Moderné autá plné elektroniky zbierajú o vodičoch a cestujúcich množstvo osobných údajov, ktoré ich výrobcovia neskôr predávajú tretím stranám. Štúdia odhalila, aké všetky typy osobných údajov dokáže moderné auto spracovať.
Prieskum spoločnosti Mozilla Foundation realizovaný medzi 25 svetovými automobilkami odhalil, že vlastníci vozidiel v mnohých prípadoch ani netušia, kde všade a ako o nich autá zbierajú osobné údaje, keďže výrobcovia automobilov od nich len málokedy žiadajú súhlas. Zo záverov prieskumu napríklad vyplýva, že japonský Nissan môže obchodníkom s dátami predať údaje o inteligencii, zdraví či sexuálnej aktivite vodičov a ďalších cestujúcich. Volkswagen zase pomocou nahrávok hovorov z vozidla môže vytvoriť profil jeho majiteľa na účely cielenej reklamy.
„Už nejde len o to predávať autá, aby ste zarobili peniaze. Ide o to, že zbierate dáta a tie potom používate na zarobenie peňazí,“ povedal vedúci prieskumu Jen Caltrider. Množstvo dát, ktoré automobilky zbierajú, je podľa neho „šokujúce“. Moderne vybavené autá ich podľa neho môžu zhromažďovať pomocou senzorov, záznamov zvuku či kamier mieriacich dovnútra vozidla.
Podľa štúdie všetky opýtané značky áut zbierajú príliš veľa osobných údajov. Okrem informácií potrebných na prevádzku vozidla sa zhromažďujú aj podrobnosti o tom, ako ľudia používajú svoje vozidlá, ako rýchlo jazdia, kam idú a podobne. Automobilové spoločnosti tiež získavajú informácie prostredníctvom pripojených služieb používaných v aute, vrátane zdrojov tretích strán od spoločností ako Google či Meta.
Biznis s osobnými údajmi
Spoločnosť Mozilla Foundation je známa najmä prevádzkovaním internetového vyhľadávača Firefox. Vykonáva ale aj prieskumy týkajúce sa ochrany súkromia v digitálnom prostredí. Teraz preverovala politiku ochrany súkromia automobiliek alebo prechádzali aplikácie, ktoré ponúkajú zákazníkom. Prieskum okrem už spomínaných značiek zahŕňal napríklad aj spoločnosti BMW, Fiat, Renault, Toyota či Tesla. Výrobcovia viac ako štyroch pätín skúmaných značiek vozidiel sú podľa prieskumu schopní ponúkať dáta na predaj. Iba Renault a Dacia podľa prieskumu ponúkajú majiteľom možnosť zmazať všetky ich získané dáta. Polovica zo skúmaných výrobcov automobilov tvrdí, že zdieľajú informácie s predstaviteľmi vlády alebo orgánov činných v trestnom konaní v reakcii na súdne príkazy alebo neformálne žiadosti.
Nadácia Mozilla Foundation strávila vyše 600 hodín skúmaním praktík ochrany osobných údajov automobilových značiek a nebola schopná určiť úplný obraz o tom, ako sa údaje spotrebiteľov používajú alebo zdieľajú. Prieskum prebiehal na trhoch v Európe, USA a Južnej Kórei. V Európskej únii síce teoreticky platí vďaka nariadeniu GDPR zrejme najprísnejšia ochrana osobných údajov, avšak automobilov sa podľa Caltridera netýka. „Zdá sa, že autá sa vážne ukryli pred radarom ochrany súkromia, a ja dúfam, že to pomôžeme napraviť. Pretože je to naozaj desivé,“ dodal Caltrider. Automobily dopadli podľa Mozilla Foundation z hľadiska súkromia používateľov najhoršie z viac ako desiatky doteraz skúmaných strojov a technológií. „Z väčšiny áut sa stále viac stáva pojazdné nahrávacie zariadenie. Elektronika, za ktorú vodiči platia väčšie a väčšie peniaze, o nich a pasažieroch zbiera viac a viac údajov,“ povedal agentúre AP expert na technológie a ľudské práva Albert Fox Cahn z Harvardskej univerzity.
Všetky skúmané automobilky získali v prieskume varovný štítok Privacy Not Included, čo znamená, že výrobcovia automobilov odviedli zlú prácu pri správe údajov a poskytovaní ochrany súkromia. Mozilla v skutočnosti zistila, že autá boli hodnotené ako najhoršia kategória produktov, akú kedy recenzovala.