Japonské automobilky to s elektromobilmi v Európe zatiaľ príliš nepreháňajú. Sústredia sa skôr na hybridy. Podobne ako napríklad Honda s modelom e, aj Mazda uviedla na trh elektromobil, ktorý zaujme len veľmi špecifickú klientelu. Mazda MX-30 však teraz prichádza na cesty aj ako plug-in hybrid s rotačným motorom a my už vieme, za koľko sa bude na Slovensku predávať.
Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV, ako znie celé meno tohto vozidla, bolo jedno vôbec z prvých nových áut roka 2023. Čisto elektrická verzia je zaujímavo navrhnutým autom s dverami otvárajúcimi sa proti sebe, avšak aj s jednou nepríjemnou vlastnosťou – krátkym dojazdom. V skutočnom svete s týmto hravým elektromobilom sotva prejdete viac ako 100 kilometrov na jedno nabitie. Mazda MX-30 používajúca spaľovací Wankelov motor by tento problém mohla konečne vyriešiť.
Plug-in s veľkou nádržou
Vozidlo používa batériu s kapacitou 17,8 kWh, čo je cca polovica hodnoty z čisto elektrickej verzie. Vďaka tomu má MX-30 papierovo elektrický dojazd 85 km. To by malo stačiť na každodenné jazdenie za prácou a povinnosťami, no generátor elektrickej energie v podobe spaľovacieho motora robí vozidlo komplexnejším a lepšie využiteľným aj na dlhšie trasy.
Podobne ako napríklad v prípade hybridného pohonu Nissan e-Power, spaľovací motor v MX-30 neslúži na poháňanie kolies, ale iba na vytváranie elektrickej energie. Tú potom elektromotor zužitkuje na pohon automobilu. Rozdielom medzi spomínaným pohonom e-Power je však ten, že Mazda MX-30 je vybavená väčšou batériou, ktorú je možné dobíjať aj z externej elektrickej siete.
Mazda MX-30 je kompaktné vozidlo, takže aj plug-in hybridná pohonná sústava musela byť priestorovo nenáročná. Aj preto siahli v Mazde po riešení s využitím rotačného motora. Tento motor produkuje porovnateľný výkon ako klasický benzínový motor, je však oveľa kompaktnejší. Wankelov motor je tak zaobalený spolu s generátorom a elektromotorom v priestore pod prednou kapotou. Menšia batéria a kompaktná pohonná jednotka umožnili inštaláciu relatívne objemnej benzínovej nádrže. Kým plug-in hybridy zvučných európskych značiek používajú len 35 alebo 40-litrové nádrže, do Mazdy MX-30 natankujete až 50 litrov paliva. Z prehliadaného elektromobilu sa tak razom stáva výnimočný plug-in hybrid s vysokým celkovým dojazdom.
Plug-in bez zľavy aj bez príplatku
Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV disponuje kompatibilitou s normálnym 2- alebo 3-fázovým striedavým nabíjaním i rýchlym jednosmerným nabíjaním. Navyše, s elektromotorom s výkonom 125 kW (170 koní) poskytuje dokonca o niečo lepšie dynamické vlastnosti ako čisto elektrická MX-30.
Technické údaje Mazda MX-30 | EV | R-EV (plug-in) |
Výkon (k) | 145 | 170 |
Krútiaci moment (Nm) | 265 | 260 |
Kapacita batérie (kWh) | 35,5 | 17,8 |
Hmotnosť batérie (kg) | 310 | 188 |
0-100 km/h (s) | 9,7 | 9,1 |
Max. rýchlosť (km/h) | 140 | 140 |
Spotreba (kWh/100 km) | 19 | 17,5 |
Hmotnosť (kg) | 1645 | 1645 |
Základná cena (€) | 37.690 | 37.690 |
Základná cena oboch automobilov je rovnaká – 37.690 €. Základná výbava Prime-line obsahuje napríklad 18-palcové kolesá, 7-palcový digitálny tachometer, 8,8-palcový displej multimediálneho systému, kožou potiahnutý volant, 5 airbagov, adaptívny tempomat, systém monitorovania mŕtveho uhla, systém rozpoznávania dopravných značiek, systém jazdy v jazdnom pruhu, automatické prepínanie diaľkových svetiel, predné a zadné parkovacie senzory alebo audiosystém s 8 reproduktormi.