Cesta SUV sa pomaly, ale isto blíži k dosiahnutiu vrcholu, stále väčšie a silnejšie kúsky nás nútia k zamysleniu, kde sú hranice. BMW ich opäť prekonalo s modelom XM, no nie je to už príliš?
Odvaha v Mníchove rozhodne nechýba. To, čo mnohým fanúšikom prišlo ako chaotické hľadanie správneho dizajnu, bol v skutočnosti dokonale premyslený ťah. BMW nás postupne pripravovalo na novú generáciu vizuálnej identity svojich vozidiel. Kým Mercedes razí cestu postupnej evolúcie a Audi skôr tápe v minulosti, BMW ide odvážne vpred. Nie každému sa nový dizajn páči. Je to pochopiteľné, na zmenu si treba zvyknúť a vyhovieť každému sa tiež nedá. Dnes už obľúbená vertikálna maska chladiča v úvode zožala obrovskú kritiku. Dizajn nie je jedinou zásadnou zmenou v smerovaní značiek ako takých, kľúčový je prechod na elektromobilitu, znižovanie emisií a dôraz na udržateľnosť. Napriek tomu sme svedkami stále väčších SUV. BMW však stále ponúka manuál, šesťvalec v kompaktných modeloch či osemvalec bez plug-in hybridu. Nezastavilo sa ani pri X5 M a s BMW XM posunulo latku na úroveň Lamborghini Urus.
Okázalé
Keď stojíte pred novým XM, uvedomíte si, ako obrovské v skutočnosti vlastne je. Nielen maska, kolesá či prakticky celá silueta. Veď už v základe dostanete 21-palcové disky, no nami testovaný kúsok stál na majestátnych 23-kách. Osobne, musím uznať, že sa mi XM páči, aj keď zadné partie pôsobia trochu disproporčne, ako by ich niekto odflákol. Zlatý akcent prítomný nielen na prvkoch karosérie, ale aj diskoch kolies, dotvára jedinečný vzhľad. Spoločne s podsvietenou maskou chladiča, štvoricou koncoviek výfuku a klokotom osemvalca, sa stanete neprehliadnuteľným.
Interiér pôsobí ešte okázalejšie, vyslovene maskulentne. Všade prítomná koža v kombinácii s alcantarou a karbónovými dekormi. Samotná architektúra je pritom dobre známa a predstavuje akési zachovanie tradičných hodnôt interiéru. Všetko má svoje miesto a je intuitívne rozložené. Zbytočne sa neexperimentovalo s rôznymi dotykovými ovládačmi. Aj keď panel klimatizácie tu nenájdete, čo je trochu škoda. Koža na palubnej doske pôsobí nesmierne ťažko, podobne ako na starých modeloch Lamborghini. To isté platí aj o sedačkách, tie predstavujú ideálny pomer medzi komfortom a dobrým bočným vedením.
Vzadu je situácia mierne odlišná, konštruktéri dbali na komfort a tak tu nájdeme pomerne pohodlnú zadnú lavicu. Dokonca sa nezabudlo ani na dvojicu vankúšikov. Ak sa však máme pozerať na zadnú časť ako na luxusné miesto, chýba nám tu hneď niekoľko vychytávok, vrátane elektrického ovládania sedadiel. Absolútnym klenotom je strop, a to doslova. Panoramatické okno nahradila výplň so štruktúrou hrán a prelisov. Nádhernú hru svetla uvidíte v noci, kedy sa bočné farebné ambientné osvetlenie láme o štruktúru stropu a vytvára ozajstné umelecké dielo.
Nemožné sa stalo skutočným
Ak by ste niekomu v minulosti povedali, že 2,8 tony vážiace auto bude produkovať 653 koní a 800 Nm, pravdepodobne by si myslel, že máte načipovaný traktor a nie SUV, ktoré na stovku zrýchli za 4,3 sekundy. To všetko s prívlastkom M! Barbarstvo? Nie, skôr odpoveď na dopyt trhu. Konkurenciou pre BMW XM totiž nie je divízia AMG či RS, ale Urus. Výkon tohto auta je tak šialený, že ho jednoducho musíte zažiť. Áno, sú aj výkonnejšie autá, no v podobnej veľkosti a hmotnostnej kategórii ich veľa nie je.
Vidlicový osemvalec je skvelým a dobre známym motorom z dielne BMW. V prípade modelu XM je doplnený o plug-in hybridnú sústavu, ktorá mu dodáva okamžitý krútiaci moment spoločne s dávkou extra výkonu navyše a čisto elektrický dojazd na úrovni 80 kilometrov. Ak sa držíte na uzde… Bohužiaľ, musíme vysloviť aj slová kritiky k naladeniu pohonnej sústavy ako celku. Najmä pri vybitom akumulátore a unáhlených požiadavkách na plynovom pedále sa auto správa chaoticky. Mierne zaváhania systému, ktorý sa rozhoduje, či použije elektromotor alebo rovno spaľovák, sú pri takomto aute nežiadúce. Síce sa tak deje iba pri úvodných rozbehoch, no zamrzí to. Naopak, pod tlakom je auto ochotné vydať zo seba maximum, a to za každú cenu.
Nie je to príliš?
BMW XM má neuveriteľnú charizmu, šialený výkon, dávku mužnosti a je pravdepodobne prvým a posledným podobným počinom automobilky. Má teda potenciál stať sa vyhľadávaným, ba priam raritným kúskom. Obzvlášť vo verzii RED LABEL, ktorá nás ohromí ešte vyšším výkonom. Je to auto, pri ktorom sú otázky o jeho zmysle úplne zbytočné. Jednoducho, buď ho chcete alebo nie.
TECHNICKÉ ÚDAJE | BMW XM |
Usporiadanie a počet valcov | V8 |
Zdvihový objem | 4 395 cm3 + elektromotor |
Max. systémový výkon | 480 kW / 653 k |
Max. krútiaci moment | 800 Nm |
Palivo | Benzín |
Pohon | 4WD |
Prevodovka | 8-stupňový automat |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 5 110 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 2 005 mm |
Výška | 1 755 mm |
Rázvor náprav | 3 105 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 785 kg |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 4,3 s |
Objem bat. priestoru | 527 l |
SPOTREBA (počas testu) | |
Elektromotor | |
Kombinovaná: | 30,9 kWh / 100 km |
Benzínový motor | |
Mesto | 15,5 l/100 km |
Diaľnica | 11,9 l/100 km |
Okresky | 10,6 l/100 km |
Kapacita akumulátora brutto | 27,5 kWh |
Dojazd na elektrickú energiu | 85 km |
Maximálny nabíjací výkon | 7,4 kW |
Doba nabíjania 0 – 100% | 6+ hod. |
Doba nabíjania 20 – 80% | 4 hod. |
CENA | |
Základná cena modelu | 171 450 € |
Cena testovanej verzie | 187 697 € |