Štvordverový a štvor- alebo päťmiestny elektrický sedan Lotus Emeya odštartoval svoj predaj v Číne. Na európskom kontinente môžeme túto novinku očakávať v druhom kvartáli tohto roka.
Po modeli Carltone ide len o druhý sedan značky Lotus za posledných 30 rokov. Lotus Emeya sa vyznačuje aktívnou mriežkou chladiča vpredu znižujúcou odpor vzduchu, ktorá tiež zlepšuje chladenie batérie a bŕzd. Aktívnych aerodynamických prvkov na karosérii je však oveľa viac – nachádza sa tu tiež aktívny predný spojler, aktívny difúzor inšpirovaný motoristickým športom a aktívny zadný spojler na maximalizáciu prítlaku. Ten sa vysúva pri rýchlostiach nad 90 km/h a dokáže poskytnúť maximálny prítlak až 215 kg. Spomínaný aktívny predný spojler sa aktivuje v rýchlostiach nad 110 km/h a poskytuje prítlak do 76 kg. Vonkajšie rozmery modelu Emeya sú 5139 x 2005 x 1459 mm. Rázvor osí kolies je dlhý 3069 mm. Tieto parametre znamenajú, že Lotus Emeya je o 176 mm dlhší, o 39 mm širší a o 64 mm vyšší ako jeho najbližší konkurent – Porsche Taycan. Dvanásť častí karosérie je vyrobených z karbónu, vrátane kapoty, strechy a oboch nárazníkov.
Lotus Emeya stojí na rovnakej podvozkovej platforme ako SUV Eletre. Na rozdiel od neho však používa menšiu, iba 102 kWh batériu. Maximálny výkon nabíjania jednosmerným prúdom 350 kW však zostáva zachovaný. S výkonom 905 koní a krútiacim momentom 985 Nm dokáže Emeya zrýchliť z 0 na 100 km/h za 2,8 sekundy. Najvyššia rýchlosť je obmedzená na 250 km/h. Výkon je smerovaný na všetky štyri kolesá cez dvojstupňovú prevodovku. Automobil používa adaptívne tlmiče so schopnosťou analyzovať cestu pred vozidlom tisíckrát za sekundu. Použitý brzdový systém označuje Lotus slovíčkom “pretekársky”. Vpredu sa totiž nachádzajú strmene s až 10 piestikmi.
Kto však nepotrebuje taký vysoký výkon a tri elektromotory, môže siahnuť po slabšej dvojmotorovej verzii s výkonom 612 koní a krútiacim momentom 710 Nm. Tá zvládne šprint z 0 na 100 km/h za 4,1 sekundy. Keďže však používa batériu s rovnakou kapacitou, má aj dlhší dojazd (650 vs 520 km, podľa čínskej normy CLTC).
Čínske hi-tech
V interiéri modelu Emeya sú stredobodom záujmu udržateľné materiály. Lotus je prvou automobilkou na svete, ktorá použila nový typ priadze pochádzajúcej z bavlneného odpadu v módnom a odevnom priemysle. Nie je to len forma udržateľného luxusu, ale v porovnaní s kožou aj šetrí hmotnosť. Lotus tiež používa inovatívne výrobné procesy, ako napríklad fyzikálne nanášanie pár (PVD) na kovové povrchy na určitých povrchoch kabíny. Na iných častiach kabíny sa nachádza Alcantara, látkový polyuretán či koža Nappa.
Interiér však nie je len o udržateľných materiáloch. Systém priestorového zvuku KEF 3D integruje potlačenie hluku pomocou snímačov vibrácií slúžiacich na detekciu pohybu pneumatík a odpruženia. Algoritmy potom generujú „protifázové akustické signály“ cez reproduktory, aby obmedzili rušenie. Štandardne má audiosystém 15 reproduktorov, vrcholná verzia ich však má až 23. Pre vodiča je k dispozícii head-up displej s rozšírenou realitou. Automobil má tiež digitálne zrkadlá a moduly Lidar ako Eletre. Ochudobnený nie je ani spolujazdec, pred ktorým sa tiež nachádza tenký LCD displej.
Ceny
Výroba automobilu prebieha v čínskom Wuhane. Tu vzniká aj model Eletre. Na čínsky trh vstupuje v štyroch verziách. Základná stojí v prepočte 85-tisíc eur, tá najluxusnejšia a najrýchlejšia dokonca až 150-tisíc eur. Ak však k vozidlu pripočítame všetky príplatkové prvky, ktoré sa doň dajú objednať (okrem vyššie spomínaných aj elektricky ovládané dvere, exteriérový karbónový balík, 4-miestne usporiadanie interiéru či kamery namiesto spätných zrkadiel), tak sa dostaneme na sumu 176-tisíc eur. To je však stále menej ako za Porsche Taycan Turbo S, ktoré je nepatrne pomalšie, no v Číne stojí v prepočte až 234-tisíc eur. V Číne sa Emeya bude predávať pod iným názvom, a to ako Lotus Fanhua, čo v preklade znamená rozkvitnutý kvet. Lotus je súčasťou čínskeho koncernu Geely.