Domov SPRÁVY News História autosedačiek – od pletených košíkov až po sedačku s airbagom

História autosedačiek – od pletených košíkov až po sedačku s airbagom

Detské autosedačky majú za sebou relatívne dlhú históriu, aj keď počiatky prevážania detí v aute boli celkom úsmevné a v dnešnej dobe len ťažko predstaviteľné.

S bezpečnosťou nemali prvé autosedačky nič spoločného. Cieľom bolo skôr dostať deti pod kontrolu, aby počas jazdy nemohli nekontrolovateľne loziť po sedadlách. Ich účelom však bolo aj zabezpečiť, aby malí pasažieri sedeli vyššie a mohli tak pozerať von oknom. Deti tak boli v aute pokojnejšie a zaujaté dianím za oknom automobilu. Prvé takéto konštrukcie vznikali v 30. rokoch minulého storočia. Neskôr, samozrejme, vznikali rôzne druhy autosedačiek zamerané skôr na upútanie pozornosti dieťaťa ako na bezpečnosť. Vznikali tak napríklad autosedačky, ktoré mali v sebe zabudovaný volant, klaksón alebo páčku pod volantom pripomínajúcu radenie.

Počiatky autosedačiek

Podľa rôznych zdrojov úplne prvú autosedačku vyvinula spoločnosť Bunny Bear Company, a to v roku 1933. Išlo však skôr o podsedák vyrobený z kovu a kože. Dieťa na ňom sedelo na prednom sedadle a obsahovalo jednoduchý pás na pripútanie dieťaťa. Na prelome 40. a 50. rokov začali vznikať prvé autosedačky s bezpečnostnými popruhmi. Vo výbave ich mal napríklad Tucker 48, ktorý sa ale sériovo nevyrábal. V polovici 50. rokov k vývoju detskej autosedačky prispela španielska značka Seat. Tá vytvorila konštrukciu, ktorá sa zavesila na sedadlo a tvorila ju kovová konštrukcia s koženkovou sedačkou a dvoma bezpečnostnými pásmi, ktoré sa zapínali na hrudi dieťaťa. Tejto autosedačke však chýbala akákoľvek opierka hlavy.

Prelom nastal v roku 1959, keď bezpečnostné pásy začalo sériovo montovať do svojich vozidiel Volvo. Tento vynález sa pripisuje Švédovi Nilovi Bohlinovi, ktorého systém sa skladá z bedrového a diagonálneho pásu a má geometriu v tvare písmena V. Samozrejme, ani ostatné automobilky nemohli zostať pozadu a do centra pozornosti sa čoraz častejšie dostáva ochrana a bezpečnosť najmenších cestujúcich.

O skonštruovanie prvej detskej autosedačky v zmysle, v akom ju poznáme dnes, sa v roku 1962 nezávisle na sebe postarali novinár Jean Ames z Británie a Leonard Rivkin z Colorada. Ames navrhol detskú sedačku proti smeru jazdy a doplnil ju popruhmi pripomínajúcimi traky na nohavice. Autosedačka Rivkina s trubkovým rámom zase naopak, smerovala v smere jazdy a bolo ju možné umiestniť na predné aj zadné sedadlá. Rivkina k výskumu bezpečnosti detí inšpiroval vlastný nepríjemný zážitok. Počas dopravnej nehody jeho dieťa vyletelo zo zadného sedadlo a skončilo vpredu pri nohách jeho manželky. Jeho konštrukcia pozostávala z 5-bodového systému pásov, pričom sedačka sa pripevnila k vozidlu bezpečnostným pásom.

Autosedačky v protismere jazdy

V polovici 60-tych rokov začínalo byť jasné, že pre dieťa je najlepší spôsob jazdiť proti smeru jazdy. Švédsky profesor menom Beril Aldmann sledoval dokument o vesmírnej kapsule Gemini a všimol si, ako sú všetci astronauti v kozmickej lodi otočení dozadu. Navrhol preto svoju vlastnú sedačku chrbtom v smere jazdy a vyvinul tzv. štandard T, čo je prísny súbor pokynov, ktoré udržujú deti otočené proti smeru jazdy až do veku 4 rokov. Tento štandard sa vo Švédsku používa dodnes.

Prvé laboratórne štúdie dokazovali, že používanie detskej autosedačky či iných obdobných zádržných systémov pre deti, znižuje riziko vážneho zranenia alebo úmrtia až o 70 %. Laboratórnych testov sa okamžite chytili úrady a preto súbežne s predstavením prvých produktov firmy The Bobby Mac boli v roku 1971 vydané v USA federálne zákony nariaďujúce najmenej trojbodové pásy pre dieťa a pásy, ktorými sa detská sedačka ukotví k samotnému automobilu. Osemdesiate roky priniesli seriózne nárazové testy autosedačiek, takže ich konštrukcia a bezpečnosť sa neustále zdokonaľovala.

ISOFIX

U nás najznámejší zádržný systém používaný v automobiloch s názvom ISOFIX sa v prvom vozidle objavil v roku 1997. Jeho kľúčovou vlastnosťou je, že umožňuje priame pripojenie autosedačky ku karosérii vozidla, čím sa zvyšuje jej stabilita a bezpečnosť. Tento systém sa skladá z troch hliníkových tyčí, ktoré sú pripevnené ku karosérii a slúžia ako pevný bod uchytenia pre autosedačku. Autosedačka má potom vstupy v tvare háčikov na svojom základe, ktoré sa prichytia na ISOFIX tyče. Výhodou tohto riešenia minimalizácia pohybu autosedačky počas jazdy aj pri náraze vozidla. Treba takisto vyzdvihnúť aj jeho univerzálnosť, pretože môže byť použitý so všetkými autosedačkami od rôznych výrobcov, ktoré sú vybavené ISOFIX vstupmi.

Jednou z posledných zásadných inovácií na poli bezpečnosti detských cestujúcich a autosedačiek, je celotelový airbag v autosedačke určenej pre deti od 15 mesiacov do 6 rokov od spoločnosti Cybex. Airbag je zabudovaný v bezpečnostnom pulte autosedačky, aktivuje sa v prípade nárazu a poskytuje ďalšiu vrstvu ochrany pre dieťa. V prípade nárazu sa airbag nafúkne a vytvorí ochranný vankúš v tvare písmena C, čím absorbuje časť energie z nárazu a znižuje tak riziko zranenia. Airbag je navrhnutý tak, aby sa pri prispôsobil individuálnej veľkosti dieťaťa a zároveň poskytuje zvýšenú ochranu pred bočnými nárazmi.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokToyoty a Renaulty sú drahé, VW ich nevyrába vôbec. Táto značka predáva auto, aké nemá konkurenciu
Nasledujúci článokRenault 4 E-Tech electric: Legenda sa vracia