startstop

Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV s Wankelom: cena a výbava

Foto: Mazda

Japonské automobilky to s elektromobilmi v Európe zatiaľ príliš nepreháňajú. Sústredia sa skôr na hybridy. Podobne ako napríklad Honda s modelom e, aj Mazda uviedla na trh elektromobil, ktorý zaujme len veľmi špecifickú klientelu. Mazda MX-30 však teraz prichádza na cesty aj ako plug-in hybrid s rotačným motorom a my už vieme, za koľko sa bude na Slovensku predávať.

Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV, ako znie celé meno tohto vozidla, bolo jedno vôbec z prvých nových áut roka 2023. Čisto elektrická verzia je zaujímavo navrhnutým autom s dverami otvárajúcimi sa proti sebe, avšak aj s jednou nepríjemnou vlastnosťou – krátkym dojazdom. V skutočnom svete s týmto hravým elektromobilom sotva prejdete viac ako 100 kilometrov na jedno nabitie. Mazda MX-30 používajúca spaľovací Wankelov motor by tento problém mohla konečne vyriešiť.

Foto: Mazda
Plug-in s veľkou nádržou

Vozidlo používa batériu s kapacitou 17,8 kWh, čo je cca polovica hodnoty z čisto elektrickej verzie. Vďaka tomu má MX-30 papierovo elektrický dojazd 85 km. To by malo stačiť na každodenné jazdenie za prácou a povinnosťami, no generátor elektrickej energie v podobe spaľovacieho motora robí vozidlo komplexnejším a lepšie využiteľným aj na dlhšie trasy.

Foto: Mazda

Podobne ako napríklad v prípade hybridného pohonu Nissan e-Power, spaľovací motor v MX-30 neslúži na poháňanie kolies, ale iba na vytváranie elektrickej energie. Tú potom elektromotor zužitkuje na pohon automobilu. Rozdielom medzi spomínaným pohonom e-Power je však ten, že Mazda MX-30 je vybavená väčšou batériou, ktorú je možné dobíjať aj z externej elektrickej siete.

Mazda MX-30 je kompaktné vozidlo, takže aj plug-in hybridná pohonná sústava musela byť priestorovo nenáročná. Aj preto siahli v Mazde po riešení s využitím rotačného motora. Tento motor produkuje porovnateľný výkon ako klasický benzínový motor, je však oveľa kompaktnejší. Wankelov motor je tak zaobalený spolu s generátorom a elektromotorom v priestore pod prednou kapotou. Menšia batéria a kompaktná pohonná jednotka umožnili inštaláciu relatívne objemnej benzínovej nádrže. Kým plug-in hybridy zvučných európskych značiek používajú len 35 alebo 40-litrové nádrže, do Mazdy MX-30 natankujete až 50 litrov paliva. Z prehliadaného elektromobilu sa tak razom stáva výnimočný plug-in hybrid s vysokým celkovým dojazdom.

Foto: Mazda
Plug-in bez zľavy aj bez príplatku

Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV disponuje kompatibilitou s normálnym 2- alebo 3-fázovým striedavým nabíjaním i rýchlym jednosmerným nabíjaním. Navyše, s elektromotorom s výkonom 125 kW (170 koní) poskytuje dokonca o niečo lepšie dynamické vlastnosti ako čisto elektrická MX-30.

Technické údaje Mazda MX-30 EV R-EV (plug-in)
Výkon (k) 145 170
Krútiaci moment (Nm) 265 260
Kapacita batérie (kWh) 35,5 17,8
Hmotnosť batérie (kg) 310 188
0-100 km/h (s) 9,7 9,1
Max. rýchlosť (km/h) 140 140
Spotreba (kWh/100 km) 19 17,5
Hmotnosť (kg) 1645 1645
Základná cena (€) 37.690 37.690

Základná cena oboch automobilov je rovnaká – 37.690 €. Základná výbava Prime-line obsahuje napríklad 18-palcové kolesá, 7-palcový digitálny tachometer, 8,8-palcový displej multimediálneho systému, kožou potiahnutý volant, 5 airbagov, adaptívny tempomat, systém monitorovania mŕtveho uhla, systém rozpoznávania dopravných značiek, systém jazdy v jazdnom pruhu, automatické prepínanie diaľkových svetiel, predné a zadné parkovacie senzory alebo audiosystém s 8 reproduktormi.

Foto: Mazda
Exit mobile version