prispievajú okrem samotného tvaru karosérie aj aerodynamické disky či vzduchové záclony, ktoré usmerňujú prúd vzduchu do bokov predného nárazníka a okolo predných kolies, čo zabraňuje vzniku turbulencií.
Väčšie rozmery, viac miesta vnútri
Medzigeneračne je Passat Variant dlhší až o 144 mm. Len samotný rázvor sa predĺžil o 5 cm, pričom z tohto nárastu ťažia najmä zadní cestujúci. Spomenúť musíme aj nárast šírky o 20 mm. Celkové rozmery auta teda po novom sú 4 917 × 1 852 × 1 506 mm, s rázvorom dlhým 2 841 mm. Viac priestoru má posádka vzadu ako aj batožina v kufri. Základný objem batožinového priestoru je 690 litrov, po sklopení zadných sedadiel vozidlo odvezie až 1920 litrov nákladu.
Volkswagen Passat Variant stojí na platforme MQB evo, ktorá bola prispôsobená použitiu najnovších technológií. Nový podvozok poskytne vyššiu úroveň komfortu a radosti v zákrutách. Horúcou novinkou je prítomnosť adaptívnych tlmičov DCC, ktoré využívajú dva nezávisle nastaviteľné ventily pre kompresiu a odskok miesto jedného kombinovaného. To znamená ešte lepšie možnosti nastaviť tlmiče pre maximálny komfort alebo maximálny jazdný zážitok. Prepracované zavesenia kolies poskytujú väčšiu stabilitu odklonov a precíznejšie jazdné vlastnosti.
Volič prevodovky na stĺpiku volantu
V kabíne budú všetky oči smerovať na nový informačno-zábavný systém MIB4 s 10,25-palcovým digitálnym kokpitom s nastaviteľnou grafikou a špeciálnou úpravou znižujúcou odlesky a novým infotainment s 12,9 alebo 15-palcovou obrazovkou. Nad týmto všetkým je aj head-up displej premietajúci vybrané informácie na čelné sklo. Logika ovládania auta sa trochu zmenila. Stredový tunel teraz obsahuje veľké odkladacie priestory s 15 W bezdrôtovým nabíjaním pre smartfóny alebo až so 45 W USB-C nabíjačkami, pretože radiaca páka zmizla. Nahradil ju otočný ovládač za volantom, keďže Passat Variant už nebude dostupný s manuálnou prevodovkou.
Jednoduchšie ovládanie palubných funkcií
Volkswagen tvrdí, že vylepšil ovládanie infotainmentu smerom k lepšiemu. Menu má viacero priamych prístupových bodov a variabilné možnosti prispôsobenia, takže vodič si všetky svoje obľúbené funkcie môže umiestniť tam, kde ich chce mať. Klimatizácia má na displeji vždy svoje pevné miesto a dá sa ovládať kedykoľvek. Volkswagen taktiež na vypracovanie interiéru použil kvalitnejšie materiály. Zaujímavo je riešené ambientné osvetlenie s presvitajúcimi svetielkami. Pohodu počas cestovania v akýchkoľvek podmienkach navodia nové predné masážne sedadlá s 10 tlakovými bodmi, vyhrievaním aj odvetrávaním.
Z asistenčných systémov je najzaujímavejšou novinkou Park Assist Plus a Park Assist Pro. Prvý menovaný je schopný autonómne zaparkovať a vyparkovať vozidlo. Verzia Pro navyše obsahuje tzv. „pamäť parkovacieho manévra“. Pamätá si presne trajektóriu posledných 50 metrov jazdy a dokáže ju zreplikovať pri cúvaní.
Nový Volkswagen Passat Variant príde na slovenský trh v prvom kvartáli roka 2024. Jeho ceny zatiaľ nie sú známe.