Po druhej svetovej vojne sa Tatra 600, nazývaný aj Tatraplán, stal vôbec prvým osobným vozidlom značky z Kopřivníc. Vyrábal sa zhruba 4 roky a celkovo sa ich nevyrobilo veľa, iba 6 300 kusov. Teraz si jeden hľadá svojho nového majiteľa.
Tatra 600 vynikala svojou aerodynamickou karosériou a nadväzovala na predvojnové modely Tatry. Jej úlohou bolo nahradiť zastaralý model T57 B. Mala zaujať miesto pod vrcholovým modelom značky Tatra 87. Mala ponúknuť menej priestoru a hlavne nižšiu cenu. Predpokladalo sa aj použitie štvorvalcového motora namiesto osemvalcového. Nemala sa však meniť koncepcia charakteristická pre Tatru, čo znamená vzduchom chladený motor umiestnený za zadnou nápravou.
Konzultant z väzenia
Na novom modeli sa podieľal aj niekdajší technický a generálny riaditeľ značky Tatra Hans Ledwinka. Pán Ledwinka bol tvorcom klasickej koncepcie a takpovediac otcom aerodynamických modelov. Vtedajší režim však spôsobil, že kvôli obvineniu z kolaborácie s nemeckými okupantmi skončil Hans Ledwinka za mrežami. Konštruktér vozidla Vladimír Popelář však počas návštev väzenia s ním konzultoval vývoj modelu Tatra 600.
Prvý prototyp vznikol ešte v roku 1946 a ďalší o rok neskôr. Sériovú výrobu spustili 4. júla 1948, no netrvala dlho. V roku 1951 ju direktívne ukončili a presunuli do Mladej Boleslavi, kde sa produkcie Tatry prakticky ujal konkurent Škoda. Vláda tej doby totiž videla pozíciu Tatry niekde inde. Mala sa sústrediť na výrobu nákladných vozidiel a tak model Tatra 600 vyrábali v Mladej Boleslavi len do roku 1952.
Nájde si majiteľa?
Tatra 600 predstavovala model strednej triedy s dĺžkou 4,5 metra, šírkou 1,7 metra a výškou 1,5 metra. Rázvor kolies dosiahol 2,7 metra a hmotnosť bola 1,2 tony. Pod kapotou sa nachádzal motor s výkonom 38 kW a pohon prenášal prostredníctvom 4-stupňovej manuálnej prevodovky. Maximálna rýchlosť dosahovala na tú dobu slušných 130 km/h pri priemernej spotrebe zhruba 12 litrov na 100 km.
Model sa dnes radí medzi pomerne vzácne a vyhľadávané kúsky a to nielen v našich končinách. Aktuálne si však jeden z týchto modelov hľadá svojho majiteľa. Tento kúsok s bledo-modrou karosériou pôsobí celkom zachovalým dojmom. Má aj zdokumentovaný celý svoj život. Auto vyrobili v roku 1952 a patrilo vojenskej správe v Ostrave. Po neskoršom predaji až do roku 2000 patrilo súkromnej osobe. Neskôr si vozidlo prešlo kompletnou renováciou a stalo sa súčasťou jednej zbierky. Aktuálne sa tento model predáva za zhruba 77-tisíc eur.