Dacia dnes predstavila tretiu generáciu obľúbeného SUV s menom Duster. Reakcie verejnosti sú prevažne pozitívne, nový dizajn je štýlovejší a akčnejší, ale pozornému oku neunikne jedna dôležitá vec.
Druhá generácia modelu Dacia Duster prišla so skvelými otočnými ovládačmi funkcií klimatizácie. Tri okrúhle ovládače s malými displejmi v strede boli nielen elegantnými doplnkami interiéru a celej koncepcie palubnej dosky, ale predovšetkým mimoriadne praktické pri každodennom používaní. Toto riešenie bolo také skvelé, že rovnaké ovládače prevzala aj nová generácia Clia, ktorej interiér pokukoval po prémiovej triede, objavili sa aj v Arkane a ďalších modeloch Dacie. S veľkou pompéznosťou veľmi podobné riešenie aplikovala aj Škoda pri nových generáciách modelov Superb a Kodiaq, ktorá ich ešte vylepšila o nové funkcie.
Tretia generácia Dacie Duster však zjavne nelogicky od tohto riešenia upúšťa. Sexi ovládacie prvky sú nahradené síce stále fyzickými spínačmi, ale ich vyhotovenie pôsobí lacno. Navyše ťukanie do gombíkov je určite nepraktickejšie ako otáčanie veľkým kruhovým ovládačom. Duster síce dostal lepšie a kvalitnejšie prvky výbavy ako napríklad digitálny prístrojový štít či veľkú centrálnu dotykovú obrazovku a Dacia na druhú stranu musela šetriť náklady, ale urobila tak veľmi nešťastným spôsobom.
Dacia Duster počas svojej doterajšej 13-ročnej kariéry získala viac ako 40 ocenení a prekonala počet 2,2 milióna vyrobených kusov. Duster bol v roku 2022 najpredávanejším SUV v Európe. Každý deň z výrobných liniek v rumunskom závode Dacia v Pitesti zíde takmer 1 000 vozidiel. Duster vo svojej tretej generácii má nový dizajn. Zachováva si ale všetky estetické prvky predchádzajúcich generácií, vrátane robustného charakteru SUV, avšak preberá novú dizajnovú identitu značky Dacia a posúva ju ďalej.
Materiál Starkle, zoznámte sa
Automobil je chránený pruhom zo špeciálneho materiálu tiahnucim sa neprerušovane po celom obvode vozidla. Ide o materiál Starkle, ktorý navrhli inžinieri značky Dacia a chemická spoločnosť LyondellBasell. Tento materiál bol predstavený už na koncepčnom vozidle Manifesto. Obsahuje 20 % recyklovaného materiálu, výsledkom čoho sú biele častice vytvárajúce škvrnitý efekt. Dacia sa tak vyhla použitiu akejkoľvek ďalšej farby, čo je aspoň malý príspevok k ochrane životného prostredia. Má to ale aj oveľa praktickejší efekt. Tým, že predné a zadné nárazníky nie sú nafarbené dodatočne, farba nárazníkov je na rozdiel od bežnej farby nemenná. Drobné nárazy a škrabance, ktoré tieto kryty utrpia, môžu zanechať stopy, ale tie budú takmer neviditeľné, pretože pôvodná farba zostane zachovaná.
Podobne ako dizajn exteriéru, ani dizajn interiéru nezabúda na to podstatné. Osobitná pozornosť bola venovaná ergonómii, pričom centrálna 10,1-palcová obrazovka je umiestnená v zornom poli vodiča a naklonená o 10° smerom k nemu. Nové ovládacie prvky automatickej prevodovky spojenej s motorom HYBRID 140, sú mimoriadne ergonomické. Volant s dvoma sploštenými časťami v hornej a dolnej časti uľahčuje aj nastupovanie do vozidla. Tvar vetracích otvorov je inšpirovaný dizajnom podbehov kolies. Nový podpis v tvare písmena Y zdôrazňuje prepojenie medzi dizajnom interiéru a exteriéru Dusteru. V interiéri sa preto tento motív objavuje na výduchoch ventilácie a na výplniach dverí, kde sa písmeno Y tiahne okolo lakťovej opierky. Písmeno Y sa objavuje aj v dizajne kolies z ľahkých zliatin, ktorých trblietavý efekt je dosiahnutý bez chrómu, spracovaním surového materiálu.
Podvozková platforma
Nový Duster využíva platformu CMF-B, ktorá je základom priemyselnej stratégie značky Dacia. Táto mimoriadne flexibilná platforma, ktorú používajú aj modely Sandero, Logan a Jogger, ponúka značke veľkú agilitu a umožňuje automobilke čo najlepšie realizovať ambiciózny produktový plán. Použitie platformy CMF-B v novom modeli Duster znamená väčší vnútorný priestor ako v predchádzajúcej generácii, a to pre cestujúcich aj batožinu, pri zachovaní rovnakej celkovej dĺžky. Vďaka pokročilej konštrukcii platformy ponúka nový Duster aj vyšší jazdný komfort a nižší hluk a vibrácie. Platforma CMF-B taktiež stavia nový Duster na cestu elektrifikácie s motormi využívajúcimi mild-hybridné a plne hybridné technológie.
Tri motorizácie
Pohonná jednotka HYBRID 140, ktorú Dacia použila v modeli Jogger na začiatku tohto roka, sa teraz dostáva aj do Dusteru. Pozostáva z 1,6-litrového atmosférického štvorvalcového benzínového motora s výkonom 94 koní, dvoch elektromotorov (motor s výkonom 49 koní a vysokonapäťový štartér/generátor) a elektrifikovanej automatickej prevodovky. Tá má 4 prevodové stupne pre spaľovací motor a ďalšie 2 pre elektromotor. Táto kombinovaná technológia je možná vďaka absencii konvenčnej spojky. Regeneratívne brzdenie v kombinácii s kapacitou rekuperácie energie 1,2 kWh batérie (230 V) a účinnosťou automatickej prevodovky znamená, že až 80 % času jazdy v meste prebieha v elektrickom režime. Úspora paliva pritom v kombinovanom cykle predstavuje 20 % a v mestskom cykle až 40 %.
Druhým variantom je Duster TCe 130. Toto pohonné ústrojenstvo kombinuje 1,2-litrový trojvalcový benzínový motor novej generácie s turbodúchadlom pracujúci v Millerovom cykle (optimalizovaná účinnosť a znížené čerpacie straty) s ľahkým 48V hybridným systémom. Ten podporuje spaľovací motor pri rozjazde a akcelerácii a znižuje priemernú spotrebu paliva a emisie CO2 približne o 10 %. V tomto prípade bude k dispozícii iba šesťstupňová manuálna prevodovka a prevedenia 4×2 alebo 4×4.
Dacia Duster naďalej zostáva jediným sériovo vyrábaným SUV s dvojpalivovým motorom schopným spaľovať benzín aj LPG. Duster ECO-G 100 pri prevádzke na LPG vypúšťa v priemere o 10 % menej emisií CO2 ako ekvivalentný benzínový motor. Vďaka dvom nádržiam s kombinovaným objemom takmer 100 litrov (50 litrov benzínu a 50 litrov LPG, inštalovanou pod podlahou batožinového priestoru, čím sa zachováva jeho objem) ponúka dojazd až 1300 km.
Nestratí sa ani mimo cesty
V Dacii vylepšili aj terénne schopnosti modelu Duster. Okrem svetlej výšky 217 mm má pohon všetkých kolies s 5 jazdnými režimami. V režime AUTO pohon automaticky rozdeľuje krútiaci moment medzi prednú a zadnú nápravu podľa priľnavosti a rýchlosti. V režime SNOW sa optimalizuje trajektória na klzkých vozovkách vďaka špecifickému nastaveniu ESC a kontroly trakcie. Režim MUD/SAND slúži pre jazdu na nestabilnom povrchu. Režim OFF-ROAD ponúka najlepšie terénne schopnosti na náročných cestách. Z hľadiska funkčnosti je veľmi podobný režimu 4×4 lock súčasného modelu Duster, ale ide ešte ďalej tým, že automaticky rozdeľuje krútiaci moment medzi prednými a zadnými kolesami podľa adhéznych podmienok a rýchlosti. A napokon je tu aj režim ECO optimalizujúci spotrebu paliva pôsobením na klimatizáciu a výkon.
Nájazdové uhly Dusteru sú 31° vpredu, 36° vzadu a 24° je bočný uhol. Počas off-road jazdy sa zobrazujú na centrálnej 10,1-palcovej obrazovke viaceré užitočné informácie ako napríklad uhol náklonu vozidla, uhol sklonu pre jazdu do kopca a z kopca či rozdelenie výkonu medzi prednou a zadnou nápravou.
Svetová výstavná premiéra je naplánovaná na ženevský autosalón, k slovenským predajcom sa nový Duster dostane začiatkom leta 2024.
To je aký krásny click bite nadpis 🙂 celú recenziu vlastne chválite a potom šokujúce, že auto nemá tri kruhové ovládače. Bravo. Tlieskam