startstop

Európske mesto zaviedlo limit 30 km/h, čaká nás lavínový efekt?

Foto: 123rf.com

Na približne 80 % ciest a ulíc v holandskom Amsterdame platí od dnešného dňa rýchlostný limit 30 km/h. Riadiť sa ním musia kolobežkári aj cyklisti, výnimku majú iba prostriedky mestskej hromadnej dopravy.

Ide o prvé holandské mesto, v ktorom bol zavedený takýto prísny rýchlostný limit a tak rozsiahlym spôsobom. Obmedzená rýchlosť na 30 km/h totiž platí na približne 80 % ciest (mapa ulíc so zníženou rýchlosťou sa nachádza TU). Doterajšou päťdesiatkou môžu vodiči jazdiť iba na hlavných dopravných tepnách mesta. Výnimku z tohto rýchlostného obmedzenia majú autobusy a električky mestskej hromadnej dopravy. Taxíky môžu jazdiť rýchlejšie ako 30 km/h len na tých miestach, kde majú vyhradený špeciálny jazdný pruh.

Mesto opatrenia obhajuje potrebou vyššej bezpečnosti účastníkov cestnej premávky, pretože jeho ulice sú čoraz plnšie. To vedie k zvýšenému počtu nebezpečných situácií, nehôd a úmrtí. V minulom roku zaznamenali úrady v uliciach Amsterdamu takmer 5000 dopravných nehôd, ku ktorým musela byť privolaná sanitka. 15 ľudí zahynulo. Obyvatelia mesta s opatrením súhlasia, v minuloročnej ankete sa väčšina z nich vyjadrila, že dopravu považuje vo svojom okolí za nebezpečnú.

Foto: 123rf
Tichšie a bezpečnejšie ulice

Zníženie rýchlosti na 30 km/h má zabezpečiť obyvateľom a návštevníkom mesta bezpečnejší pohyb. Odborníci argumentujú tým, že vodiči budú mať lepší prehľad o dianí v cestnej premávke a budú môcť rýchlejšie reagovať na nečakané situácie. Pripomínajú tiež, že brzdná dráha vozidla idúceho rýchlosťou 30 km/h je v priemere 13 metrov, čo je polovica vzdialenosti, ako v prípade brzdenia z rýchlosti 50 km/h (27 metrov). Predpokladajú, že počet vážnych nehôd klesne o 20 až 30 %. Opatrenie by malo znížiť počet smrteľných nehôd s účasťou chodcov, pretože výskumy naznačujú, že pravdepodobnosť, že chodec prežije stret s vozidlom, je pri rýchlosti 30 km/h až 95 %. Klesnúť by mal aj hluk, takže ulice mesta budú pokojnejšie.

Obmedzenie sa dotkne nielen vodičov, ale aj (elektro)kolobežkárov a (elektro)cyklistov na cyklotrasách. Tí, ktorí po nich budú jazdiť rýchlejšie ako 30 km/h, budú riskovať pokutu. Plán zaviesť obmedzenie maximálnej rýchlosti na 30 km/h bol vyhlásený ešte v decembri 2022. Nové značky s obmedzením rýchlosti boli nainštalované ešte v októbri s nálepkou, že nové obmedzenie rýchlosti platí od 8. decembra. Väčšina týchto nálepiek bola odstránená v nočných hodinách zo štvrtka na piatok. Celý tento proces odštartovala podľa NL Times Melanie van der Horst, radkyňa zodpovedná za dopravnú politiku v Amsterdame.

Exit mobile version