startstop

Konečná pre Ford v Európe? Automobilka k tomu smeruje

Predajňa automobilky, ilustračná fotografia (foto: Ford)

Predajňa automobilky, ilustračná fotografia (foto: Ford)

Prichádza na to, čoho sa všetci obávali. Nemecké automobilky BMW a Mercedes-Benz majú v pláne prejsť na digitálny predaj a zrejme rovnaký osud padne aj na americkú automobilku Ford v Európe.

Online predaj v podaní BMW a Mercedesu nie je každému po chuti. Je síce pekné, že človek si dokáže vyskladať svoje vozidlo priamo z pohodlia domova a potom sa poň iba zastaví v servise, no nič nedokáže nahradiť osobný kontakt s predajcom a konzultantom. Ford však má za „ušami“ toho o čosi viac a zrejme do svojho digitálneho predaja pôjde skôr ako očakával. Dôvodom však je niečo úplne iné.

Od čias Covid-19 sa celý automobilový priemysel otriasa v základoch a vozidlo bude možno čoskoro výsadou iba pre niektorých ľudí. Automobilky museli kompletne prehodnotiť svoje stratégie a plány predaja. Dodávky vozidiel boli chabé, vozidlá meškali, čakacie doby sa pri niektorých automobilkách vyšvihli až na dva roky. Žiaľ, doba sa nám zmenila kompletne, ako sme boli zvyknutí.

Foto: Ford

Ford si však aj počas tohto obdobia v Európe išiel svoju ako keby preddefinovanú líniu. Najskôr boli autá drahé, minimálne elektromobily a teraz sú razom lacnejšie o 10 až 20 tisíc eur. Aj keď sú autá americkej automobilky aktuálne lacnejšie, profit na tom nie je až tak dobre. Automobilka mala svoju stálu klientelu, ktorá sa veľmi rada vracala do staro-nového prostredia. Hlavy automobilky si však zrátali, koľko je dva plus dva a zistili, že toto veľmi spoločnosti neprospieva. Trojnásobná zmena cien v priebehu 6 mesiacov už o niečom hovorí.

Koniec éry?

Manažéri sa tak rozhodli urobiť razantný krok a to, že pokiaľ stálice na trhu sú pre všetkých drahé, tak ich jednoducho vyradia z ponuky. Tým pádom sa uvoľní miesto pre elektrické vozidlá, ktoré sú „trendy“ a v kurze. Ford tak začal brutálnu reštrukturalizáciu a zmeny, ktoré automobilka za svojho pôsobenia ešte nevidela a nepoznala.

Foto: Ford

Šéf európskej divízie Fordu, Martin Sander, uviedol, že Ford určite so zmenami nekončí. Ford má v pláne predávať iba vozidlá, ktoré budú stáť viac ako 30.000 €. Klientela tak bude nútená odísť do konkurenčných značiek. Rozlúčili sme sa už s modelmi Fiesta a Mondeo. Na rad však majú prísť aj niektoré európske dílerstvá. Automobilka jednoducho predáva veľmi málo na to, aby ich „uživila“.

„Naša dílerská sieť je zbytočne veľká,“ uviedol Sander. Je teda viac ako jasné, že niektoré európske dílerstvá čaká koniec. Tým pádom sa zrejme rozhodlo aj o osude značky ako takej. Impérium, pod ktoré spadali značky ako Volvo, Jaguar, či Land Rover, sa čochvíľa stane iba „automobilkou do počtu“. Nechajme sa však prekvapiť, čo do budúcna budeme môcť od Fordu očakávať.

Exit mobile version