Domov SPRÁVY News Tatra Force e-Drive prináša vodíkové riešenie elektromobility

Tatra Force e-Drive prináša vodíkové riešenie elektromobility

Zdroj: Tatra

Česká Tatra chystá predstavenie zaujímavého prototypu. Pôjde o vozidlo s vodíkovými palivovými článkami. Vozidlo dostalo názov Force e-Drive a prinesie zaujímavé technologické riešenie.

Už v najbližších dňoch sa uskutoční v Ostrave konferencia H2 Fórum 2023. Hlavným zámerom tejto udalosti sú vodíkové technológie a ich rozvoj. Práve na tejto udalosti sa rozhodli ľudia z Tatra Trucks predstaviť prototyp vozidla Force e-Drive na tretej generácii podvozku Tatra Force. Dôležitým však je pohon, ktorého základ tvoria vodíkové palivové články.

Force e-Drive
Zdroj: Tatra
Spolupráca sa vypláca

Model Force e-Drive vznikol v spolupráci s viacerými spoločnosťami, medzi ktoré patrí napríklad spoločnosť Devinn, Centrum výskumu Řež, ale aj Vysoká škola chemicko-technologická v Prahe. Tatra chce zostať platným hráčom na najnáročnejších trhoch a preto sa musí uberať cestou vlastného vývoja. Vďaka svojim partnerom dokáže aplikovať pokročilé technológie a inovácie. A práve tento vodíkový projekt má poslúžiť ako skvelý dôkaz kvalitnej spolupráce.

Aktuálne konštruktéri Tatry pracujú aj na ďalších technologických projektoch spojených s modernou mobilitou 21.storočia. Iba nedávno sme mali možnosť vidieť predstavenie vozidla, ktoré disponovalo automatizovaným systémom riadenia. Zhodou okolností automobil zdieľal rovnakú platformu ako model Force e-Drive.

ssangyong-torres-evx
Zdroj: Tatra Trucks
Nezávislé na elektrine

Základ prototypu s vodíkovým pohonom tvorí tretia generácia modelu Tatra Force. Vodíkový model má podvozok s ôsmymi kolesami s centrálnou nosnou rúrou a výkyvnými nezávisle zavesenými polonápravami. Prototyp vznikol ako nákladné vozidlo použiteľné napríklad pri ťažbe s celkovou hmotnosťou na hranici 45 ton. Zámerom bolo otestovať túto technológiu v čo najťažších podmienkach.

Vozidlo je poháňané elektrickou energiou, ale koncepcia mu umožňuje úplnú nezávislosť na externých zdrojoch elektrickej energie. Tatra si takpovediac nosí svoj zdroj energie stále so sebou. Vozidlo disponuje trakčným elektromotorom, dvoma palivovými článkami a trakčnou batériou. Taktiež má aj tlakové nádrže na vodík v plynnom skupenstve. Následne palivové články umožňujú výrobu potrebnej elektrickej energie vďaka chemickej reakcii.

Force e-Drive
Zdroj: Tatra
Kratšie než bežné dobíjanie

Ako výhodu tejto zaujímavej koncepcie môžeme označiť veľmi krátku dobu plnenia nádrž na vodík, rádovo v minútach. V porovnaní s klasickými elektromobilmi tak nepotrebujete toľko času na nabitie batérií z externého zdroja. Tatrovka disponuje trakčným synchrónnym elektromotorom s permanentnými magnetmi. Trvalý výkon dosahuje hodnotu 480 kW, maximálny výkon ešte o 100 kW viac. Krútiaci moment tohto vozidla je 2 300 Nm. 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJTS: Tatra
Predchádzajúci článokTEST Honda CR-V, je lepšia než Kodiaq?
Nasledujúci článokNovinky Dacie na rok 2024: nový Duster aj elektrický crossover