Skupina B majstrovstiev sveta v rally je pojem, ktorý bude navždy rezonovať medzi fanúšikmi motoršportu. Jedno vozidlo, ktoré môžeme označiť za definíciu skupiny B, si aktuálne hľadá svojho majiteľa. Etalón tejto triedy, Ford RS200, tak môže byť napríklad aj váš.
Trúfnem si konštatovať, že nemusíte sa radiť medzi tých najväčších nadšencov motoršportu a aj napriek tomu budete vedieť, čo znamenala ešte v 80. rokoch pomyselná Skupina B v rámci rally. Skupina B posúvala hranice automobilizmu, prinášala tvrdé zápolenie na trati a na mieru postavené špeciály. Tieto automobily skutočne prinášali na svoju dobu inovácie a ponúkli aj fascinujúcu dynamiku. Ford RS200 bol neodmysliteľnou súčasťou tohto príbehu.
Jean Todt ako vizionár
Vo všetkom má prsty niekdajší prezident celej F1, predtým aj šéf tímu Ferrari, ale v počiatkoch konštruktér francúzskeho Peugeotu. Práve on vniesol do Skupiny B svoju genialitu, vizionárstvo, ktoré neskôr zúročoval práve v seriáli F1. Pred jeho vstupom do kolotoča rally patril úspech najmä automobilkám Audi, Opel a Toyota. Todt sa však stal zástancom voľnejších pravidiel a šiel na to iným spôsobom.
Presadzoval koncepciu priamej produkcie pretekárskeho špeciálu. Chcel zahodiť zaužívanú prax použitia produkčného modelu. Jednoducho, mal víziu postaviť pretekársky špeciál od nuly a následne podľa pravidiel FIA z neho odvodiť homologizačnú sériu. Jean Todt tak postavil od nuly vozidlo, ktoré sa tvárilo ako sériové, ale v skutočnosti to bol úplne inak postavený stroj. Svoje ruky k dielu priložil pri modeli s označením Peugeot 205 T16. Dnes sa však pozrieme na inú legendu Skupiny B.

Mike Tyson na kolesách
Ford RS200 sa považoval za to najbrutálnejšie, čo vzniklo v tejto kategórii. Jeho konštruktéri sa ani nijak nesnažili zakrývať, že nejde o sériový model. Všetko na tomto automobile sa podriadilo pretekaniu. Aj preto sa stal tento Ford tak obľúbeným, častokrát sa prirovnával k legende boxu a vyslúžil si prezývku Mike Tyson na kolesách.
Vývoj modelu RS200 rozhodne nebol jednoduchý. Ford sa rozhodol ešte v roku 1983, že ukončí práce na projekte s označením 1700T. Tento projekt predstavoval príliš veľa problémov a komplikácií. Vo Forde sa však pasovali s pochybnosťami, či zahodiť investovaný čas a peniaze. Aj preto sa rozhodli, že svoje skúsenosti použijú na stavbu auta, ktoré dokáže v rally konkurovať automobilkám ako napríklad Audi, Lancia či Peugeot.

Zaujímavé technické riešenia
Pod kapotou mal Ford RS200 radový štvorvalec s objemom 1,8 litra a preplňovalo ho turbo. Motor Ford Cosworth BDT ponúkol podľa tlaku turba výkon v rozmedzí od 350 až po 450 koní. Motor uprostred a prevodovka umiestnená vpredu priniesli lepšie rozloženie váhy a komplexnosť pohonu všetkých kolies. Uprostred auta sa nachádzali dva hriadele. Jeden smeroval od motoru k prevodovke a ten druhý zasa späť k zadnému diferenciálu. Šlo o unikátny koncept tej doby, ktorý rozhodne fungoval.
Nesmieme vynechať ani podvozok. Dvojité lichobežníky na všetkých kolesách spolu s priečnymi stabilizátormi na oboch nápravách. Každé koleso dostalo dva tlmiče a dve pružiny, čo pomáhalo k vynikajúcim jazdným vlastnostiam modelu RS200. Kde však tento model strácal, bol pomer výkonu a váhy. Vozidlo aj napriek použitým laminátovým dielom karosérie nedosiahlo výraznejšie úspechy. Nakoniec si v Skupine B odjazdil Ford iba jednu sezónu, keďže po roku 1985 celú skupinu zrušili.

Chcete ho? Môže byť váš
Na homologizačné účely vzniklo iba 200 kusov modelu RS200. Zo spomínaných 200 kusov však vyniká 24 kusov, ktoré disponujú motorom s označením BDT-E, ktorý má objem 2,1 litra. Tento motor disponoval výkonom na úrovni 420 koní. Ak však turbo zatlačilo 1,6 baru, celkový výkon sa vyšplhal až na 600 koní. A práve takýto model si aktuálne hľadá svojho majiteľa. Ide pravdepodobne o najzachovalejší exemplár, keďže má najazdených iba 596 km. A čo cena? Aktuálna najvyššia ponuka znie na 180.000 dolárov a do konca aukcie zostávajú ešte 3 dni.