Domov SPRÁVY News Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV s Wankelom: cena a výbava

Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV s Wankelom: cena a výbava

Foto: Mazda

Japonské automobilky to s elektromobilmi v Európe zatiaľ príliš nepreháňajú. Sústredia sa skôr na hybridy. Podobne ako napríklad Honda s modelom e, aj Mazda uviedla na trh elektromobil, ktorý zaujme len veľmi špecifickú klientelu. Mazda MX-30 však teraz prichádza na cesty aj ako plug-in hybrid s rotačným motorom a my už vieme, za koľko sa bude na Slovensku predávať.

Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV, ako znie celé meno tohto vozidla, bolo jedno vôbec z prvých nových áut roka 2023. Čisto elektrická verzia je zaujímavo navrhnutým autom s dverami otvárajúcimi sa proti sebe, avšak aj s jednou nepríjemnou vlastnosťou – krátkym dojazdom. V skutočnom svete s týmto hravým elektromobilom sotva prejdete viac ako 100 kilometrov na jedno nabitie. Mazda MX-30 používajúca spaľovací Wankelov motor by tento problém mohla konečne vyriešiť.

Mazda MX-30
Foto: Mazda
Plug-in s veľkou nádržou

Vozidlo používa batériu s kapacitou 17,8 kWh, čo je cca polovica hodnoty z čisto elektrickej verzie. Vďaka tomu má MX-30 papierovo elektrický dojazd 85 km. To by malo stačiť na každodenné jazdenie za prácou a povinnosťami, no generátor elektrickej energie v podobe spaľovacieho motora robí vozidlo komplexnejším a lepšie využiteľným aj na dlhšie trasy.

Foto: Mazda

Podobne ako napríklad v prípade hybridného pohonu Nissan e-Power, spaľovací motor v MX-30 neslúži na poháňanie kolies, ale iba na vytváranie elektrickej energie. Tú potom elektromotor zužitkuje na pohon automobilu. Rozdielom medzi spomínaným pohonom e-Power je však ten, že Mazda MX-30 je vybavená väčšou batériou, ktorú je možné dobíjať aj z externej elektrickej siete.

Mazda MX-30 je kompaktné vozidlo, takže aj plug-in hybridná pohonná sústava musela byť priestorovo nenáročná. Aj preto siahli v Mazde po riešení s využitím rotačného motora. Tento motor produkuje porovnateľný výkon ako klasický benzínový motor, je však oveľa kompaktnejší. Wankelov motor je tak zaobalený spolu s generátorom a elektromotorom v priestore pod prednou kapotou. Menšia batéria a kompaktná pohonná jednotka umožnili inštaláciu relatívne objemnej benzínovej nádrže. Kým plug-in hybridy zvučných európskych značiek používajú len 35 alebo 40-litrové nádrže, do Mazdy MX-30 natankujete až 50 litrov paliva. Z prehliadaného elektromobilu sa tak razom stáva výnimočný plug-in hybrid s vysokým celkovým dojazdom.

Mazda MX-30
Foto: Mazda
Plug-in bez zľavy aj bez príplatku

Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV disponuje kompatibilitou s normálnym 2- alebo 3-fázovým striedavým nabíjaním i rýchlym jednosmerným nabíjaním. Navyše, s elektromotorom s výkonom 125 kW (170 koní) poskytuje dokonca o niečo lepšie dynamické vlastnosti ako čisto elektrická MX-30.

Technické údaje Mazda MX-30 EV R-EV (plug-in)
Výkon (k) 145 170
Krútiaci moment (Nm) 265 260
Kapacita batérie (kWh) 35,5 17,8
Hmotnosť batérie (kg) 310 188
0-100 km/h (s) 9,7 9,1
Max. rýchlosť (km/h) 140 140
Spotreba (kWh/100 km) 19 17,5
Hmotnosť (kg) 1645 1645
Základná cena (€) 37.690 37.690

Základná cena oboch automobilov je rovnaká – 37.690 €. Základná výbava Prime-line obsahuje napríklad 18-palcové kolesá, 7-palcový digitálny tachometer, 8,8-palcový displej multimediálneho systému, kožou potiahnutý volant, 5 airbagov, adaptívny tempomat, systém monitorovania mŕtveho uhla, systém rozpoznávania dopravných značiek, systém jazdy v jazdnom pruhu, automatické prepínanie diaľkových svetiel, predné a zadné parkovacie senzory alebo audiosystém s 8 reproduktormi.

Mazda MX-30
Foto: Mazda

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3.9 / 5. Počet hodnotení 15

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJMazda
Predchádzajúci článokViete, kedy treba vymeniť olej alebo chladiacu kvapalinu?
Nasledujúci článokChlapi, toto auto kúpite iba do Vianoc, potom zmizne z trhu

2 COMMENTS

    • Málokto s týmto autom už jazdil v premávke, tak preto máte pocit, že o tom nikto nepíše. Mazda udáva dojazd na jedno nabitie a natankovanie 680 km. Na internete sme našli prvé jazdné dojmy od kolegov z auto.cz – záleží aj od toho, v akom režime jazdíte. Pretože aj keď batéria nie je úplne vybitá, auto sa prepne do hybridného režimu a na doplnenie energie používa spaľovací motor. Spotreba tak pokojne môže byť 3 l/100 km ale aj 10 l/100 km, prípadne viac. Záleží od toho, v akom prostredí auto používate. Každopádne, za normálnych okolností by dojazd auta mal byť okolo 600 km. Na porovnanie, napríklad taký Mercedes GLA 250e má iba 35-litrovú nádrž.

Comments are closed.