Bývalý americký prezident Donald Trump, ktorý sa v najbližších voľbách bude opäť uchádzať o post hlavy štátu, včera na zhromaždení v Detroite vyhlásil, že elektrické vozidlá sú „príliš drahé“ a „nechodia dostatočne ďaleko“.
Automobilový priemysel oznámil investície do elektromobilov vo výške viac ako 100 miliárd dolárov. Tým sa už teraz vytvorilo v USA vyše 100 000 nových pracovných miest. Pozície zamestnancov však môžu byť ohrozené, pokiaľ by Donald Trump získal druhý prezidentský mandát, informuje CNN.
Predaj elektromobilov v USA síce rastie, ale zďaleka nie tak rýchlo, ako by si to predstavovali automobilky či súčasná vládna garnitúra prezidenta Bidena. Podľa Cox Automotive mali elektromobily podiel z predaja za minulý kvartál len 7,2 %, čo je nárast z 5,7 % v rovnakom období pred rokom. Samotný organický dopyt pravdepodobne nestačí na ospravedlnenie masívnych investícií automobiliek do technológie elektromobilov.
Bidenova agentúra na ochranu životného prostredia presadzuje, aby elektromobily tvorili do roku 2032 až dve tretiny nových áut predaných v USA, a to rôznymi stimulmi či dotáciami. S tými rátajú aj výrobcovia automobilov. Pokiaľ by sa rast predaja elektromobilov zastavil, pre automobilky by to malo fatálne následky. „Možnosť náhleho posunu [politiky] by bola pre priemysel dosť šokujúca,“ povedal pre CNN Barry Rabe, profesor verejnej politiky a environmentálnej politiky na University of Michigan. “Neviem si predstaviť, že toto odvetvie sa bude musieť prispôsobovať vládnej politike každé štyri alebo osem rokov.“
Gól do vlastnej siete?
A hoci samotný Trump môže elektromobily vnímať negatívne, faktom je, že mnohí zákonodarcovia v jeho strane na týchto investíciách zarábajú a vítajú postupnú adopciu elektromobilov. Viac ako polovica nových projektov čistej energie oznámených od zákonu IRA sa nachádza v štátoch a okresoch s vysokou podporou republikánov. Napríklad Georgia je domovom veľkých tovární Hyundai, Kia či Rivian. Republikánsky guvernér štátu Brian Kemp sa zaviazal urobiť z Georgie „hlavné mesto elektrickej mobility“ krajiny. V Georgii, Južnej Karolíne či Alabama budujú ďalšie továrne či baterkárne výrobcovia ako Nissan alebo Mercedes-Benz.
Zákon demokratov o znižovaní inflácie (IRA) zahŕňal miliardy dolárov vo vládnych pôžičkách pre automobilky na financovanie ich plánov na vybudovanie závodov na batérie. Spotrebitelia môžu v prípade kúpy elektromobilu vyrobeného v USA získať späť až 7 500 dolárov na daňových úľavách. Tieto stimuly sú navrhnuté tak, aby znížili náklady na nákup aj výrobu elektromobilov v USA. Na financovanie výstavby siete nabíjacích staníc federálna vláda pritom vyčlenila balík 7,5 miliardy dolárov.
Niet cesty späť
Pokiaľ by prípadná administratíva Donalda Trumpa zrušila tieto dotácie, tradičné americké automobilky by sa podľa odborníkov stali voči Tesle či čínskym automobilkám nekonkurencieschopné. „V technológii batérií sme pozadu. Ak si chceme udržať konkurencieschopnosť v tomto odvetví, musíme investovať, aby sme dosiahli zisky a dobehli zaostávanie,“ povedal Jon McNeill, spoluzakladateľ DVx Ventures a bývalý prezident spoločnosti Tesla. McNeill je členom predstavenstva General Motors. „Ak poľavíme, môžeme sa tohto priemyslu vzdať. A to nebude dobré pre žiadneho Američana,“ dodal McNeill.
Trump sa počas svojho pôsobenia v Bielom dome neraz dostal do konfliktu s automobilkami. Počas svojho výkonu funkcie Trump pozdvihol automobilový priemysel tým, že navrhol nahradiť palivové štandardy Obamovej éry plánom, ktorý požadoval podstatne nižšie ročné zvýšenie. Trump tiež zmiernil predpisy týkajúce sa znečistenia ovzdušia a najazdených kilometrov. Výrobcovia automobilov však Trumpovi odporovali a súhlasili s tým, že budú spĺňať prísnejšie normy stanovené Kaliforniou a nie pravidlá Trumpovej administratívy.
Teraz Trump chce, aby sa akékoľvek zvýhodňovanie elektromobilov zastavilo. Včera v Detroite pri prehliadke závodu na výrobu batérií povedal, že Amerika nepotrebuje produkty, ktoré továreň vyrába. Elektrické vozidlá dokonca označil za hoax a vyhlásil, že „všetky tieto autá sa budú vyrábať v Číne“. Trump tvrdí, že elektromobily zničia americký automobilový priemysel a zabijú pracovné miesta.
Prežijú elektromobily prípadné zrušenie dotácií?
Trump sa zaviazal zvrátiť nové ambiciózne pravidlá Agentúry na ochranu životného prostredia, ktoré by mohli vyžadovať, aby elektrické vozidlá tvorili do roku 2032 až dve tretiny nových áut predaných v USA. Ak by sa Trump stal opätovne prezidentom, spotrebiteľom by výrazne sťažil prístup k spomínaným daňovým úľavám. Záujem o elektromobily by sa tým pádom razom zastavil. Trumpove návrhy by mohli podkopať investície amerických spoločností do elektromobilov a odovzdať kontrolu nad čoraz väčšou budúcnosťou elektromobilov zahraničným výrobcom.
Vývoj vo Veľkej Británii však ponúka ukážku toho, ako sa americké automobilky môžu postaviť proti akémukoľvek úsiliu Trumpa spomaliť prechod na EV. Britská vláda totiž nedávno uviedla, že odloží zákaz predaja nových benzínových a naftových áut o päť rokov, (z roku 2030 na rok 2035), čo nahnevalo výrobcov automobilov, ktorí varovali, že tento krok podkope snahy odvetvia prejsť na elektrické vozidlá. Zvlášť negatívne sa k tomuto rozhodnutiu postavil Ford. „Naše podnikanie potrebuje od vlády Spojeného kráľovstva tri veci: ambície, odhodlanie a konzistentnosť. Uvoľnenie v roku 2030 by podkopalo všetky tri,“ uviedla vo vyhlásení predsedníčka britského Fordu Lisa Brankinová. Aj koncern Volkswagen podľa správy agentúry Reuters požaduje jasný a spoľahlivý regulačný rámec, ktorý vytvorí istotu trhu a dôveru spotrebiteľov. Koncern Stellantis na margo zrušenia zákazu predaja spaľovacích motorov v roku 2030 uviedol, že je odhodlaný dosiahnuť 100 % nulový predaj nových spaľovacích áut a dodávok v Spojenom kráľovstve do konca dekády.