Domov SPRÁVY Doprava Čaká nás zákaz jazdy v noci? EU pripravuje kontroverzný návrh

Čaká nás zákaz jazdy v noci? EU pripravuje kontroverzný návrh

Európska únia aktuálne diskutuje o nových reguláciách v doprave, ktoré by mohli ovplyvniť milióny vodičov. Cieľom je minimalizovať rizikové faktory a tým zvýšiť bezpečnosť v cestnej premávke a znížiť počet mŕtvych na cestách. Prvý návrh zákona stanovuje významné obmedzenia najmä pre začínajúcich vodičov a starších motoristov.

Výbor Európskeho parlamentu pre dopravu a cestovný ruch minulý týždeň prerokoval novelu smernice o cestnej premávke, ktorá môže mať pre mnohých vodičov značné dopady a aj zvýšené finančné náklady. Návrh je zatiaľ ešte len vo fáze prerokovania a ešte nie je dokončený. Preto nie je isté, že v takejto podobe aj bude schválený. Ak sa tak ale stane, členské štáty ňou budú viazané a musia nové pravidlá implementovať do svojho právneho poriadku. O čom sa teda v EÚ diskutuje?

Mladí by nemohli prekročiť 90 km/h

Predsedníčka spomínaného výboru a spravodajkyňa, francúzska politička Zelených Karima Delli, navrhla v súčasnom návrhu niekoľko kľúčových bodov. Rýchlostné limity na cestách by boli rôzne podľa vekovej skupiny. Pre začínajúcich vodičov by bola obmedzená rýchlosť na 90 km/h. To by prakticky pre nich znamenalo znemožnenie predbiehania na diaľniciach či rýchlostných cestách. Z návrhu nie je známe, ako by bolo toto pravidlo kontrolované. Okrem toho by skúšobné vodičské oprávnenie vyžadovalo novú vodičskú skúšku po skúšobnej dobe.

Pre začínajúcich vodičov by mohol existovať zákaz jazdy v noci. V návrhu sa doslovne uvádza: „Členské štáty môžu stanoviť osobitné pravidlá pre začínajúcich vodičov, aby obmedzili jazdu v noci od polnoci do 6:00.” Prísnejšie sa bude hľadieť aj na seniorov. Návrh stanovuje, že vodičský preukaz bude platný len sedem rokov od veku 60 rokov, päť rokov od veku 70 rokov a dva roky od veku 80 rokov. Starší motoristi by si potom po každom období museli vodičský preukaz obnovovať na vlastné náklady, pričom súčasťou každého procesu by boli rozsiahle lekárske a psychologické vyšetrenia.

ssangyong-torres-evx
Foto: Jakub Šuplata
Vodičáky skupiny B+ na autá ťažšie ako 1,8 tony

Ďalšia zmena by mala vplyv na milióny vodičov. Zaviedol by sa nový hmotnostný limit pre vodičské preukazy. Podľa návrhu by mal pre všetky vodičské oprávnenia na autá skupiny B platiť hmotnostný limit 1 800 kilogramov (v súčasnosti 3 500 kg) v kombinácii s maximálnou rýchlosťou 110 km/h. Ľudia, ktorí chcú jazdiť na väčších vozidlách, by si museli zaobstarať vlastný vodičský preukaz skupiny „B+“, ktorý by bol k dispozícii len osobám starším ako 21 rokov a to po 2 rokoch šoférovania. Cieľom navrhovaného nariadenia je najmä sťažiť alebo dokonca znemožniť riadenie SUV a veľkých vozidiel do 21 rokov. Nové pravidlá by sa však týkali len vydávania nových vodičských oprávnení. Motoristi, ktorí už vlastnia vodičák, by sa riadili podľa starých pravidiel.

Návrh obsahuje aj ďalšie zmeny, ako napríklad celoeurópsku štandardizáciu pokút alebo zjednotenie maximálnej povolenej rýchlosti na diaľniciach na 130 km/h. Reakcie ostatných politických skupín na návrh sú zatiaľ nejasné, pretože niektorým sa zdá navrhovaný zákon príliš ďalekosiahly.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJAutoBild
Predchádzajúci článokOfenzíva nekončí, VW predstaví ďalšie elektrické SUV
Nasledujúci článokSubaru Outback s naftovým šesťvalcom od Mazdy?