startstop

Aston Martin Valhalla sa približuje produkcii, čo o ňom vieme?

Aston Martin Valhalla

Aston Martin Valhalla | Foto: Aston Martin

Menší súrodenec hyperšportu Aston Martin Valkyrie sa postupne chystá na scénu. Prvý prototyp by mal jazdiť na cestách už koncom tohto roka.

Hovorí sa o ňom už niekoľko rokov, no doteraz ho na trhu nevidíme. Na mysli máme superšport menom Aston Martin Valhalla, ktorý britská automobilka predstavila už v roku 2019 vo forme prototypu AM-RB 003. Odvtedy však ubehli už 4 roky a produkčnú verziu sme doteraz nevideli. To by sa však čoskoro malo zmeniť. Prvý plne funkčný prototyp by mal byť na cestách do konca tohto roka s vidinou odštartovania sériovej výroby v 2024.

Skúsenosti z F1

Rovnako ako pri modeli Valkyrie, aj tu hrali veľkú rolu skúsenosti značky z F1. „Pre výrobcu automobilov je veľkou výhodou mať prístup k jedinečným zručnostiam a znalostiam tímu Formule 1,” povedal Claudio Santoni, technický riaditeľ Aston Martin Performance Technologies. „Inžinieri F1 neustále posúvajú hranice v snahe dosiahnuť väčšiu výkonnosť a vyvinuli nástroje na rýchle riešenie problémov. Vďaka týmto znalostiam “vo vlastnej réžii” môžeme bezproblémovo preniesť skúsenosti z F1 do vývoja cestných vozidiel.”

Foto: Aston Martin

Rozmeňme si to trošku na drobné. Pri vývoji Valhally hrali podobne ako v F1 veľmi dôležitú rolu simulácie. Automobilka uvádza, že až 90 % dynamických vlastností a nastavení vozidla pochádza zo simulácií a len 10 % z reálneho testovania. Teda jav, ktorý už dlhé roky pozorujeme aj v kráľovnej motoršportu. Veľkú porciu simulácií má na svedomí aj aerodynamika. Jej kľúčovým prvkom je podlaha, ktorá je zodpovedná za väčšinu prítlačnej sily vozidla. V kombinácii s viacerými plne aktívnymi aerodynamickými prvkami (ako vzadu tak aj vpredu) ponúkne Valhalla prítlak až vyše 600 kg pri rýchlosti 240 km/h.

Formula 1 mala vplyv aj pri návrhu jazdeckého posedu, ktorý vychádza z pretekárskeho monopostu. Teda sedačka v miernom záklone a vyvýšené uloženie pedálov, vďaka čomu má vodič pocit, že v aute skôr leží než sedí. Cieľom totiž bolo vytvoriť jazdeckú polohu orientovanú na výkonnosť, no zároveň aj zachovať určitý komfort, nakoľko pôjde o auto na bežné cesty.

Foto: Aston Martin
A čo pohon?

Nuž, ani v tejto oblasti Aston Martin Valhalla nesklame. Pôvodne mal dostať motor V6 s hybridným systémom, no v roku 2021 automobilka ohlásila, že nakoniec dostane o 2 valce viac, teda agregát V8. Konkrétne pôjde o 4,0-litrový motor s dvoma turbami, ktorý bol skonštruovaný špeciálne pre toto vozidlo s plochým kľukovým hriadeľom. Sekundovať mu však bude až trojica elektromotorov – dva uložené vpredu a jeden integrovaný do prevodovky. Systémový výkon by sa mal dostať na hranicu 1 000 koní, no presné čísla Aston Martin nateraz neprezradil.

Zaujímavosťou však je, že Valhalla nebude mať v prevodovke pre úsporu hmotnosti spiatočku. Reverzný chod totiž budú zabezpečovať predné elektromotory a pri cúvaní tak z nej bude len predokolka.

Aston Martin Valhalla bude po súrodencovi Valkyrie a Mercedese-AMG One ďalším pekelne rýchlym autom, ktoré bude vychádzať zo sveta F1. Značka navyše tvrdí, že jej cieľom je vytvoriť superšport, ktorý stanový nové štandardy v oblasti výkonnosti, dynamiky a jazdného pôžitku.

Celkovo vznikne 999 kusov, pričom cenovka by mala presahovať 750-tisíc eur. Ak časové plány Aston Martinu vyjdú, produkcia by sa mala spustiť už budúci rok.

Exit mobile version