Život nie je len o racionálnych rozhodnutiach. Niekedy treba urobiť aj spontánny krok, ktorý nám prinesie nové radosti. Napríklad obetovať desaťtisíc za auto s osemvalcom a manuálnou prevodovkou. Čo je aktuálne na výber?
Nových áut s vidlicovým osemvalcom je na trhu ako šafranu a obdobne je to aj s manuálnymi prevodovkami. Výrobcovia ich v dnešnej dobe nahrádzajú menšími agregátmi, ktoré dopĺňajú elektromotormi. Stále prísnejšie emisné limity sú totiž neúprosné a pre automobilky je čoraz náročnejšie ponúkať modely s veľkými motormi a navyše bez elektrifikácie. Okrem toho cenovka nových vozidiel s V8 nie je pre väčšinu ľudí zrovna dostupná.
Ak preto túžite po poctivej V8-čke v kombinácii s tradičným manuálom, musíte zamieriť do minulosti a hodiť očkom na jazdené autá. Trh s jazdenkami totiž ponúka viacero alternatív a aj prémiové vozidlá z čias minulých viete mať za zlomok ceny. Dokonca aj za menej ako 10-tisíc eur.
BMW E60 545i
Prvým zástupcom nášho výberu je BMW radu 5 piatej generácie, známej pod označením E60. Tá prišla na trh s modelovým rokom 2004 a ponúkala celú plejádu motorizácií. Od radového štvor- a šesťvalca, cez motor V8 až po vidlicový desaťvalec vo vrcholnej M5-ke. V našom výbere však figuruje variant 545i. Poháňal ho atmosférický agregát V8 N62, čo je mimochodom prvý motor na svete, ktorý používal sacie potrubie s plynule meniteľnou dĺžkou s cieľom optimalizovať výkon a krútiaci moment v celom rozsahu prevádzkových otáčok motora, ako aj pomôcť zabezpečiť lepšiu palivovú účinnosť.
Verzia 545i dostala jeho 4,0-litrovú konfiguráciu, ktorá produkuje 245 kW (333 k) a 450 Nm krútiaceho momentu. Ten sa prenáša výhradne na zadnú nápravu a to cez 6-stupňový manuál. Model disponuje aj veľmi slušnými dynamickými parametrami, nakoľko z nuly na sto šprintuje len za 5,8 sekundy s maximálnou rýchlosťou elektronicky obmedzenou na 250 km/h. Jeho cena bola na úrovni 50-tisíc eur, no dnes ho viete na trhu s jazdenými vozidlami zohnať za zhruba 10 000 eur.
Audi S4 B7
Audi S4 je akýsi medzistupeň medzi bežnou A4-kou a vrcholným modelom RS4. Prvá generácia prišla už v roku 1991, no my sme si do nášho zoznamu vybrali generáciu číslo štyri, teda B7. Premiéru si odbila koncom 2004 a na trhu bola k dispozícii zhruba v rovnakom období ako BMW E60 545i. Napriek tomu, že išlo o novú generáciu, odlišnosť v porovnaní s predchodcom bola primárne kozmetického charakteru. Pod kapotou sa preto taktiež nachádzal 4,2-litrový motor V8 ponúkajúci maximálny výkon 253 kW (344 k) s krútiacim momentom 410 Nm pri 3 500 ot./min. V ponuke bol pritom ako 6-stupňový manuál, tak aj automat. Hnacia sila však putovala na obe nápravy. Hodnoty zrýchlenia sa napriek tomu pohybovali na úrovni vyššie spomínaného BMW.
Aby sme však generácii B7 úplne nekrivdili, v porovnaní s tou predošlou dostala napríklad vylepšené tlmiče a pružiny, no a s modelovým rokom 2007 si úpravou prešiel aj medzinápravový diferenciál Torsen, ktorý v základnom nastavení rozdeľoval krútiaci moment v pomere 40:60. No a čo cena? Predajná cena sa pohybovala okolo 45-tisíc eur, jazdenku však v pohode nájdete na úrovni 10-tisíc eur.
BMW E63 645Ci
Trojlístok nášho výberu uzatvára opäť Nemec. BMW radu 6 začalo svoj príbeh písať v roku 1976 s generáciou E24, ktorá sa na trhu zohriala až do 1989. Následne sa však na niekoľko rokov pod ním zľahla zem a o jeho znovuzrodenie sa postarala až generácia E63, ktorá prišla v roku 2003. Na výber bol radový šesťvalec, V8 a V10. Variant 645Ci disponoval 4,4-litrovým atmosférickým motorom V8 (N62) s výkonom 245 kW (333 k) a 450 Nm. Ide teda o rovnaký agregát ako v prípade 545i, avšak s o niečo väčším objemom. K variantu 645Ci bol k dispozícii 6-stupňový manuál, automat, no aj automatizovaný manuál. Rovnako ako u predchádzajúcich vozidiel nášho zoznamu, aj v tomto prípade je maximálna rýchlosť obmedzená na 250 km/h, pričom zrýchlenie na stovku zvláda za 5,6 sekundy.
Cena štartovala na úrovni 63-tisíc eur, no na trhu s jazdenkami sa ceny bežne pohybujú okolo tých 10 000 eur. Treba však povedať, že na Slovensku príliš veľa kusov nenájdete, no v takom Nemecku je to presný opak.