Mercedes-AMG vyvíja svoj prvý čisto elektrický športový automobil s karosériou štvordverového kupé. Na trh by mal zavítať v roku 2025 a pravdepodobne pôjde o najvýkonnejší automobil, aký kedy v Mercedese vyrobili.
V Mercedes pripravujú elektrickú náhradu štvordverové GT, ktoré sa postaví proti Porsche Taycan, Audi E-tron GT, Lucidu Air a Lotusu Emeya. AMG síce vo svojom repertoári už má dvojicu výkonných limuzín v podobe EQE a EQS, tie ale vychádzajú z civilných modelov, zatiaľ čo pripravovaná novinka bude od základov navrhnutá ako športový automobil. Bude to totiž prvé auto, ktoré bude využívať úplne novú podvozkovú platformu AMG.EA vyvíjanú pre potreby vysokovýkonných elektrických vozidiel. A ako je možné vidieť, platforma bude prispôsobená pre vozidlá s nízkou siluetou karosérie, pretože na rozdiel od BMW M sa AMG nechystajú postaviť obrovitánske SUV.
Kompaktný elektromotor s vysokým výkonom
Dôležitým prvkom vytvorenia tejto platformy ako špecializovanej architektúry pre športové automobily bude aplikácia vysoko pokročilej technológie elektromotorov od britskej firmy Yasa, ktorú Mercedes získal v roku 2021. Diskové jednotky s axiálnym tokom majú ponúknuť oveľa vyššie hodnoty hustoty výkonu a krútiaceho momentu ako bežné elektromotory. Šéf Yasa Tim Woolmer už stihol povedať pre britský Autocar, že motor určený pre jeden z budúcich Mercedesov váži iba 24 kg, no produkuje výkon 480 koní. A je veľmi pravdepodobné, že v AMG použijú takéto motory hneď dva. To však hneď nemusí s určitosťou znamenať, že vozidlo bude disponovať pohonom všetkých kolies. Keď sa detailne pozrieme na štúdiu One-Eleven, tá vo svojich útrobách ukrývala tiež dva elektromotory, avšak krútiaci moment sa prenášal výhradne na kolesá zadnej nápravy. Pohon všetkých kolies pre novú generáciu modelov AMG tak nemusí byť samozrejmosťou.
Konkurent pre Cyberster?
Výhodou dvoch vzadu umiestnených elektromotorov je, že prednú časť je možné priblížiť čo najbližšie k zemi pre optimálnu aerodynamickú účinnosť. Zároveň však kompaktná veľkosť elektromotorov dovoľuje vytvarovať relatívne veľký batožinový priestor. ale kompaktné rozmery motorov znamenajú, že stále existuje priestor pre veľký zadný batožinový priestor. Robert Lesnik, vedúci dizajnu exteriéru Mercedes-Benz, v rozhovore pre Autocar ďalej potvrdil, že auto dostane osvetlenú masku chladiča a podobne ako v prípade modelu Project One bude logo značky nakreslené na kapote.
Neskôr by AMG mohlo túto technológiu uplatniť aj v cenovo dostupnejších športových vozidlách. Vieme si napríklad predstaviť postaviť duchovného nástupcu SLK s jedným elektromotorom, pevnou skladacou strechou a pohonom zadných kolies. Išlo by o konkurenta MG Cyberster, ktoré sa na trh dostane už budúci rok.
Od roku 2025 bude Mercedes pracovať s tromi elektrickými platformami: AMG.EA pre ostré modely AMG, VAN.EA pre úžitkové vozidlá a MB.EA pre klasické modely značky Mercedes.