Stellantis oficiálne predstavil svoju v poradí už 15. automobilovú značku. Leapmotor je mladý čínsky výrobca elektromobilov, ktoré už na budúci rok uvidíme aj na európskom trhu.
Stellantis ide zjavne cestou spolupráce a nie otvoreného boja s automobilovou konkurenciou z Číny. Koncern sa dohodol s čínskou automobilkou Leapmotor na kúpe podielu a predaji jej elektromobilov na európskom trhu. Za sumu 1,5 miliardy eur kúpil v čínskej automobilke 20-percentný podiel, resp. 2 miesta v predstavenstve. Obe spoločnosti zároveň založia spoločný podnik Leapmotor International, v rámci ktorého bude mať Stellantis 51-percentný podiel a práva na vývoz, predaj a výrobu produktov automobilky Leapmotor mimo Číny. Prvé vozidlá z tejto spolupráce by mali začať jazdiť po cestách v druhej polovici roka 2024.
Stellantis chce podľa vyjadrenia predstaviteľov koncernu využiť inovatívny a nákladovo efektívny ekosystém elektrických vozidiel spoločnosti Leapmotor v Číne, aby si pomohol pri napĺňaní svojich cieľov elektrifikácie. Cieľom je priniesť na trh cenovo dostupnejšie riešenia mobility pre globálnych zákazníkov. V prípade, že EÚ zavedie vysoké clá na vozidlá vyrobené v Číne, Leapmotor International je schopný vyrábať svoje vozidlá aj v Európe.
„S tým, ako dochádza ku konsolidácii medzi poprednými čínskymi startupmi v oblasti elektromobilov, je stále jasnejšie, že hlavné segmenty v Číne ovládne iba niekoľko z týchto úspešných a agilných nových hráčov, ku ktorým patrí aj Leapmotor,“ vyhlásil Carlos Tavares, generálny riaditeľ skupiny Stellantis. „Sme presvedčení, že nastal ideálny čas aktívne prispieť k stratégii medzinárodnej expanzie spoločnosti Leapmotor, jedného z najvýraznejších nových podnikov v oblasti elektromobilov, ktorý rovnako ako my cieli na technológie. Touto investíciou môžeme poskytnúť inovatívnu odpoveď doplňujúcu našu stratégiu a súčasne využiť konkurencieschopnosť spoločnosti Leapmotor v Číne aj na medzinárodnej úrovni.“
Leapmotor
Spoločnosť Leapmotor, ktorá sa zameriava na trh strednej a vyššej triedy, čo je najväčší a najrýchlejšie rastúci segment v Číne, dodala v roku 2022 približne 111 000 kusov elektromobilov, čím sa zaradila do prvej tretiny čínskych výrobcov špecializujúcich sa na elektromobily. Počas nasledujúcich troch rokov by mal produktový plán spoločnosti Leapmotor pokryť všetky segmenty A až E, a to s využitím jednotnej technickej architektúry a troch vysoko škálovateľných platforiem pre elektromotory.
Spoločnosť Leapmotor je celosvetovo prvou firmou zameranou výhradne na výrobu elektromobilov, ktorá zaviedla vo veľkom meradle technológiu Cell-to-Chassis a taktiež novú elektrickú a elektronickú architektúru „Four-Leaf Clover“ Leap 3.0 s centralizovaným riadením. Tá zaisťuje hladkú a vysoko výkonnú interakciu s hlavnými komponentmi inteligentných elektromobilov.
Investície za 50 miliárd
Skupina Stellantis bola založená pomerne nedávno – začiatkom roku 2021. Združuje 14 veľkých automobilových značiek a dve spoločnosti zaoberajúce sa mobilitou, ktoré spája cieľ zaručiť svojim zákazníkom bezpečnú, čistú a cenovo dostupnú mobilitu na viac ako 130 trhoch, a to s využitím výrobných prevádzok vo viac ako 30 krajinách. V roku 2022 dodala skupina Stellantis na trhy viac ako 6 miliónov vozidiel s čistým obratom 179,5 miliardy eur a čistým ziskom 16,8 miliardy eur. V prvej polovici roku 2023 dosiahla skupina jeden z najvyšších hospodárskych výsledkov z prevádzkovej činnosti v automobilovom odvetví, a to 14,4 %.
Koncern Stellantis v nasledujúcich desiatich rokoch investuje do elektrifikácie viac ako 50 miliárd eur, aby splnil ciele svojho strategického plánu Dare Forward 2030, teda dosiahnuť do roku 2030, aby 100 % predajov osobných automobilov v Európe a 50 % predajov osobných automobilov a pick-upov v USA tvorili batériové elektrické vozidlá. Na splnenie týchto cieľov skupina zaisťuje dostupnosť približne 400 GWh kapacity batérií, čo dosiahne najmä vďaka šiestim závodom na výrobu batérií v Severnej Amerike a Európe.
Pod koncern Stellantis aktuálne patria značky Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroen, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel/Vauxhall, Peugeot a RAM.