Zdá sa, že si vložili do úst priveľké sústo, ktoré nevedia prehltnúť. Sen o vlastnej automobilke vyrábajúcej elektromobily sa rozplýva. Prvé vozidlá mali začať jazdiť už v tomto roku, no ani termín 2025 nevyzerá reálne.
Značka Izera bola predstavená ešte v roku 2020 počas pandémie covidu pod hlavičkou ElectroMobility Poland (EMP). Za ňou stojí poľská vláda, ide teda o oficiálny projekt Poľska. Doteraz boli zatiaľ odhalené dva prototypy – SUV s označením Z100 a hatchback s názvom T100. Pôvodné plány hovorili o tom, že oba automobily by sa mohli začať vyrábať už v tomto roku. Problémom ale je, že žiadna továreň, kde by tieto autá schádzali z liniek, ešte nikde ani nestojí.
Spoločnosť ElectroMobility Poland bola založená v októbri 2016 ako jeden z projektov vtedy novej vlády Beaty Szydłovej a sponzorovaná Mateuszom Morawieckim. Spoločnosť so súhlasom Úradu pre hospodársku súťaž a ochranu spotrebiteľa založili štyri štátne energetické spoločnosti: PGE Polska Grupa Energetyczna SA, Energa SA, Enea SA a Tauron Polska Energia SA. Každý z nich nadobudol 25 % základného imania. Vznik tohto subjektu mal za následok pokles akcií týchto spoločností na poľskej burze.
Spolupráca s Geely
V roku 2022 projekt Izera nadviazal spoluprácu s čínskym koncernom Geely. Poľské elektromobily mali využívať jeho podvozkovú platformu SEA. Na nej stojí napríklad Smart #1. Jej hlavnou výhodou je obrovská modularita, pretože rovnako dobre môže poslúžiť pre vozidlá typu Citroen Ami, ako aj pre limuzíny typu BMW radu 7. Súčasťou spolupráce bol aj kompletný prístup ku komponentom SEA ako elektronika a elektromotory. Batérie však mali vyvinúť Poliaci sami.
Doteraz bolo do projektu preinvestovaných približne 110 miliónov eur, ktoré pochádzali z vreciek daňových poplatníkov. Kritici projektu argumentovali, že štátne projekty by sa v čase krízy mali skôr obmedzovať ako podporovať a logiku nevideli ani v skutočnosti, že drvivá väčšina elektriny v krajine pochádza z uhoľných elektrární. Médiá preto niekedy posmešne nazývali automobily ako prvé elektromobily na uhlie.
Negatívne stanovisko úradov
Konzorcium ElektorMobility Poland pred niekoľkými dňami oznámilo, že nadobudlo pozemok, na ktorom by sa mal postaviť nový závod. No keďže závod ešte ani nestojí, začiatok produkcie v roku 2025 je skôr utópiou. Výstavba by navyše zhltla ďalšie desiatky miliónov eur a návratnosť investície je zatiaľ vo hviezdach. Podľa poľských médií však vznikajúca nová vláda pravdepodobne pošle celý projekt ku dnu. Odvoláva sa pritom na správu Najvyššieho kontrolného úradu, ktorý k projektu poznamenal: “Podľa názoru Najvyššieho kontrolného úradu treba osobitne poznamenať, že automobilový trh, najmä dynamicky sa rozvíjajúci segment elektromobilov, sa vyznačuje veľmi vysokou dynamikou rozvoja a silnou konkurenciou na trhu. Predĺžený proces implementácie projektu môže spôsobiť, že potenciálna trhová príležitosť sa stane zastaranou a produkt nenájde vo svojich plánoch trhový dopyt, ktorý spoločnosť očakáva. Výzvu predstavujú aj do budúcna ťažko predvídateľné a v súčasnosti rastúce náklady na prevádzku elektrických vozidiel, ako aj nevyhnutnosť vybudovania prevádzkovej infraštruktúry.”
Otázne je, či mala Izera ambíciu predávať svoje vozidlá aj za hranicami Poľska. Ak nie, tak poľský trh s elektromobilmi je v súčasnosti príliš malý na to, aby nový subjekt na tak komplexnom trhu mohol konkurovať najväčším výrobcom na svete. A pokiaľ by v Poľsku mali vznikať elektromobily s komponentmi dovážanými z Číny, nemá ani ekonomické opodstatnenie. Aj keď zatiaľ ešte nič nie je oficiálne, momentálne to vyzerá tak, že automobily s logom Izera na cestách nikdy neuvidíme.